تحولات منطقه

سال‌هاست جام جهانی به‌ عنوان رویدادی با بیشترین دنبال‌کننده به یک شانس بزرگ برای جذب مستقیم میلیون‌ها گردشگر خارجی، اشتغال‌زایی، ورود ارز و تحرک در بخش‌های مختلف اقتصادی بدل شده که میزبانان و کشورهای همسایه را وامی‌دارد تا برای بهره‌برداری بیشتر از این چرخه مالی، دورخیز کنند.

دورخیز اقتصاد برای جذب گردشگر ورزشی
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

 نگاهی به اهداف اقتصادی سفر رئیس‌جمهور به دوحه که گفته می‌شود رشد اقتصادی و امنیت منطقه‌ای را تضمین می‌کند، نشان می‌دهد همکاری‌های فی‌مابین دو کشور دامنه‌ای از مباحث مربوط به انرژی، زیرساختی، تجاری و سرمایه‌گذاری گرفته تا همکاری با قطر برای برگزاری بازی‌های جام‌ جهانی فوتبال را شامل می‌شود. نشست رئیسی با شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر و قراردادهای امضا شده در این سفر بهانه‌ای شد تا به واکاوی فرصت‌های گردشگری این دوره از جام جهانی برای کشورمان بپردازیم.

مرتضی خاکساری، کارشناس حوزه گردشگری و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ما برگزاری جام جهانی را فرصتی می‌داند که در آن لنزهای دوربین از سراسر جهان برای ثبت و ضبط وقایع متوجه نقطه هدف می‌شود. وی تلاش کشورهای مختلف در گرفتن میزبانی این رویداد عظیم را تلاشی بلندمدت در کسب درآمدهای مختلف و معرفی ظرفیت‌های آن کشور ارزیابی کرده و می‌افزاید: پشت پرده این‌ همه سرمایه‌گذاری برای جام جهانی، کسب اعتبار و نفوذ بین‌المللی و بهره‌برداری کلان اقتصادی است که اگر با دید کارشناسی نگاه کنیم؛ این چشم‌انداز وسیع با درآمدهای بالای ارزی را خواهیم دید. به گفته وی، بسیاری از کشورهای حوزه خلیج‌ فارس با بسیج امکانات خود سرمایه‌گذاری بلندمدتی را به بهانه این رویداد ورزشی انجام داده‌اند و سعی دارند با جذب گردشگران ضمن کسب سودهای هنگفت، استعدادها و آداب و فرهنگ منطقه خود را نیز به جهانیان معرفی کنند.

رونق ۱۵۰ شغل با هر گردشگر از مبدأ

خاکساری با تأکید بر اینکه ایران نیز به‌ واسطه فاصله اندک تا قطر و امکان تردد راحت با این کشور می‌تواند بهترین استفاده را از این ظرفیت‌ بکند می‌افزاید: با حرکت یک گردشگر چه به انگیزه گردشگر ورزشی چه سیاحتی یا زیارتی ۱۵۰ شغل رونق می‌گیرد، در دوران رکود پس از کرونا، جام جهانی قطر می‌تواند بازاری پرسود و پهناور را به روی محصولات ایرانی بگشاید و رونق و شکوفایی به هتل‌ها، مراکز جهانگردی، پارک‌های تفریحی و فروشگاه‌های تهیه مایحتاج عمومی و سوغات ببخشد.

این کارشناس حوزه گردشگری تأکید می‌کند: کشور ما از این کارناوال اقتصادی ورزشی و همجواری با قطر عایداتی نخواهد داشت مگر اینکه استانداردهای پذیرش گردشگر ورزشی را داشته باشد. لازم است هتل‌ها و خطوط ریلی، هوایی و جاده‌ای ما به استانداردهای بین‌المللی نزدیک بشوند تا بتوانیم از سیل جمعیت وارد شده به کشور همسایه با خدمات رفاهی و گردشگری مناسب پذیرایی کنیم.

آن‌ طور که وی اشاره می‌کند جزیره کیش با توجه به زیرساخت‌های خوب گردشگری همچون سیستم حمل‌ونقل شهری و فرودگاهی عالی، هتل‌های متعدد، زمین‌های ورزشی و به ‌ویژه عدم نیاز به دریافت روادید، این قابلیت را دارد که به‌ عنوان مقصدی جذاب، ارزان و در دسترس قبل و حین این رقابت‌ها، میزبان کمپ تمرینی تیم‌ها و علاقه‌مندان به این ورزش باشد.

تدوین پیشنهادهای ویژه و لغو روادید

خاکساری می‌گوید: افزایش پروازها در زمان برگزاری جام جهانی و سیر گردشگران از سرتاسر جهان به منطقه می‌تواند فرصتی را به ‌منظور کسب درآمد از طریق خطوط هوایی به وجود آورد.

وی با اشاره به اینکه برخی کشورها با ارائه آفرهای ویژه‌ و لغو ویزای گردشگری و حتی رایگان کردن برخی از پروازها، سعی در جذب هر چه بیشتر تماشاگران جام جهانی دارند تأکید می‌کند: هر مسافری که وارد ایران بشود هزار و ۳۵۰ دلار انتفاع اقتصادی خواهد داشت، با لغو ویزا در زمان برگزاری مسابقات یا سرویس روادید آنی در فرودگاه‌ها می‌توان انگیزه ورود گردشگر به کشور را بالاتر برده و از منافع حاصله از آن، کسب درآمد کرد.

وی با یادآوری اینکه ایران به‌ عنوان یکی از ارزان‌ترین مقاصد گردشگری جهان شناخته می‌شود می‌افزاید: ارزانی محصولات و خدمات و قدرت خرید بالای گردشگر خارجی در کشور ما، منابع و آثار طبیعی و جاذبه‌های تاریخی منحصر به‌ فرد و چهارفصل بودن کشورمان از نقاط قوتی هستند که می‌توانند تماشاگران جام جهانی قطر و هیئت‌های اقتصادی که به این بهانه به منطقه سفر کرده‌اند را به سمت ایران هدایت کنند.

معرفی جاذبه‌های ایران در گرو تبلیغات مستمر

خاکساری با تأکید بر اینکه می‌توان در کریدور خاورمیانه ایران را به‌عنوان نماینده گردشگری در دنیا معرفی کرد می‌افزاید: ایران به‌مثابه یک قاره مانند اروپاست که هر استانش به‌ اندازه یک کشور اروپایی وسعت دارد و ما بستر خوبی داریم که از صنعت سبز گردشگری سهم خودمان را به‌طور کافی و وافی از این بازار بدست بیاوریم. برای جذب توریسم یا فروش محصول در بازارهای جهانی و دریافت سهم ایران از این حوزه نیازمند تبلیغات مستمر از طریق سفارتخانه‌های ایران در اقصی نقاط جهان هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.