تحولات منطقه

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با عنوان این مطلب که گزارشاتی مبنی بر افشای سوالات امتحان نهایی نداشته ایم، نحوه برخورد با متخلفان امتحانات را تشریح کرد.

گزارشی از لو رفتن سوالات امتحان نهایی نداشتیم
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، خسرو ساکی در این باره اظهار کرد: در سنوات اخیر با استفاده از روش ارسال الکترونیکی سوالات رمز شده به حوزه‌های اجرا؛ تا زمان ارسال رمز و بازگشایی و تکثیر سوالات، دسترسی به آن امکان پذیر نیست و تاکنون نیز سند معتبر یا گزارشی از طرف هیچیک از مراجع نظارتی و کانال‌های تلگرامی مبنی بر اینکه حتی یک دقیقه قبل از شروع امتحان، سوالات افشا شده باشد، وجود ندارد.

وی افزود: اما در مواردی در حین برگزاری امتحان، تعداد انگشت‌شماری از دانش آموزان با استفاده از گوشی همراه و… که به صورت غیرقانونی با خود به جلسه امتحان می‌برند، تصویر سوالات را در فضای مجازی انتشار می‌دهند یا پس از چند دقیقه از شروع امتحان پاسخنامه خود را تحویل و از جلسه خارج می‌شوند و تصویر سوالات را برای گردانندگان کانال‌های تلگرامی ارسال می‌کنند که این تصاویر مورد سوءاستفاده برای عملیات روانی و کلاهبرداری از دانش آموزانی که برای امتحان آماده نیستند قرار می‌گیرد.

ساکی با بیان اینکه بدیهی است این اقدام به معنی لو رفتن سوالات نیست، چون در زمانی اتفاق می‌افتد که دانش آموزان در جلسه امتحان حضور دارند و تحت نظارت مراقبین، مشغول پاسخگویی به سوالات هستند، گفت: ضمناً با توجه به نشانه گذاری بر روی برگه‌های سوالات، در بیشتر موارد به سرعت دانش‌آموز عامل انتشار تصویر شناسایی و طبق مقررات با آن برخورد قاطع انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: در برخورد با متخلفین، بر اساس آئین‌نامه رسیدگی به تخلفات امتحانات، مصوب شورای عالی آموزش و پرورش، مجازات دانش‌آموزانی که در جلسه امتحان موبایل و یا وسایل غیر مجاز دیگر همراه داشته باشند، حتی اگر مورد استفاده قرار ندهند، به گونه‌ای است که نمره درسی که در حال امتحان هستند، صفر منظور می‌شود و اگر از آن ابزار غیر مجاز برای انتشار تصاویر سوالات یا استفاده از پاسخ‌هایی که ارسال شده، استفاده کنند، نمره کلیه دروس صفر و متخلف، از امتحانات نوبت بعدی محروم می‌شود.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: بر این اساس در سراسر کشور، دانش آموزان پیش از ورود به محل برگزاری امتحانات، با استفاده از ابزارهای الکترونیکی (راکت‌های موبایل یاب و…)، بازدید بدنی می‌شوند و در حین برگزاری امتحانات به نسبت هر بیست نفر دانش‌آموز، یک مراقب ثابت و علاوه بر آن چندین نفر، رابط و ناظر بر رفتار دانش آموزان نظارت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه با توجه به اهداف امتحانات نهایی، از ارزشیابی ملاکی و سوالات حل کردنی، تشریحی (برای سنجش سطوح مختلف یادگیری) و تعداد اندکی سوالات کوتاه پاسخ و چند گزینه‌ای استفاده می‌شود، گفت: به کار بردن اصطلاح حافظه محور و کوتاه پاسخ برای توجیه کردن ادعای دسترسی آسان به پاسخ سوالات امتحانات نهایی؛ نادرست است.

ساکی تصریح کرد: در ارتباط با تجهیزات جدیدی که به هر نحو ممکن، جاسازی و توسط افراد معدودی به حوزه امتحانی آورده می‌شوند، با اعمال همه تدابیر لازم احتمال ورود این تجهیزات وجود دارد و نه تنها آموزش و پرورش و سازمان سنجش آموزش کشور، بلکه سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های برگزارکننده آزمون‌های ملی در حال حاضر ابزاری برای کشف کامل آنها را در اختیار ندارند.

وی افزود: اما نکته مهم، زمان و نحوه استفاده احتمالی از این ابزارها برای دریافت پاسخ سوالات توسط متخلفین است که؛ اولاً دسترسی به آنها برای تعداد انگشت شماری از دانش آموزان میسر است که جنبه موردی پیدا می‌کند نه تقلب گسترده، ثانیاً دریافت پاسخ سوالات حل کردنی و تشریحی توسط این ابزارها و بهره برداری از آن، زیر نظر چندین مراقب و ناظر کار چندان آسانی نیست.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: با این وجود، این گونه وقایع موضوعاتی جدید و مختص امتحانات آموزش و پرورش نیست و از سال ۱۳۹۷ که شیوه الکترونیکی ارسال سوالات رمز شده به حوزه‌های امتحانی مورد استفاده قرار گرفته (و در هر نوبت نسبت به نوبت‌های قبل کارآمد تر شده)، افراد فرصت طلب و سودجو مبادرت به ایجاد کانال در فضای مجازی پیام رسان‌ها نموده و سعی در فریب و ایجاد اختلالات روحی و روانی در بین دانش‌آموزان در ایام امتحانات دارند که در این رابطه وزارت آموزش و پرورش مراتب را از طریق پلیس فتا پیگیری نموده و در هر نوبت تعدادی از آنها شناسایی و با شکایت دفتر حقوقی وزارت متبوع، به مقام قضائی معرفی و مورد پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند.

بر اساس گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، ساکی در پایان گفت: مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، با همکاری سایر واحدهای ذی ربط وزارت متبوع، تلاش برای ارتقا صحت، امنیت و کیفیت فرایندهای برگزاری امتحانات نهایی پایه دوازدهم (طراحی سوالات، ارسال الکترونیکی سوالات، صدور شیوه نامه‌های استاندارد برای برگزاری، تصحیح الکترونیکی و.‌..) را وظیفه ذاتی خود می‌داند تا با تدوین و اجرای دقیق شیوه نامه‌ها و رعایت مقررات، امتحانات نهایی را به بهترین نحو ممکن برگزار کند.

وی افزود: اما تخلف تعداد بسیار اندکی از دانش‌آموزانی که بعضاً به سرعت شناسایی و مطابق آئین نامه‌های رسیدگی به تخلفات امتحانی با آنها برخورد قاطع می‌شود را نمی‌توان مبنایی برای خدشه کلی به صحت برگزاری امتحانات قرار داد و زحمات و خدمات هزاران مدیر مدرسه و معلم شریف، امانت دار، صدیق، سخت‌کوش و… که در بیش از ۶۰۰۰ حوزه اجرای امتحانات نهایی را در سراسر کشور برگزار می‌کنند زیر سوال برد و باعث نگرانی و دلسردی دانش‌آموزان سخت‌کوش و درست کار و اولیا آنان شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.