جادهای که با ایجاد آن، فاصله ۱۵۰ کیلومتری راه فعلی درگز به قوچان ۷۰ کیلومتر کاهش مییابد و زمان سفر را ۹۰دقیقه کمتر میکند.
با توجه به تمام مزیتهایی که اجرای این پروژه دارد داستان راه ارتباطی درگز و قوچان بخش دیگری نیز دارد آن هم اینکه هرازگاهی وقوع تصادف خونین در جاده ناایمن کنونی، فضای رسانهای را هم تحت تأثیر قرار میدهد!
با گذشت بیش از۱۰ سال از آغاز پروژه، این طرح ناتمام به یکی از کلافهای سردرگم شهرستان درگز و حتی حوزه عمرانی استان تبدیل شده و تزریق قطره چکانی بودجه موجب حرکت لاکپشتی پروژه از ۱۰ سال پیش تاکنون شده است.
معاون سابق مهندسی و ساخت اداره کل راهوشهرسازی خراسان رضوی سال گذشته در مصاحبهای میزان پیشرفت جاده در حال ساخت درگز - کبکان - قوچان را حدود ۱۲درصد اعلام کرد و گفته بود: این پروژه سال ۹۰ بودجه مصوب گرفت و ساخت ۱۷ کیلومتر آن شامل ۱۲ کیلومتر جاده و سه دهنه تونل در مجموع به طول ۵ کیلومتر توسط قرارگاه خاتمالانبیا آغاز شد.
جای خالی اعتبارهزارو۵۰۰ میلیاردی
پارسا بیان کرده بود: مشکل اصلی این پروژه نبود اعتبار است و اکنون نیز به دلیل مطالبات معوق، پیمانکار تحرک لازم را ندارد. موضوعی که انگار هنوز به قوت خود باقی است و برای سر و سامان دادن به این پروژه ۱۵ ساله پول و بودجه کافی وجود ندارد.
حرف معاون فعلی مهندسی و ساخت اداره کل راهوشهرسازی خراسان رضوی نیز همان حرف معاون سابق است.
محمد ذاکری میگوید: پروژه محور درگز به کبکان و از آنجا به قوچان در حال حاضر هزار و۵۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که اختصاص این رقم با توجه به حجم بالای پروژههای عمرانی در خراسان رضوی غیرممکن است.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راهوشهرسازی خراسان رضوی بیان میکند: بودجه عمرانی کل استان چیزی در حدود هزار میلیارد تومان است که باید به تمام طرحهایی که در استان در حال ساخت هستند اختصاص یابد. همان طور که گفته شد تنها برای جاده درگز به قوچان بودجه هزار و۵۰۰ میلیاردی نیاز است با این وصف حتی در صورتی که تمام بودجه عمرانی استان که همان هزار میلیارد تومان است را به این پروژه اختصاص دهند یکسال ونیم دیگر شاید این پروژه به بهرهبرداری برسد.
وی میزان اختصاص بودجه برای پروژه محور درگز به قوچان در سال را رقمی در حدود ۱۵ میلیارد تومان عنوان کرد که با احتساب رقم هزارو۵۰۰ میلیارد تومان بودجه مورد نیاز برای اتمام پروژه و ثابت ماندن هزینههای پروژه، برابر یک قرن یا ۱۰۰ سال وقت برای پایان این پروژه زمان لازم است!
مسئولان محلی غیر پاسخگو
برای پیگیری این سوژه قرار شد با مسئولان شهرستان درگز ارتباط بگیریم و ضمن دریافت نظرات آنها، از آخرین اقدامها و پیگیریها درخصوص این پروژه باخبر شویم که در نهایت تعجب پس از چند روز پیگیری و تماس مکرر هیچکدام از آنها حاضر به مصاحبه نشدند!
رزمیان، نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی که سال گذشته مصاحبهای از وی منتشر شده بود و گلایهمند از روند اجرای پروژه بود در ارتباط اول خبرنگار ما، با بیان این جمله که در جلسه هستم و پس از آن پاسخگو خواهم بود، تماسهای بعدی را به هر دلیلی جواب نداد و ترجیح داد بیرون گود بماند و چیزی در این خصوص نگوید.
اما سرپرست فرمانداری درگز در نخستین ارتباط خبرنگار قدس با وی خیلی از پیگیری سوژه ما دفاع کرد و به نوعی خوشحالیاش را از این بابت با گفتن این جمله که حرفهای زیادی در مورد پروژه جاده درگز هست که باید منعکس شود بیان کرد و قرار بر این شد روز بعد با تکمیل اطلاعاتش و بهروز کردن آنها، خود شخصاً با دفتر تحریریه قدس تماس بگیرد و در این زمینه صحبت نماید اما از سوی آقای سرپرست تماسی گرفته نشد که هیچ، تماسهای بعدی خبرنگار ما نیز بیپاسخ ماند.
با این تفاسیر شاید بشود به همه دلایل موجود بر سر راه کند بودن این پروژه، بیخیالی و نبود احساس مسئولیت در مسئولان محلی را به علل موجود اضافه کرد.
نظر شما