بر اساس این گزارش، مهمترین مصداقهای تخلف در مدارس، رعایت نکردن دستورالعملهای بهداشتی در مدارس، متناسب نبودن فضای کلاسها با تعداد دانشآموزان (پذیرش بیش از حد ظرفیت کلاس)، رعایت نکردن فاصلهگذاری مناسب بین دانشآموزان، رعایت نکردن چیدمان صندلی براساس فاصله، رعایت نکردن استفاده از ماسک در بین دانشآموزان و کارکنان مدرسه، فراهم نبودن شرایط مناسب برای تهویه و جریان هوا در کلاسها و تجمع والدین در مقابل ورودی و خروجی مدارس اعلام شده است.
از سویی دیگر همزمان با بازگشایی مدارس و برگزاری حضوری امتحانات دانشآموزان، موضوع افزایش ابتلای دانشآموزان به کرونا نیز مطرح شد بهگونهای که استانداری تهران از ابتلای ۲هزار دانشآموز این استان به کرونا و مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد از مثبت شدن آزمایش کرونای بیش از هزار و ۵۳۰ دانشآموز در خراسان رضوی خبر دادند.
پیش از این نیز مهدی دلاوری، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان از ابتلای ۲۰۰ دانشآموز به کرونا خبر داده و گفته بود تاکنون به بیش از ۴۰مدرسه در زمینه رعایت شیوهنامههای بهداشتی تذکر کتبی داده شده است.
این در حالی است که بهتازگی یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش عنوان کرده موضوع اجباری بودن کارت واکسن برای دانشآموزان در ستاد مقابله با کرونا مطرح و لغو شده است.
مدارس زیرساختهای لازم را ندارند
یک مقام سابق حوزه سلامت وزارت آموزش و پرورش که نخواست نامش فاش شود در پاسخ به قدس میگوید: باید این واقعیت را بپذیریم که مدارس کشور زیرساختهای لازم را برای رعایت دستورالعملهای بهداشتی ندارند. برای نمونه شاخص مربیان بهداشت در مدارس کشور استاندارد نیست. علاوه بر این، موادبهداشتی و ضدعفونیکننده به میزان نیاز در مدارس وجود ندارد که این موضوع ریشه در کمبود بودجه وزارت آموزش و پرورش دارد. همچنین بسیاری از دانشآموزان که خانوادههایشان از نظر مالی مشکل دارند قادر به تهیه ماسک نیستند و نیاز است دولت در این زمینه کمک کند.
بیتوجهی به دستورالعملهای بهداشتی از سوی بیشتر خانوادهها به این مشکلات اضافه میکند. در واقع ما نه نیروی بهداشتی کارآمد و نه وسایل بهداشتی در مدارس در اختیار داریم. به همین دلایل دستورالعملهای بهداشتی در مدارس خیلی رعایت نمیشوند که نتیجهاش افزایش ابتلای دانشآموزان و معلمان به ویروس کروناست.
وی با اشاره به اینکه آمار دانشآموزان و معلمان مبتلا به کرونا بسیار بیشتر از آن چیزی است که اعلام میشود، تصریح میکند: در این خصوص دو وزارتخانه آموزش و پرورش و بهداشت آمارهای واقعی را از مردم کتمان میکنند.
او با بیان اینکه به نظر میرسد کارشناسان بهداشتی اجازه اظهارنظر در زمینه یاد شده را ندارند، تصریح میکند: بیشتر مدارس ما اصلاً استاندارد نیستند. وقتی چهار سرویس بهداشتی برای ۴۰۰ دانشآموز در نظر گرفته میشود طبیعی است که نتوان دستورالعملها را رعایت کرد.
وی در خصوص وجود مرجعی مشخص در آموزش و پرورش برای رعایت دستورالعملهای بهداشتی در مدارس هم میگوید: در این زمینه اطلاع دقیقی ندارم اما اگر چنین مرجعی وجود داشت، این عده از دانشآموزان به کرونا مبتلا نمیشدند. ضمن اینکه آموزش و پرورش هم دیگر خیلی به اینگونه مسائل توجه نمیکند. انگار این وزارتخانه به حال خودش رها شده و وزیر آموزش و پرورش بیشتر به دنبال انتصاب مدیران است به جای اینکه بیشتر به فکر سلامت دانشآموزان باشد.
ضرورت واکسینه شدن دانشآموزان زیر ۱۲ سال
اما محمد رضا احمدی، نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی از رعایت دستورالعملهای بهداشتی میگوید. او در گفتوگو با ما اظهار میکند: خودم هفته گذشته از چند مدرسه از جمله «مدارس امور بینالملل» بازدید کردم و دیدم در هر کلاس فقط ۶-۵ دانشآموز نشسته بودند و شیوهنامهها رعایت میشود.
وی با بیان اینکه مجلس، وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش بر روند اجرای دستورالعملهای بهداشتی در مدارس نظارت میکنند، میافزاید: به هرحال هرجا احساس شود کرونا دارد سلامت بچهها را تهدید میکند باید کلاسها غیرحضوری و آموزشها به صورت برخط شود چون حفظ سلامت و جان دانشآموزان از هر موضوع دیگری مهمتر است. البته مسئولیت بازگشایی یا تعطیلی مدارس و دانشگاهها به عهده ستاد مقابله با کروناست که وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش هم عضو هستند بنابراین باید هرچه زودتر این موضوع را پیگیری کنند و درباره آن تصمیم بگیرند.
وی از ضرورت واکسیناسیون دانشآموزان زیر ۱۲ سال خبر میدهد و میگوید: این کار باید هرچه زودتر انجام شود چون تجارب گذشته ما در خصوص واکسن فلج اطفال و... مثبت بوده و در کاهش بیماریها تأثیر بسزایی داشته است.
در حد خوب و نه قابل قبول
اما گلایل اردلان، رئیس اداره سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس وزارت بهداشت هم در تشریح وضعیت رعایت دستورالعملهای بهداشتی در مدارس میگوید: در بازدیدهایی که از مدارس به عمل آمده و گزارشهایی که گرفتهایم بحث استفاده از ماسک در بین دانشآموزان و معلمها در حد خوب و نه قابل قبولی بوده است.
وی درباره رتبه سوم مدارس در نقض دستورالعملهای بهداشتی، ضمن اظهار بیاطلاعی از این موضوع، میگوید: اطلاعات بیشتر را باید بخش منتشرکننده آمار ارائه دهد که ممکن است دستورالعملهای خاص خود را داشته باشد؛ این آمار از سوی اداره ما منتشر نشده است. در هر حال ما پایشها و نظارتهای زیادی در کل کشور داریم و همکارانمان بر مدارس نظارت میکنند. چک لیستهای ما یک سقف نمرهای دارد که اگر نمره کمتر از این سقف کسب شود، تذکر داده میشود و در صورت عمل نکردن مدرسه به تذکرات، منطقه آموزش و پرورش و ستاد مقابله با کرونا اقدامات و مداخلات لازم را انجام میدهند.
نظر شما