۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۳
کد خبر: 791522

منتظران به سفارش ائمه باید از مفهوم انتظار آگاه باشند، نیمه شعبان فرصتی برای مطالعه بیشتر درباره امام دوازدهم (عج) و ظهور ایشان است.

نیمه شعبان را با کتاب‌ها جشن بگیریم

به گزارش قدس آنلاین،از امامان معصوم (ع)، نقل شده است که بهترین کار منتظران برای تعجیل در ظهور حضرت صاحب الامر (عج)، آگاهی یافتن از مفهوم مهدویت و شناخت امام زمان (عج) است، نیمه شعبان و میلاد امام دوازدهم، (عج) فرصت مناسبی است تا مطالعه درباره مهدویت و موضوعات مرتبط با آن را در برنامه خود قرار دهیم.

بزرگان دین درباره او چه می گویند؟ 

کتاب فرهنگ موضوعی احادیث امام مهدی (عج)،  ترجمه ای است از کتاب المعجم الموضوعی لأحادیث الإمام المهدی(عج) که آیت الله علی کورانی عاملی آن را تالیف کرده و حسین نایینی ترجمه آن را بر عهده داشته است.

این کتاب در چهل فصل گردآوری و تالیف شده و همه  احادیث موجود پیرامون مهدویت را با رجوع به منابع معتبر احادیث، یک‌جا ارائه کرده است.

فرهنگ موضوعی احادیث امام مهدی (عج)، گستره وسیعی از احادیث مربوط به حضرت را در برگرفته که این احادیث موضوعات بسیاری را پوشش می دهند. از جمله موضوعاتی که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته می توان به معرفی پیشوایان گمراهی و خطر بزرگ آنان برای امت، دجال، مومنان ثابت قدم، فتنه، حکمرانان بدطنیت، بشارت و تحریف آن، برنامه های الهی، وصف وجود مبارک امام زمان (عج)، منزلت ایشان، حکومت و یاران آن حضرت، ابدال، وضعیت بلاد عرب، مصر، شام،، یمن، عراق و حجاز هنگام ظهور، دشمان حضرت، نبرد با یهود در عصر ظهور، وضعیت ایران، روم و ترکان در آن زمان، نشانه های دولت عدل، فرود حضرت مسیح (ع) برای یاری امام عصر (عج)، نحوه  آماده سازی امت اسلام برای عصر غیبت، ولادت امام زمان (عج) و احادیث مربوط به ولادت ایشان، نشانه های ظهور، غیبت صغری، رجعت و ادعیه و زیارات حضرت اشاره کرد.
این کتاب با ترجمه حسین نایینی در ۱۲۶۰ صفحه توسط انتشارات جمکران منتشر شده است. در سال های اخیر نیز ناشران دیگری به انتشار این کتاب پرداخته اند.

نیمه شعبان را با کتاب‌ها جشن بگیریم

مهدویت؛ مفهوم انتظار

کتاب مهدویت رویکردها و چالش‌ها، نوشته مهدی مهریزی، حاصل چند سال مطالعه و تأمل نویسنده و تدریس در دانشگاه است.

در این کتاب نوزده مسأله مورد بحث قرار گرفته است، فصل اول با عنوان مبانی و رویکردها حاوی سه مبحث است که به گونه‌ای از پیش‌فرض‌های مهدویت سخن گفته و یا مهدویت‌نگاری و مهدویت‌پژوهی مسلمانان را از بیرون و به عنوان مطالعه پسینی به تحلیل و ارزیابی نشسته است.

در فصل دوم تعدادی از باورهای ویژه شیعیان مورد بحث و گفتگو است و مسائلی چون اثبات ولادت، مکان ولادت و امامت در خردسالی محتوای مقالات را تشکیل می‌دهد.

در فصل سوم چند مسأله از دوران غیبت مانند: چگونگی غیبت، محل سکونت، نسل و ذریه و انتظار، محور نوشته‌ها قرار گرفته است.

فصل چهارم با عنوان عصر ظهور، حاوی موضوعاتی چون آوردن کتاب و سنت جدید «حدیث لا مهدی الا عیسی»، شباهت داور امام مهدی به داوری داوود و سلیمان است و فصل پنجم با عنوان کتابشناسی، حاوی دو مبحث است یکی کتابشناسی تحلیلی مهدویت و دیگری نگاهی بیرونی به تطورات و تحولات شعر مهدوی. 

کتاب مهدویت رویکردها و چالش‌ها، در ۳۹۸ صفحه توسط انتشارات علم به چاپ رسیده است.

نیمه شعبان را با کتاب‌ها جشن بگیریم

آیا حضور حاضرِ غایب شنیده ای؟ 

کتاب غایب زندگینامه‌ای داستانی است که برای نوجوانان و جوانان نوشته شده است.
حسن بیانلو، در این اثر بیشتر به شخصیت حضرت امام عصر (عج) پرداخته و حال و هوای زمانه ایشان را برای مخاطب نوجوان و جوان بازگو کرده‌ است. کتاب‌های زیادی درباره امام زمان (عج) نوشته شده اند اما نویسنده برای نگارش کتاب غایب، سراغ منابع دسته اول و قدیمی رفته‌است.

داستان کتاب از جایی آغاز می شود که دو برادر مناقب خوان به نام های ابراهیم و اسرافیل که درحال سخنرانی درباره ی امام مهدی (عج) برای مردم هستند، به بهانه انحراف اذهان عمومی و ایجاد خدشه در اعتقادات مردم، توسط سربازان حکومتی دستگیر می شوند. آن دو پس از دیدن پادشاه نوجوان و نورسیده ملک خود، از او فرصتی می خواهند تا داستان زندگی امام غائب و ناظر را برایش نقل کنند. به این شرط که اگر توانستند وجود امام دوازدهم را به او ثابت کنند، آزاد شده و درغیر اینصورت به وزیر سپرده شوند...

این کتاب نوشته حسن بیانلو است و در ۱۹۲ صفحه توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.

نیمه شعبان را با کتاب‌ها جشن بگیریم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.