۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴
کد خبر: 788142

دستور آزادسازی سواحل توسط رئیس جمهور با مهلت ۲۰ روزه فردا به پایان می رسد. رفع تصرف‌ها در شمال تقریبا انجام شده؛ اما سواحل جنوب همچنان در چنبره ساحل خواران است.

سواحل شمال آزاد، جنوب همچنان در تصرف

به گزارش قدس آنلاین، یک پرسش هست که همیشه ذهن بسیاری از مسافران شمال و جنوب کشور را به خودش مشغول می‎کند؛ این‎که ادارات و نهادهای دولتی چه خون رنگین‎تری از عموم مردم دارند که بر سواحل چنگ انداخته و آن را اختصاصی خود کرده‎اند. تفاوتی هم نمی‎کرد از صدا وسیما گرفته تا وزارتخانه‎های مختلف و حتی برخی نهادهای نظامی.

اما ۲۰ روز قبل، رئیس‎جمهور دستور داد که در یک مهلت ۲۰ روزه، حریم ۶۰ متر و قانونی همه سواحل کشور باید آزاد شود و تفاوتی هم میان نهادها، دستگاه‎های دولتی و بخش‎های نظامی نیست. در این زمینه معاون اول رئیس‎جمهور هم روزهای آغازین این دستور، شخصا در سواحل شمال حاضر شد و با پیگیری میدانی آزادسازی‎ها را تسریع بخشید. در عین حال یکی دیگر از مسائلی که در موضوع آزادسازی سواحل مهم است راه های ارتباطی دسترسی به سواحل آزاد شده است، چراکه اگر مردم نتوانند به سواحل آزاد شده دسترسی آسان داشته باشند شاید عملا این اقدام مهم فایده چندانی نداشته باشد.

آزادسازی‎های شمال خوب، جنوب بد

طبق دستور رئیس‎جمهور، فردا ۲۹ بهمن مهلت ۲۰ روزه تمام می‎شود و عملا هیچ دستگاه و نهادی نباید بر حریم قانونی سواحل چنبره انداخته باشد. در همین زمینه، مسئولان مرتبط در دو روز گذشته درباره میزان آزادسازی‎های انجام‏ شده در شمال و جنوب گزارشی ارائه کردند.

بیانی، قائم ‏مقام سازمان جنگل‌‏ها گفته است: ۹۰ درصد آزادسازی سواحل شمال انجام شده است و برای سواحل جنوب تا هفته آینده درصدی از آزادسازی‎ها اعلام می‌شود.

طبق گفته وی، بنابر آخرین آمار ۱۰۰ درصد سواحل استان گیلان، ۱۰ هکتار از اداره کل نوشهر(مازندران) و بخش اعظم اداره کل منابع طبیعی ساری(مازندران) آزادسازی شده است.

همچنین در کل گلستان تصرفی نبوده و موضوع همچنان درحال پیگیری است. سیدمحمود حسینی‎پور استاندار مازندران هم ظهر دیروز در این ‎باره با اشاره به این‎که در استان تا ۲۰ درصد اشغال سواحل مجاز است، گفت: بنادر، نیروهای نظامی، پایانه‎های نفتی و طرح سالم‎سازی در زمره این ۲۰ درصد قرار دارند. ۵ درصد از سواحل در اختیار بخش خصوصی است؛ اما ۴ درصد غیرمجاز است که در اختیار دولتی‎ها و مجموعه دستگاه‎های نظامی قرار داشت و تاکنون(دیروز چهارشنبه) توانستیم از مجموع ۴ درصد، ۱۹ کیلومتر از سواحل استان را آزادسازی کنیم و بخش کمی باقی مانده است که امیدواریم طی روزهای باقی‎مانده کار را به نتیجه برسانیم.

همچنین طبق گزارش فارس، استاندار گیلان هم دوشنبه گذشته با حضور در یکی از قطعات تصرف‎شده و عزل رئیس شیلات تالش به دلیل سرپیچی از دستور، آخرین حریم ۶۰ متری سواحل گیلان را آزادسازی کرد؛ اما قصه آزادسازی‎ها در سواحل جنوب، به خوبی شمال پیش نرفته است و بیانی، قائم‎مقام سازمان جنگل‎ها، مراتع و آبخیزداری  دراین‎باره دوروز قبل این‎طور گفت: «در استان هرمزگان حدود ۴۰ درصد تصرفات توسط بخش خصوصی و بیش از پنج مورد توسط دولتی‎ها انجام شده که آزادسازی باید صورت گیرد. یک‎سری سواحل استان جنوبی دست دستگاه‎های نظامی و ۳۸ مورد اسکله دست دستگاه‎های دولتی است که برخی از این‎ها مجوز قانونی دارند. آمارها حاکی از ۳۶ مورد تصرفات در استان بوشهر است که با توجه به آن‎که ۴ هزار و ۹۱۰ کیلومتر سواحل در جنوب کشور است، اجرای قانون  حریم ۶۰ متری دریا نیازمند اهتمام جدی دستگاه‎های مربوط است.»

آزادسازی‌ها در سایه جنجال‌ها

آن‎چه امروز در شمال کشور اتفاق افتاده و آزادسازی سواحل و حریم ۶۰ متری دریا پس از حدود ۱۴ سال از مصوبه آن، کلید خورده است، نتیجه یک اراده بزرگ و احتمالا ایستادن در برابر برخی دستگاه‎هایی بوده که تا به حال از این قانون سرپیچی کرده بودند. در واقع تجربه سواحل شمال نشان داد که اجرای قانون اگرچه سخت است و برخی جنجال به‎پا خواهند کرد؛ اما شدنی است و انتظار می‎رود، دولت و دستگاه قضایی ضمن این‎که خودشان در صف اول اجرای این قانون باشند، همین رویه را در سواحل جنوب نیز به سرعت و با اقتدار پیگیری و دنبال کنند.

تصرف‌ها از هرمزگان تا خوزستان

جالب است بدانیم ماجرای تصرف سواحل تنها در شمال و استان‎های بوشهر و هرمزگان نیست؛ بلکه شرایط ساحل‎خواری‎ها در استان خوزستان هم خود داستانی دارد.  

سید کریم حسینی، نماینده اهواز با انتقاد از اجرایی‎نشدن قانون آزادسازی سواحل در رودخانه کارون به‎ویژه در مقطع اهواز، گفت: «سواحل رودخانه کارون باید هرچه سریع‎تر آزادسازی شود و برای استفاده عمومی در اختیار شهرداری قرار بگیرد. متاسفانه تاکنون شاهد اقدامی در بحث اجرای قانون آزادسازی سواحل به‎ویژه ساحل رودخانه کارون در مقطع اهواز نبوده‌ایم. این قانون برای همه کشور تصویب شده است و باید به‎طور کامل برای همه سواحل دریاها و رودخانه‌ها اجرایی شود.»

در استان بوشهر هم شرایط آزادسازی به کندی پیش می‎رود. منتظری، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر، دیروز به تسنیم گفت: «۵۳ مورد از متصرفان در حریم ۶۰ متر سواحل خلیج‌فارس این استان شناسایی و تشکیل پرونده شده است. در طول نوار ساحلی ۷۰۷ کیلومتری استان بوشهر در حریم ۶۰ متری از مد دریا از ۸۵ پلاک، ۷۹ مورد آن‎ها دارای سند تک برگی شده‌اند. در سال‌های گذشته ۳۶ مورد از متصرفان حقوقی و حقیقی در حریم ۶۰ متری نوار ساحلی استان بوشهر شناسایی و تشکیل پرونده شده است که ۱۸ مورد آن با صدور رأی دادگاه رفع تصرف شد و بقیه نیز در دست اقدام است.»

به امید آزادی کامل سواحل

به هر روی قانون(آیین‌نامه اجرایی ماده (۶۳) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۲۳/۰۲/۱۳۸۶)، طرح آزادسازی سواحل را مصوب کرده است که تا قبل از دستور ۲۰ روز قبل رئیس‎جمهور، هیچ‎گاه اراده کافی برای اجرای آن نبوده است. با این حال تجربه این ۲۰ روز نشان داد می‎توان سواحل را از چنبره ساحل‎خواران درآورد اگر قانون روی اقتدارش را بیشتر نشان دهد.

منبع: خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.