تحولات منطقه

رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل وترافیک شورای اسلامی شهرداری مشهد گفت: دلیل توسعه نیافتن حاشیه های شهر نبود دسترسی مناسب به این مناطق است.

۷۰ درصد از آلودگی هوا ناشی از حمل ونقل است
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، ایمان فرهمندی اظهارداشت:درحوزه حمل ونقل و ترافیک با یک مسئله پیچیده روبرو هستیم. صحبت‌های تمامی اساتید حاضر دراین نشست هم نشان می‌داد که در حوزه حمل ونقل و ترافیک از هرطرف با یک موضوع پیچیده مواجه هستیم.

بودجه عمرانی شهرداری مشهد ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است

رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل وترافیک شورای اسلامی شهرداری مشهد با بیان اینکه حوزه حمل ونقل با حوزه‌های مختلف نیز ارتباط تنگاتنگی دارد، افزود: حمل ونقل با حوزه‌های فرهنگی، شهرسازی و اقتصاد ارتباط بسیاری دارد، به ویژه اقتصاد که با توجه به افزایش قیمت‌های افسارگسیخته درحوزه حمل ونقل ما را با محدودیت‌های جدی روبرو کرده است.

فرهمندی تصریح کرد: بودجه عمرانی شهرداری مشهد ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است؛ اما این بودجه فقط برای احداث حدود ۳ کیلومتر خطوط ریلی کفایت می‌کند.

مشکلات ما در بحث حمل ونقل در حوزه شهرسازی است

وی ادامه داد: البته در کنار این محدودیت‌ها ظرفیت‌های خوبی نیز به دلیل چند وجهی بودن حوزه ترافیک و ارتباط آن با سایر حوزه‌ها وجود دارد که می‌توان از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کرد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل وترافیک شورای اسلامی شهرداری مشهد با بیان اینکه برخی از مشکلات ما در بحث حمل ونقل در حوزه شهرسازی است، خاطرنشان کرد: مشهد یک شهر طولی است و زیرساخت‌های خدماتی درست تقسیم نشده است، یک بخش شهر مسکونی است و کاربری‌های آموزشی، تفریحی، خدماتی و اداری در بخش دیگر شهر متمرکز شده است، لذا مردم مجبور هستند برای فعالیت شغلی، رفتن به دانشگاه، مراکز درمانی و ... به یک سمت شهر بروند و عصر مجدد با طی یک مسیر طولانی به بخش دیگر برگردند.

فرهمندی ادامه داد: باید شهرسازی نسبت به تعریف زیرساخت‌های خدماتی در نقاط مختلف شهر جهت کاهش سفرهای درون شهری به این موضوع توجه کند.

وی با اشاره به اینکه دسترسی‌های شمالی، جنوبی شهر مشهد بسیار محدوداست، افزود: بولوارشهید مطهری، شهیداسدالله زاده، خیام و هر مسیر شمالی، جنوبی را که مشاهده کنیم می‌بینیم در یک محدوده ای دسترسی‌هایش قفل و یا محدود می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل وترافیک شورای اسلامی شهرداری مشهد اضافه کرد: همچنین ورودی خروجی‌های شهر مشهد نیز محدود است و در اصل مشهد دو ورودی و خروجی دارد؛ یکی از سمت نیشابوربه مشهد است و دیگری مشهد به قوچان و با حجم جمعیتی که به این شهر وارد و خارج می شوند این دو دسترسی بسیار کم است و بیشتر اوقات دچار ترافیک شدید هستند.

دلیل توسعه نیافتن حاشیه‌های شهر نبود دسترسی مناسب به این مناطق است

فرهمندی تصریح کرد:این موضوعات بخشی از چالش‌های حوزه حمل ونقل و ترافیک است که ارائه راه حل برای آنها را از حوزه حمل ونقل خواسته‌ایم.

وی گفت: درمجموع حمل ونقل خودش محرک توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ...است، وقتی می‌خواهیم خدمت را به جایی ارائه دهیم باید کاربر یا ارائه کننده خدمت را به محل منتقل کنیم و اگر حمل ونقل نباشد توسعه ای اتفاق نمی‌افتد و دلیل توسعه نیافتن حاشیه‌های شهرهمین نبود دسترسی مناسب به این مناطق است.

۷۰ درصد از آلودگی هوا ناشی از منابع متحرک یا همان حمل ونقل است

رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل وترافیک شورای اسلامی شهرداری مشهد افزود: در خیلی از نقاط شهر دسترسی به کاربری‌های مختلف خیلی سخت است و این مشکل حوزه حمل ونقل است که نتوانستیم زیرساخت‌های مناسب حمل ونقلی را چه از نظر معابر و چه از نظر وسایل نقلیه ایجاد کنیم.

فرهمندی با بیان اینکه بحث آلودگی هوا یک مسئله جدی برای شهر مشهد است، خاطرنشان کرد: حدود ۷۰ درصد از آلودگی هوا ناشی از منابع متحرک یا همان حمل ونقل است که نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم و باید حلش کنیم.

۳۰ درصد آلودگی هوای مشهد ناشی از خودروهای شخصی است

وی اضافه کرد: اما اگر نگاه ما به موضوع آلودگی هوا درمانی باشد قطعا شکست خواهیم خورد، همانطور که طی سالهای گذشته تجربه آن را داریم، راهکار پیشگیری است و نباید بگذاریم آلودگی ایجاد شود وبرای اینکارباید سراغ مطالعات جامع و تهیه سیاهه آلودگی هوای شهرمشهد برویم که اینکار توسط دانشگاه شریف انجام شده است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل وترافیک شورای اسلامی شهرداری مشهد ادامه داد: لذا باید سیاست ما به سمتی برود که استفاده از خودروهای شخصی را کاهش داده و استفاده از حمل ونقل عمومی را افزایش بدهیم زیرا بیش از ۳۰ درصد آلودگی هوای مشهد ناشی از خودروهای شخصی است.

فرهمندی افزود: برهمین اساس از حوزه حمل ونقل شهرداری مشهد خواسته ایم که لایحه تعرفه‌گذاری خدمات اتوبوس، قطار شهری و تاکسی را به صورت یک بسته سیاستی و نه به صورت پراکنده در بودجه بیاورند تا طبق آن مشخص شود که مثلا قیمت قطار شهری افزایش پیدا کند، اتوبوس کاهش یابد، پارکینگ چه قیمت تعیین شود و درمجموع به تدریج شیب سفرهای مردم را از خودرو شخصی به سمت حمل ونقل عمومی بیشتر خواهیم کرد.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.