بزرگداشت عباسعلی سپاهی یونسی، شاعر کودک و نوجوان اهل خراسان به همت مجموعه «بو کتاب» مشهد برگزار شد. در این مراسم شاعران کودک و نوجوان گرد هم جمع شدند و ضمن شعرخوانی؛ درباره مسیر شاعرانگی، ویژگی‌های شعری و احوالات شخصی سپاهی یونسی صحبت کردند.

شاعر دوچرخه‌سوار

نماد ادبیات کودک و نوجوان خراسان

سیداحمد میرزاده، شاعر و پژوهشگر کودک و نوجوان یکی از سخنرانان این مراسم با بیان اینکه بزرگداشت سپاهی یونسی به نوعی بزرگداشت ادبیات کودک و نوجوان استان است، از این شاعر به عنوان نماد ادبیات کودک و نوجوان استان نام برد. او گفت: جدیت سپاهی یونسی در شعر کودک و نوجوان موجب پروبال گرفتن این ادبیات در خطه خراسان شده است.  
معاون تولید انتشارات آستان قدس رضوی (به‌نشر) سپس به سابقه روزنامه‌نگاری و مطبوعاتی او اشاره و تصریح کرد: سپاهی، روزنامه‌نگار پشت میزی نیست و همیشه به دنبال مأموریت‌های دشوار و مشکل بوده است. دو دهه سابقه کار در مطبوعات به خصوص روزنامه قدس، او را در حیطه روزنامه‌نگاری صاحب سبک کرده است که باید کارنامه مطبوعاتی او بررسی شود.  

تلاش برای حفظ و ثبت موسیقی مقامی
این شاعر در ادامه صحبت‌هایش به مهم‌ترین دغدغه سپاهی یونسی پرداخت. او گفت: تلاش ایشان در حفظ و ثبت موسیقی مقامی، ستودنی است. در زمانه‌ای که کسی به فکر پاسداشت فرهنگ نیست، ایشان با هزینه شخصی به زادگاه صاحبان موسیقی مقامی سفر و با امکانات اندک خویش هنر هنرمندان را ثبت می‌کند. بزرگی و ارزش این کار چندین سال بعد مشخص می‌شود.  
میرزاده در بخش دیگر صحبت‌هایش با بیان اینکه سپاهی یونسی زبان گویای انتقادهای فروخفته است، به بیان ویژگی‌های اخلاقی و شعری این شاعر پرداخت و بیان کرد: یگانگی شعر و شخصیت سپاهی یونسی برای همه اثبات شده. او شاعری است که زیستی شاعرانه دارد، همه روحیات اخلاقی‌اش در شعرش تبلور پیدا کرده روحیاتی مثل توکل، صبر، استقامت، صراحت، قدرت انتقاد، حقیقت‌پذیری و البته عشق.  
به باور میرزاده کتاب «باز هم که دیر آمدی» یکی از بهترین آثار این شاعر و نمونه تراز شعر نوجوان است. این پژوهشگر همچنین درباره کتاب «نه نخ شدم نه خرس» این شاعر که برگزیده جوایز معتبر ادبی هم شده است، گفت: در این کتاب که نمونه دیگر شعر نوجوان است مضامین عرفانی نظیر آنچه در اشعار عطار آمده دیده می‌شود که این مضامین برای نخستین بار توسط او  وارد شعر نوجوان شد.  

همان شاعر دوچرخه‌سوار باقی بمانید!
در ادامه مراسم عاطفه رنگ‌آمیز طوسی، شاعر و مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: بر پایه پژوهشی که درباره عناصر مغفول مانده شعر نوجوان کردم متوجه شدم نوجوانان ابتدا شعرهای عاشقانه دوست دارند و در مرتبه بعد شعرهایی با مضامین اجتماعی. سپاهی یونسی با سرودن اشعار عاشقانه در حقیقت به نیاز مغفول‌مانده نوجوانان توجه نشان داده است.  
این فعال فرهنگی با بیان اینکه سپاهی یونسی می‌تواند با ساده‌ترین معانی اندیشه را به کودک منتقل کند، گفت: با اینکه شعرهای او کودک را تشویق می‌کند همه جا به دنبال خدا باشد اما شاعری نصیحت‌گو نیست و امید زیبایی در اشعارش وجود دارد. وی اشاره به مهربانی خداوند، غم انتظار، توجه به محیط پیرامون، توجه به ظرائف خلقت خدا و دغدغه دعوت به اندیشه‌مندی را ویژگی‌های بارز شعرهای نوجوان این شاعر برشمرد. رنگ‌آمیز طوسی با بیان اینکه کتاب «باز هم که دیر آمدی» این شاعر هم نقطه عطف شعر کودک و نوجوان کشور و هم نقطه عطف کارنامه شاعری خود شاعر است، خطاب به او گفت: آقای سپاهی برای ما همان شاعر دوچرخه‌سوار باقی بمانید و باز هم شعر بگویید. من دعا می‌کنم خداوند شما را برای ما و نوجوانان ما حفظ کند چون نوجوانان ما غریب هستند و به روحیه شاعرانی مانند شما نیاز دارند.  
سپس عباسعلی سپاهی یونسی به جایگاه آمد و پس از خوشامدگویی به میهمانانی که در مراسم بزرگداشت او حاضر شده، گفت: در روزگاری که مؤسسه‌های فرهنگی دولتی ما برای هنر و ادبیات کار آنچنانی انجام نمی‌دهند یک مؤسسه فرهنگی خصوصی به نام «بوکتاب» برای شعر خراسان قدم‌های مهمی برمی‌دارد و این جای قدردانی و تشکر فراوان دارد. او درباره مسیر شاعری و توجهش به شعر کودک و نوجوان توضیح داد: من مثل بسیاری از شاعران در دو حیطه بزرگسال و کودک و نوجوان شعر می‌گفتم اما سرانجام تصمیم گرفتم روی شعر کودک و نوجوان متمرکز شوم. در حال حاضر هم احساسم به سمت سرودن شعر نوجوان، بیشتر است.  
سپاهی یونسی در خصوص علاقه‌اش به طبیعت‌گردی، کوهنوردی و دوچرخه‌سواری که شاعران دیگر هم درباره این ویژگی‌ها صحبت کرده بودند، گفت: دوچرخه‌سواری بخشی از زندگی من شده است. من به عنوان یک شهروند خودم را موظف کرده‌ام علاوه بر اینکه قلمم در راه کمک به همنوعانم به چرخش درآید با دوچرخه‌سواری حال دل و حال هوای شهرم را خوب کنم. من جزو کسانی هستم که همواره منتقد آلودگی هوا و بی‌توجهی نسبت به این مسئله بوده‌ام و دوچرخه‌سواری قدم من به عنوان یک شهروند در کمرنگ شدن این معضل است.
شاعر «راه رفتن زیر باران» در پاسخ به پرسش مجری درباره تعداد کتاب‌هایش گفت: دقیقاً نمی‌دانم چه تعداد کتاب دارم. من از کودکی شعر سرودم و سرودن بخشی از زندگی من است.  
او در بخشی دیگر از صحبت‌هایش به اتفاقی اشاره کرد که بر او و مسیر زندگی‌اش تأثیر گذاشته. او گفت: حدود ۱۰ سال پیش یکی از نزدیک‌ترین دوستانم را بر اثر تومور مغزی از دست دادم. فوت او موجب شد نگاه من به زندگی عوض شود. تا اینکه پس از درگذشت مادرم احساس کردم زیادی زندگی کرده‌ام برای همین به دنبال این هستم روزهای بودنم را به نوعی زندگی کنم که مؤثر باشم و دست‌کم حال آدم‌های اطرافم را خوش کنم.  
در مراسم بزرگداشت عباسعلی سپاهی یونسی شاعرانی همچون منیژه رضوانی، زهرا عراقی، حیدر کاسبی، متین راد، علی علی‌نژاد، لیلی خیامی، علی عربی، متین راد، علی نژاد و... شعرخوانی کردند. در انتها از عباسعلی سپاهی یونسی شاعر مطرح کودک و نوجوان قدردانی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.