انتخابات

بامداد پنجشنبه بود که رسانه‌ها از وقوع انفجار در شهر اربیل در منطقه اقلیم کردستان عراق خبر دادند.

انتقام «خدایی»

در ابتدا گزارش شد در این اقدام، نقطه‌ای میان کنسولگری آمریکا و امارات مورد هجوم پهپادی قرار گرفته است. در اخبار تکمیلی اما روز گذشته برخی منابع انگلیسی و عربی افشا کردند حمله پهپادی به چند خودرو در بزرگراه اصلی شهر اربیل، یک تیم از سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی را نشانه رفته است.

هلاکت فرمانده جوخه ترور موساد
در ادامه ماجرا حساب توییتری «اینتل اسکای» - که در زمینه تحلیل خطرات و ریسک‌های بین‌المللی، ردیابی پروازهای جهانی و اخبار ویژه بحران‌های مختلف فعالیت می‌کند – اعلام کرد در این حمله یک مقام ارشد موساد کشته شده است. اینتل اسکای در توییتی نوشت:‌ ایلاک رون، فرمانده یگان ترور موساد در جریان حمله با پهپاد انتحاری در اربیل ترور شد.
آژانس ضد تروریسم منطقه کردستان عراق ولی در ابتدا مدعی شد در حمله به خودروهایی در جاده «بیرمام»، فقط سه نفر زخمی شدند. شورای امنیت اقلیم در ادامه با صدور بیانیه‌ای، جنبش کتائب حزب‌الله عراق را مسئول حادثه دانسته و گفته: این جنبش پهپاد انتحاری را از منطقه آلتون کوبری پرواز داده است.

در مقابل، ابوعلی العسکری مسئول امنیتی جنبش کتائب حزب‌الله اتهام را رد کرد. العسکری در عین حال با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود با بیان اینکه ما در آستانه سالروز شهادت گروهی از مؤمنان قرار داریم که در نتیجه جنایت رژیم صهیونیستی در بمباران مقرهای الحشدالشعبی در القائم رخ داد (سال ۲۰۱۸) نوشت: «هر چند این اتهام، افتخاری [برای ما] است ولی اطلاعی از آن نداریم». العسکری همچنین تأکید کرد: [صهیونیست‌ها] باید ادب شوند یا اینکه «مجبور خواهیم شد آنان را ادب کنیم».

آوار انفجار و آتش بر سر رژیم صهیونیستی
هنوز هیچ گروهی مسئولیت این عملیات پهپادی را برعهده نگرفته و جزئیات بیشتری از جمله واکنش مقام‌های رژیم صهیونیستی درباره این گزارش‌ها منتشر نشده است. با این حال پیش از این، دبیرکل کتائب سیدالشهدای عراق خبر داد: صهیونیست‌ها در منطقه کردستان عراق بیش از ۲۰مرکز راهبردی و تاکتیکی دارند. اما هلاکت فرمانده یگان ترور موساد در حالی است که این رژیم منحوس در چند ماه اخیر با چرخه‌ای از رخدادهای ضد امنیتی روبه‌رو بوده که رهبران صهیونیست را کلافه کرده است. در آخرین مورد، منابع خبری روز گذشته از هلاکت دو افسر موساد در ابوظبی خبر دادند.

دو فرد یاد شده از اعضای ارشد این سازمان بودند که مسئولیت تدارک یک مقر اختصاصی در ابوظبی برای انجام عملیات‌های خرابکارانه علیه دانشمندان و تأسیسات حساس ایران را برعهده داشتند. نکته جالب آن است این تحول در حالی اتفاق می‌افتد که نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پنجشنبه ضمن سفر به ابوظبی و دیدار با محمد بن زائد، رئیس امارات در خصوص مسائل منطقه‌ای رایزنی کرده است.
پیشتر نیز کانال تلگرامی «صابرین‌نیوز» از حمله سایبری شدید از سوی یک تیم عراقی علیه زیرساخت‌های رژیم صهیونیستی و هک شدن سامانه معاملاتی بورس تل‌آویو خبر داده بود. از سوی دیگر مجموعه آتش‌سوزی‌ها، انفجارها و حوادث روزهای گذشته در فلسطین اشغالی آن‌قدر زیاد شده که به اعتقاد تحلیلگران نمی‌توان آن‌ها را طبیعی دانست. 

بارزانی‌ها باید سر به راه شوند

یک تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با قدس در توضیح تحولات اخیر و به‌ویژه هلاکت فرمانده صهیونیست می‌گوید: نباید از یاد برد که مردم عراق به طور تاریخی به رژیم صهیونیستی بدبین بوده و در خصوص مسئله عادی‌سازی و حضور صهیونیست‌ها در این جغرافیا حساس هستند. سید رضا میرابیان در تشریح این مسئله ادامه داد: نمونه کامل این رویکرد همین یکی دو هفته پیش اتفاق افتاد، جایی که احزاب و گروه‌های مختلف در پارلمان عراق با وجود اختلاف آرا و سلایق، بر سر جرم‌انگاری هرگونه عادی‌سازی روابط با اسرائیل رأی قاطع دادند. وی تصریح کرد: در چنین فضایی اشغالگران که به دنبال به آشوب کشاندن کل منطقه هستند تلاش دارند به هر صورتی که شده در این کشور نفوذ کنند.

میرابیان افزود: یکی از این راه‌ها ورود در پوشش گذرنامه کشورهای دیگر از جمله آمریکا و انگلیس است که این سبک نفوذ به‌ویژه در اقلیم کردستان عراق گسترده است. نوع تعامل سران اقلیم با اشغالگران در حالی است که قانون اساسی عراق چنین رویکردی را ممنوع کرده است. بنابراین بارزانی‌ها یا باید سر به راه شده و خود جلو این چالش مسئله‌ساز را بگیرند و یا اینکه مردم عراق دست به‌کار شده و مانع توطئه خواهند شد.

۲۲ اسفند سال پیش نیز دو مرکز آموزشی پیشرفته متعلق به سازمان موساد در اربیل با ده‌ها فروند راکت و موشک هدف حمله قرار گرفت. عملیات که در واکنش به اقدامات خصمانه اسرائیل علیه ایران انجام گرفت رسماً از سوی تهران پذیرفته شد. با این حال روز اول خرداد ماه شاهد فاجعه ترور سرهنگ شهید حسن صیاد خدایی، از مدافعان حرم ایرانی بودیم. در پی این اتفاق انگشت اتهام به سوی تل‌آویو نشان رفته و سرلشکر سلامی، فرمانده سپاه پاسداران هم به‌صراحت وعده انتقام داد.

اینکه هلاکت فرمانده صهیونیست عملی شدن همین وعده انتقام است پرسشی مهم است. سیدرضا میرابیان در این باره گفت: تنش‌های میدانی میان جمهوری اسلامی و صهیونیست‌ها سه چهار سالی می‌شود که اوج گرفته است. مقامات ما اعلام کردند به کوچک‌ترین تحرکات خصمانه مو به مو پاسخ حتی شدیدتر داده شده، اگرچه رسانه‌ای و اعلام نشد. وی افزود: در موضوع شهید صیاد هم ما به‌صراحت اعلام کردیم انتقام خواهیم گرفت. با وجود این، راهبرد ایران اعلام نکردن تحرکات است مگر آنکه بر اساس ضروریات در این ترتیب تغییری ایجاد شود. حال هم در این زمینه که آیا این اقدام انتقام شهید خدایی بوده نمی‌توان اظهارنظر کرد و باید منتظر موضع‌گیری‌های رسمی ماند.
خبرنگار: مهدی خالدی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.