به گزارش قدس آنلاین به نقل از وزارت آموزش و پرورش، یوسف نوری در هزار و ششمین جلسه شورای عالی آموزش اظهار کرد: آموزش و پرورش در دوران کرونا از لحاظ جامعه شناختی، فرهنگی و اجتماعی دچار آسیب های زیادی شده است. مدارس کشور با رعایت دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی باید به ارائه خدمات آموزشی و تربیتی خود ادامه دهند.
نوری با اشاره به این که چرخه آموزش و پرورش دانش آموزان نباید در هیچ شرایطی تعطیل شود، تأکید کرد: آسیب های تعطیلی مدارس، در سال های بعد، جامعه را دچار بحران و مشکل خواهد کرد. مدرسه دروازه ورود دانش آموزان به اجتماع برای پذیرش مسئولیت های آن است. لذا تعطیلی مدارس آسیب های جبران ناپذیری بر جامعه تحمیل می کند.
وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش نباید در مواجهه با آسیب های اجتماعی کرونا منفعل باشد، افزود: هر چند کرونا آموزش و پرورش را دچار مشکل کرد، ولی فرصت های خوبی برای برون رفت از آموزش سنتی و استفاده از روش های آموزش مدرن در اختیار آموزش و پرورش قرار داد.
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: برای ساماندهی فضای مجازی در حوزه یادگیری دانش آموزان باید برنامه ریزی متناسب با شرایط و مقتضیات جامعه انجام شود. استفاده از روش های آموزشی مدارس خاص یکی از راه های موثر ارائه آموزش به دانش آموزان است. در این مدارس معلمان در دوران کرونا از موقعیت های یادگیری مختلف از جمله فضای آزاد و برخی اوقات از مساجد و برنامه بوم برای ارائه آموزش به دانش آموزان استفاده کردند. این روش یک نوع مهارت استفاده از موقعیت های مختلف برای آموزش و یادگیری دانش آموزان است.
دانش آموزان بازمانده از تحصیل را به چرخه آموزش بازگردانیم
نوری با اشاره به اینکه برای بازگرداندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل به مدرسه باید چاره اندیشی کنیم، خاطرنشان کرد: با یک برنامه ریزی هوشمندانه می توانیم دانش آموزانی را که ترک تحصیل کرده اند و از آموزش بازمانده اند به چرخه آموزش بازگردانیم تا بتوانند از خدمات آموزشی بهره مند شوند.
وزیرآموزش و پرورش تصریح کرد: آمار آموزش و پرورش یکی از مواردی است که دارای ایراد است. یک بار برای همیشه باید این نقص برطرف شود، البته قبلاً توانایی ارائه آمار و اطلاعات دقیق تر و به روزتری از وضعیت آموزش و پرورش داشتیم که الان دچار مشکل شده و در صدد هستیم این مشکل را بر طرف کنیم.
وی افزود: باید رصدهای لازم درباره آسیب های اجتماعی و عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان در دوران کرونا توسط پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش انجام شود و نتایج آن در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد.
نوری ادامه داد: با توجه به این که اکثر مردم و معلمان واکسینه شده اند، مدارس با رعایت پروتکل ها و توصیه های بهداشتی باید باز باشند و معلمان در مدارس حضور داشته باشند تا چرخه آموزش و پرورش دچار مشکل نشود.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: شایسته است آمادگی لازم را برای مواجهه فعال و پویا با موضوعات مختلف آموزش و پرورش داشته باشیم تا با آگاهی کامل نسبت به موضوعات مختلف اقدام کنیم.
نوری گفت: محتواهای بسیاری درباره آموزش و پرورش دانش آموزان در فضای مجازی تهیه و تولید شده است. سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و معاونت های آموزش و پرورش باید یک ممیزی و تنظیم گری مناسب روی این محتواها اعمال کنند.
وی با بیان اینکه معلم اصلی ترین فرد در نظام تعلیم و تربیت کشور است که باید شان و جایگاه او حفظ شود، تصریح کرد: تعدادی از مدارس خوب در کشور داریم که باید یک کانال ارتباطی و تعاملی مؤثر و سازنده بین این مدارس و سایر مدارس کشور برقرار شود و آنها را به هم پیوند بزنیم.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر لزوم تهیه پیوست فرهنگی برای سامانه شاد، گفت: سامانه شاد نباید به یک سامانه اختصاصی تبدیل شود، بلکه باید در کنار آن از سامانه های اثربخش و کارآمدتری هم استفاده شود.
وی در پایان تأکید کرد: نباید در مدارس خلاقیت و نوآوری از معلمان گرفته شود بلکه باید فضایی ایجاد شود تا معلمان بتوانند اثربخشی و کارآمدی خود را در جریان آموزش و پرورش دانش آموزان بروز دهند.
نظر شما