گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از پیش بینی تورم ۲۵ تا ۳۵ درصدی، افت تشکیل سرمایه و رشد اقتصادی ۲ تا ۲.۴ درصدی در سال آینده حکایت دارد.

سال آینده شاهد تورم حدود ۳۵ درصدی خواهیم بود

به گزارش قدس آنلاین، مرکز پژوهش های مجلس، در گزارشی به بررسی وضعیت اقتصاد کشور در سال جاری و چشم انداز آن در سال آینده پرداخت.

چشم اندازی که اگرچه بر تداوم رشد اقتصادی مثبت در سال آینده و کاهش نرخ تورم به ۲۵ تا ۳۵ درصد اشاره دارد؛ اما راجع به روند منفی تشکیل سرمایه ثابت (راه اندازی خطوط تولید و احداث ساختمان)، افزایش نرخ فقر و کاهش مصرف مواد غذایی در دهک های پایین هشدار داده است.

بر اساس این گزارش، نرخ رشد اقتصادی امسال با نفت ۲.۸ و بدون نفت ۱.۶ درصد برآورد می شود، همچنین برآورد صندوق بین المللی پول و بانک جهانی از رشد اقتصادی سال آینده کشور به ترتیب ۲ و ۲.۴ درصد است.

این گزارش روند اشتغال را با توجه به کاهش تبعات اقتصادی کرونا مثبت ارزیابی کرده؛ اما درباره روند سرمایه گذاری در کشور هشدار داده است.

به گزارش مرکز پژوهش های مجلس، با وجود رشد مثبت تشکیل سرمایه در ماشین آلات در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰، به دلیل کمتر بودن سرمایه گذاری از استهلاک سرمایه، تشکیل سرمایه خالص در سال ۱۴۰۰ نیز مشابه سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ منفی خواهد بود و موجودی سرمایه اقتصاد در این سال نیز کاهش خواهد یافت.

برآورد این مرکز از نرخ تورم در سال آینده، بین ۲۵ تا ۳۵ درصد است؛ اما نکته مهم این گزارش هشدار درباره وضعیت معیشتی خانوارهای ضعیف است. در این گزارش آمده است: «بررسی ها نشان می دهد که میانگین و میانه کالری دریافتی خانوارهای ایرانی از سال ۱۳۹۰ به طور پیوسته رو به کاهش بوده و این فرایند در سال ۱۳۹۹ نیز تداوم یافته است.

فقر اصلی ترین چالش کشور

تصویر وضعیت معیشت خانوار ایرانی طی سال ۱۳۹۹ و به طور کلی دهه ۹۰ نشان می دهد که در حال حاضر فقر از اصلی ترین چالش های اقتصادی و اجتماعی کشور است.»

براساس این گزارش، درآمد سرانه کشور طی سال های ۹۰ تا ۹۹، بیش از ۳۴ درصد کاهش یافته و درصد خانوارهای فقیر از ۱۸.۱ درصد در سال ۹۰ به ۲۸.۸ درصد در سال ۹۹ رسیده است.

گزارش مرکز پژوهش های مجلس کاهش مصرف مواد غذایی را نیز نشان می دهد به گونه ای که میانگین کالری دریافتی خانوارها که در سال ۹۰، حدود ۲۷۰۰ کیلوکالری در روز بود، در سال ۹۹ به حدود ۲۱۵۰ کیلوکالری در روز کاهش یافته است.

منبع: خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.