به گزارش قدس آنلاین، جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با اشاره به اینکه حجم ترانزیت جادهای در سال گذشته به ۹,۳ میلیون تن رسید که افزایش ۲برابری را نسبت به سال قبل از آن نشان میدهد، از پیشبینی جذب ۱۰ میلیون تن بار روسیه در مسیر کریدور شمال-جنوب خبر داد و گفت: اگر این پیشبینی محقق شود، ترانزیت کشور به ۲۰ میلیون تن در سال میرسد.
رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، اعلام کرده است که ترانزیت ۲۰میلیون تن بار، درآمد ۲۰ میلیارد دلاری برای کشور در پی خواهد داشت. با توجه به پیشبینی افزایش ترانزیت از مسیر شمال-جنوب، تحقق این درآمد ارزی برای ایران دور از دسترس نیست.
افزایش ترانزیت به ۲۰میلیون تن، یعنی افزایش دو برابری ترانزیت از کشور، که شورای عالی ترابری برای دست یافتن به آن، برنامهریزی کرده است. آمار دو ماهه ترانزیت کشور نشان میهد ترانزیت در این مدت رشد ۵۰ درصدی نسبت بهمدت مشابه سال قبل دارد.
افزایش ترانزیت در ۲ماه امسال
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با اشاره به نقش مهم مرزهای بینالمللی در افزایش حجم ترانزیت کشور و جذب بار کشورهای همسایه، اضافه کرد: رشد ۵۰درصدی ترانزیت در ۲ماهه امسال به دست آمده است.
هدایتی گفت: این افزایش در حالی رخ داد که مرزهای ترکمنستان بسته بود و مسیر اصلی ترکیه به آسیای میانه در دسترس نبود، همچنین میزان ترانزیت افغانستان بهدلیل شرایط سیاسی و اقتصادی کاهش یافته بود، اگر این دو اتفاق رخ نمیداد قطعاً سال گذشته رکورد سال ۹۳ که معادل ۱۲,۳ میلیون تن بود، شکسته میشد.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری اظهار کرد: طی دو ماه ابتدای سالجاری نیز شاهد رشد ۵۰ درصدی ترانزیت جادهای بودیم که عمده آن در حوزه کریدور شمال_جنوب رخ داده یعنی این ترانزیت بیشتر از کشورهای امارات، عراق، افغانستان، آسیای میانه و قفقاز انجام شده است. با توجه به سفر اخیر مقامات ایرانی به روسیه و در صورت باز شدن این مسیر جذب ۱۰ میلیون تن بار روسیه طی سال جاری پیشبینی میشود.
در این خصوص امین ترفع، دبیر کارگروه روانسازی و توسعه ترانزیت با اشاره به اثرگذاری شرایط جنگ روسیه با اوکراین در فعالسازی کریدور شمال- جنوب اظهار داشته که «امروز شرایطی که از روز اول انعقاد توافق کریدور- شمال بهدنبال آن بودیم، ایجاد شده و کریدور شمال-جنوب به مسیر جایگزین برای کشورهای اوراسیا تبدیل شده که از این طریق به آبهای آزاد و ماورای آن دسترسی داشته باشند. با توجه به اینکه سایر مسیر و گذرگاههای بینالمللی محدود و مسدود شدهاند، کریدور شمال- جنوب که سالها پیش برای همین گذرها به توافق رسیده، مورد توجه قرار گرفتهاست.»
کل ترانزیت کشور در سال گذشته(جادهای و ریلی) برابر با ۱۱.۵میلیون تن بود. بنابراین با توجه به رشد ۵۰درصدی ترانزیت کشور در دو ماهه ابتدایی امسال، به نظر میرسد بخشی از برنامه جذب ۱۰میلیون تنی بار روسیه بهدست آمده است. در دو ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰، میزان ترانزیت یک میلیون و ۲۳۰هزار تن بود که این عدد در دو ماهه امسال به یک میلیون ۸۶۰هزار تن افزایش یافت.
به اعتقاد فعالان بخش حمل و نقل، محدودیت مسیرهای شمالی در افزایش ترانزیت ایران اثرگذار بوده است.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری نیز با اشاره به تفاهمنامههای میان ایران و روسیه با هدف افزایش روابط حملونقلی گفت: این تفاهمنامهها به منظور ترانزیت بار ازمناطق تجاری و صنعتی روسیه به سمت کشورهای غربی و شرقی دریای خزر، ترکیه، عراق، افغانستان، پاکستان و همچنین حمل بار به سمت هند و کشورهای جنوبی است.
وی ابراز کرد: این برنامه هنوز بهصورت کامل به مرحله اجرایی نرسیده است و زمانبندی آن بیشتر برای ۶ماهه دوم سال است. مذاکرات بخشهای دولتی و خصوصی دو کشور در حال انجام است و چندین کشتی در این مدت در مسیر کریدور شمال -جنوب بار روسیه به سمت ایران را بهصورت آزمایشی حمل کردهاند تا مشکلات و موانع مسیر مشخص و برطرف و هزینه مسیر نیز تعیین شود.
هدایتی گفت: با بازگشایی و راهاندازی کامل مسیر، هماهنگیها در سیستم حملونقل و گمرک ایجاد میشود. ما مزایای مسیر را برای کشورهای ذینفع تبیین کردهایم و تشریفات مرزی و گمرکی در حال تعریف است.
کریدور تجاری فعال میشود
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری افزود: کریدور شمال-جنوب در قالب کریدوری تجاری است و باید نگاه بینالمللی به آن داشته باشیم. تلاش ما این است که کشورهای ماورای این مسیر نیز بهعنوان بخشی از زنجیره تأمین و لجستیک در این مسیر فعالیت داشته باشند تا ارائه خدمات ترانزیتی و لجستیکی به صاحبان بار تسریع شود.
به گفته هدایتی برنامه ترانزیتی ایران، جذب حداقل ۵ و حداکثر ۱۰میلیون تن بار تا پایان امسال از سمت روسیه است که اگر حداکثر این بار جذب شود ترانزیت کشور تا پایان سال به ۲۰میلیون تن میرسد.
وی تصریح کرد: هر ۱۰۰ تن بار ۱۰ شغل مستقیم و حدود ۵۰شغل غیرمستقیم ایجاد میکند، بنابراین افزیش ترانزیت علاوه بر رشد درآمدهای ارزی مزایای زیادی برای بخشهای مختلف اقتصادی خواهد داشت. علاوه بر آن با فعالیت کریدور شمال-جنوب، ایران در کوران مسیرهای تجاری بینالمللی قرار میگیرد که این هدف اصلی ما از راهانداری کریدور شمالی -جنوبی روسیه و ایران است.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری افزود: بنادر شمالی ما در خزر ظرفیت جذب این حجم بار را دارند؛ اما باید زیرساختهای آن مانند حمل بار از دریا به ریل و جاده فراهم شود. در بخش جادهای در حال حاضر ۴۰۰کامیون در روز در این مسیر تردد دارد که باید به هزار کامیون برسد، از سوی دیگر در بخش ریلی نیاز به لکوموتیو و ارتقای خطوط ریلی شمالی کشور داریم. از پیشبینی۲۰ میلیون تنی ترانزیت، ۱۵ تا ۲۰ درصد مربوط به سهم حملونقل ریلی و مابقی سهم حملونقل جادهای است.
وی ادامه داد: در حال حاضر بیشترین افزایش ترانزیت بار در مسیر عراق به امارات است، بنابراین وضعیت ترانزیت عراق در حال حاضر برای ما اهمیت زیادی دارد و خبرها نیز حاکی از آن است که مقررات ترانزیت مسیر عراق بهزودی ابلاغ میشود. این فرصت طلایی است که بتوانیم مسیر شرق و غرب یعنی سوریه و دریای مدیترانه را نیز بازگشایی کنیم که بهعنوان جایگزین کانال سوئز، مسیری حساس و بااهمیت خواهد بود و میتواند جایگزین مسیر ترکیه نیز بوده و دسترسی ایران را به مدیترانه و برخی کشورهای اروپایی تسهیل کند تا مستقیم به بنادر ایتالیا، فرانسه و آلمان متصل شویم.
هدایتی گفت: علاوه بر تجهیز زیرساختها برای افزایش ترانزیت، به حمایت سیاسی از برنامههای حمل و نقلی و رشد ارتباطات بینالمللی بویژه ارتباط با کشورهای همسایه نیاز داریم.
نکات ترانزیتی
سال گذشته حجم ترانزیت ۱۱,۵میلیون تن بود. امسال ترانزیت ۲۰میلیون تن پیشبینی شده که حدود ۱۰ میلیون تن آن مربوط به جذب بار از روسیه است. در دو ماهه اول امسال ترانزیت از ۱,۲میلیون تن در مدت مشابه سال قبل به ۱,۸میلیون تن رسیده است که حدود ۵۰درصد رشد را نشان میدهد. با تحقق ترانزیت ۲۰میلیون تنی، درآمدهای ترانزیتی نیز به ۲۰میلیارد دلار میرسد.
منبع: ایران
نظر شما