به گزارش قدس آنلاین، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم با ارائه برنامههای خود به مجلس شورای اسلامی، تکالیف کمی معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی این وزارتخانه را در حوزه مطبوعات و رسانه در سال ۱۴۰۰ با تبیین ریز برنامه های این حوزه در موارد ذیل ترسیم کرد.
ـ ترویج و تحکیم اصول اخلاق حرفه ای در کار مطبوعات و طراحی و تدوین نظام روزنامه نگاری جهت ایجاد فضای سالم مطبوعاتی
ـ توسعه، تقویت و حمایت از مطبوعات تخصصی در حوزه های مختلف
ـ تأمین عدالت فرهنگی با ایجاد زمینه برای رشد نیروهای با استعداد به منظور حضور در عرصه مطبوعات
ـ رشد سطح کیفی مطبوعات کشور جهت حضور در عرصه جهانی
ـ گسترش فضای نقد سالم در حوزه مطبوعات
ـ ایجاد زمینه برای افزایش شمارگان مطبوعات در کشور به منظور خودکفایی مطبوعات
ـ حمایت از گسترش نشریات محلی، استانی و منطقه ای
ـ گسترش آموزش ها و مهارت های مطبوعاتی به منظور سطح کیفی مطبوعات
ـ حمایت از روزنامه نگاران (خبرنگاران، گزارشگران، نویسندگان و...) در گسترش اطلاع رسانی و نقد عملکرد مسئولان و دستگاه های دولتی
ـ تثبیت و گسترش آزادی بیان و قلم در عرصه مطبوعات
ـ ایجاد امنیت شغلی و حمایت های قانونی برای کلیه دست اندرکاران مطبوعاتی
ـ گسترش نفوذ انجمن صنفی روزنامه نگاران با دور ساختن آن از فعالیت های سیاسی و غیرصنفی
ـ تقویت سطح معیشت و برخورداری مالی اهالی مطبوعات
ـ تلاش جهت حفظ و ارتقای شان و منزلت روزنامه نگاران و خبرنگاران
ـ برطرف ساختن کمبودها، موانع و تنگناهای سخت افزاری مطبوعات
ـ تعامل مثبت با قوه قضاییه در جهت حفظ توامان حقوق مطبوعات و منافع عمومی
ـ مقابله با انحصارهای بزرگ مطبوعاتی و ایجاد شرایط برابر رقابتی
ـ بازنگری و به روزرسانی قانون مطبوعات و افزایش نظارت بر عملکرد اهالی مطبوعات
ـ ارتقای نظام اطلاع رسانی دولت و هماهنگ سازی تمامی دستگاه های دولتی شامل وزارتخانه ها، سازمان ها و... در حوزه اطلاع رسانی و تبلیغات و همچنین تقویت جریان اطلاع رسانی برای تبیین اقدامات دولت با تقسیم کار و تأکید بر داشتن پیوست رسانه ای برای هر یک از فعالیت های دولت با استفاده از ظرفیت روابط عمومی ها و تمامی رسانه های فعال در کشور.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از اخذ رای اعتماد و ورود به این وزارتخانه از همان ابتدای کار تلاش کرد طبق وعده داده شده، مجموعه اقداماتی را در کوتاه مدت جهت کمک به ارتقا و رشد فرهنگ، هنر و رسانه کشور عملیاتی کند. معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی در حال حاضر فرشاد مهدی پور است که با مأموریت محوری بازآرایی نظام رسانهای کشور، از سوی اسماعیلی منصوب شد.
این معاونت یکی از معاونتهای مهم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایران محسوب می شود که وظیفه اعطای مجوز به خبرگزاریها و نشریات، نظارت بر مطبوعات و جراید و روزنامهنگاری و اطلاعرسانی در فضای مکتوب و نیز فضای سایبری و را به عهده دارد.
طراحی و تدوین سند جامع تبلیغات با هدف سیاستگذاری و راهبریِ نظام تبلیغاتی کشور، پیگیری موضوع تأمین و تخصیص ارز ترجیحی برای واردات کاغذ و تشکیل جلسات متعدد با مدیران مطبوعات و واردکنندگان کاغذ برای بهروزرسانی سازوکارهای تأمین و توزیع کاغذ مطبوعات از جمله اقدامات و عملکرد معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی در ۱۰۰ روز گذشته به شمار می آید.
همچنین بازنگری و اصلاح شیوهنامه پرداخت یارانه مطبوعات برای سال جاری با هدف کیفیسازی و ایجاد عدالت بیشتر در نظام توزیع یارانهها، تهیه توصیههای رسانهای مرتبط با مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال رویدادهای مهم داخلی، منطقهای و بینالمللی برای بهرهبرداری رسانههای داخلی و خارجی همراه با تهیه و تدوین طرح مطالعاتی «شاغلان عرصه مطبوعات، خبرگزاریها و پایگاههای خبری» بهمنظور جمعآوری اطلاعات به روز از دیگر مواردی است که معاونت مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۱۰۰ روز اول دولت سیزدهم رقم زد.
مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی
محمدمهدی اسماعیلی با انتصاب ایمان شمسایی به سمت مدیرکل مطبوعاتی و خبرگزاری های داخلی این وزارتخانه از وی خواست با بهره گیری از ظرفیت اصحاب رسانه و نیروی انسانی متعهد و انقلابی، در زمینه گسترش فعالیت های مطبوعاتی، نظارت بر فعالیت های مطبوعات و خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی الکترونیک، حمایت از تشکل های صنفی در حوزه مطبوعات و تأمین آزادی های مصرح در قانون مطبوعات و انجام بهینه وظایف و مأموریت های اداره کل تلاش کند.
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تلاش و اقدامات جهادی موضوع بازنگری و اصلاح شیوهنامه پرداخت یارانه مطبوعات برای سال جاری با هدف کیفیسازی و ایجاد عدالت بیشتر در نظام توزیع یارانهها، تهیه توصیههای رسانهای مرتبط با مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال رویدادهای مهم داخلی، منطقهای و بینالمللی برای بهرهبرداری رسانههای داخلی و خارجی همراه با تهیه و تدوین طرح مطالعاتی «شاغلان عرصه مطبوعات، خبرگزاریها و پایگاههای خبری» بهمنظور جمعآوری اطلاعات را در زیرمجموعه معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۱۰۰ روز اول دولت سیزدهم رقم زدند.
علاوه براینها ایمان شمسایی در مدت ۱۰۰ روزه فعالیت خود موضوع پیگیری تامین کاغذ مطبوعات را در دستور کارقرار داده و از اولویت های اصلی این مدیریت مدنظر گرفت و در این راستا هم جلسه ای در با وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار کرد.
پلمپ سه انبار بزرگ احتکار کاغذ
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از پلمپ سه انبار احتکار کاغذ روزنامه توسط تعزیرات حکومتی خبر داد و از این اقدام آنها قدردانی کرد.
وی ضمن قدردانی از اقدام سریع و بجای سازمان تعزیرات حکومتی، ابراز امیدواری کرد: هرچه زودتر این کاغذها با طی مراحل قانونی در اختیار اهالی رسانه و مطبوعات قرار گیرد.
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه درباره وضعیت تخصیص کاغذ به رسانه ها و مطبوعات، تاکید کرد: باید تا جای ممکن به تقویت کیفی و کمی تولید کاغذ در داخل کشور کمک شود اما همچنان نیاز است تا واردات کاغد مورد نیاز مطبوعات با ارز نیمایی انجام شود.
سیاست دولت سیزدهم تاکید بر تقویت تولید داخلی کاغذ
شمسایی همچنین به تقویت تولیدات داخلی کاغذ از سوی آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اشاره کرد و افزود: برای جلوگیری از مسائل و مشکلات واردات کاغذ به ویژه معطل ماندن آن در گمرک نیاز است تا تولید داخلی این کالا را به حد مطلوب برسانیم.
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نیاز چندهزار تنی کاغذ سالانه توسط مطبوعات و رسانه های کشور اشاره کرد و گفت: چنانچه تولید کاغذ در گذشته در کشور تقویت می شد امروز دیگر و منتظر واردات از خارج کشور نبوده و با نوسانات ارز دچار مشکل نمیشدیم.
معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۱۰۰ روز اخیر تلاشی مضاعف کرد تا حد ممکن و معقول در بازه زمانی کوتاه بسیاری از امور مربوط به این حوزه و به ویژه اصحاب رسانه ساماندهی شود.
نظر شما