به گزارش قدس آنلاین، خرید و فروش آثار هنری از جمله هنر خوشنویسی، در دو بازار خرد و کلان انجام میشود. بازار خرد شامل خرید و فروش در فضای گالریها و رویدادهایی با سیاستهای فرهنگسازی و آموزشی است و بازار کلان هنر را حراجیهای هنری تشکیل میدهد. آثار قابل فروش در حراجیها گاهی جنبهی تاریخی دارند و گفته میشود به لحاظ ارزش هنری، در سطح بالاتری از آثار هنری که در بازار خرد معامله میشود، قرار دارند. آثار هنری که در حراجیها به فروش میرسند توسط مجموعهداران به حراجی ارائه میشوند و هنرمندان نمیتوانند به طور معمول کارشان را در حراجی ارائه کنند. حراجیها دستگاههایی با اهداف اقتصادی هستند که معمولا توسط سرمایهداران تاسیس میشوند.حال سئوال اینجا است که آیا انتخاب تابلو ها و آثار خوشنویسی جهت شرکت در این حراجی ها با نگاهی کارشناسی صورت می گیرد؟
درهمین خصوص یدالله کابلی، عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران و دارنده اولین گواهینامه استادی و درجه یک هنری در خط شکسته معاصر درباره گرایش های خوشنویسی در حراج تهران گفت: در میان هنرهای ایرانی، هنر خوشنویسی با تاریخی بیش از هزار سال، پیشینه درخشان و تابناک در تمام موزههای دنیا، در تمام ویترینهایی که نشانه فخر و عزت و سربلندی همه کشورهای دنیا هست، به عنوان یک هنر ملی و هنری که هویت سرزمین ما را بیان میکند، مطرح است. جای تعجب و تاسف دارد که در حراجی که قرار است دستاورد هنرهای معاصر ایران را به معرض نمایش و فروش بگذارند هنر خوشنویسی را به نوعی حذف می کنند.
وی افزود: تمام رویکردهای گرایشی که در این حراج ارائه میشوند؛ متعلق به کسانی است که هنر و سنت خوشنویسی را به خوبی یاد گرفتند و توانستهاند در بخش گرایش های معاصر آثار فاخری را تولید کنند اما کارشناسی این آثار به هیچ وجه برخوردار از یک نگاه تخصصی و یک نگاه ریشهای به لحاظ زیبایی و ساختار خوشنویسی نیست. بنابراین از این نظر جای تاسف و تاثر است، که اکثر افرادی که آثار را ارزیابی میکنند، توجه خاصی به آن بنمایههای هنر خوشنویسی ندارند.
حراج تهران کوشش هنرمندان را تضمین میکند
وی به نقش موثر حراج ها در اقتصاد هنر اشاره کرد و گفت: وقتی در این حراج بسیاری از دستاوردهای هنر تجسمی را در معرض نمایش میگذارند و به فروش میرسانند، قطعا در بین این آثار، آثار بسیار زیبا، درخشان و استثنایی از دهههای اخیر را شاهد هستیم. چرخه اقتصاد و مالی که در این مراسم ها و این مناسبتها فراهم میشود؛ به نوعی تلاش و کوشش هنرمند را تضمین میکند. از این جهت خوشحالم اما از نظر این که مسئولین این حراج به امر خوشنویسی بیعنایتی میکنند، نگران و متاسفم میکند.
چهره ماندگار خوشنویسی گفت: در اذهان همه استادان بزرگ هنرهای تجسمی، هنر خوشنویسی هنری است که با رویکردی بسیار گسترده توانسته در بزرگترین همایشهای داخلی و خارجی چون ارسیکا، که یک جشنواره بینالمللی است و حدود ۵۰ تا ۶۰ کشور در آن شرکت میکنند، خوش بدرخشد، هنرمندان ما در دوره گذشته ارسیکا ۲۵ درصد جایزه آن را برنده شدند. این انتخاب نشانه قابلیتها، تواناییها و فردیت هنرمندان خوشنویس ایرانی است، پس خیلی جای تاسف دارد، چگونه ممکن است در سرزمین خودشان و در مجموعه رویدادهای داخلی خودشان تا این حد مورد مورد بی توجهی قرار گیرند.
حراج تهران نهادی مستقل و خصوصی است که فعالیت خود را رسما از خرداد ۱۳۹۱ با فروش (حدودی) دو میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان آغاز کرد و از آن زمان تا کنون چهارده دوره از آن به تناوب هر سال یک یا دو دوره برگزار شده است.
پانزدهمین دور از حراج تهران که جمعه عصر(۲۴ دی ماه) برگزار می شود، مجموعه هنر مدرن ایرانی است که مشتمل بر ۸۰ اثر از مشهورترین هنرمندان این خاک و بوم عرضه خواهد شد. این آثار در روزهای ۱۲ و ۱۳ ژانویه (امروز و فردا) به نمایش عمومی گذاشته شده و روز جمعه (۲۴ دی) ساعت ۶ عصر در هتل پارسیان آزادی به حراج گذاشته خواهند شد. شیراز از منیر فرمانفرماییان و لالاسر از حسین زنده رودی از جمله مهمترین آثار این حراجی هستند.
چهاردهمین دوره حراج تهران با ارائه ۱۲۰ اثر، ۲۱ مرداد ماه ۱۴۰۰ با حضور تعداد محدودی از شرکت کنندگان در هتل پارسیان آزادی برگزار شد.
اجرای این دوره حراج را حسین پاکدل برعهده داشت و مجموع فروش آن ۴۲ میلیارد و ۷۱۸ میلیون تومان اعلام شد.
منبع: ایرنا
انتهای خبر/
نظر شما