تحولات منطقه

فرش‌نشینانِ اینجا عرش‌نشینان عالمند، وقتی دل، کبوترِ حرمش می‌شود و سر بر خاک آستانش می‌گذارد. اصلا در حرم همه چیز جلوه مهر دارد، از رنگِ کاشی‌های لاجورد و اُخراییِ تاب‌خورده در پای پیچک‌های سقف بگیرید تا نقشِ قالی‌هایی که انگار، تکه‌ای بریده از ابریشمِ پُر نگار بهشتند. آنطور که آدم گاهی در می‌ماند، زمین را دریابد یا آسمان را.

فرش‌هایی که وقف عرش شدند
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از آستان نیوز بخشی از این همه زیبایی را آنانی ساخته‌اند که قرن‌هاست، دست‌های بخشنده‌شان ریز تا درشت نیازمندی‌های زائر را دریافته و پیِ رتق و فتقِ آن گردن نهاده‌اند. فرش کردن حرم برای نشست و برخاستِ زائران، یکی از هزاران کار خوبی است که از گذشته تا امروز تداوم یافته و سوای به جای آوردن اسباب آسایش زائر، آداب میزبانی را هم رعایت کرده است.
 

فرش و نخستین وقفنامه‌هایش
اسناد نشان می‌دهند که از دوره صفوی تا قاجار اهدای فرش به حریم حضرت خورشید، به دو صورت خرید فرش و یا اهدای اموالی برای خرید آن، انجام می‌شده است. برای نمونه «خواجه علاءالدین‌حاجی» نخستین واقفی است که در سال ۹۳۳ هجری قمری مزرعه‌ای را در شهرستان تربت حیدریه برای تأمین فرش حرم مطهر رضوی وقف‌ آستان حضرت رضا(ع) کرده است. سوای او در میان اسناد وقفی، می‌توان نام‌هایی مانند «بیگ آغا خانم ذوالقدر»، «مهدی قلی بیگ جغتای»، «گنجعلی خان زیگ»، «آقاخان بابا و آقا فرج»، «مرتضی قلی بیگ»، «یلداش بیگ»، «جعفرخان بیگا»، «کربلایی مرادعلی» و «ولد شاه محمد باکری» را هم دید که در دوران‌های مختلف تاریخی اموالی را برای مخارج فرش حرم مطهر و وقف حضرت رضا(ع) در نظر گرفته‌اند. 
ناگفته نماند که دایره موقوفاتی که واقف اموالی را برای تأمین فرش بارگاه منور رضوی وقف کرده تنها محدود به این اسامی نمی‌شود و علاوه بر مشهد و اطراف آن می‌توان در شهرهایی مانند ساری، نیشابور، قزوین وکرمان نیز موقوفاتی را با این محوریت پیدا کرد. قدیمی‌ترین سندی هم که به وقف مستقیم فرش اشاره دارد، مقارن با سال ۱۱۱۳هجری قمری است که نشان می‌دهد زائری قاینی، نمدِ کرک الوانی را به حرم مطهر وقف کرده است.
همچنین  نخستین سندی که در آن به موضوع فرش کردن حرم مطهر اشاره شده، سیاهه‌ای متعلق به سال ۱۰۲۱ هجری قمری است که عنوان آن «صورت ابعاد قالی‌های مورد نیاز جهت مفروش نمودن برخی اماکن حرم مطهر در ماه شعبان» است. اما بررسی سفرنامه‌ها و کتب تاریخی نشان می‌دهد با اینکه قدمتِ قدیمی‌ترین فرش‌های حرم مطهر رضوی یادگار دوره صفوی است اما پیشینه استفاده از فرش در آستانه مبارکه قدمتی قبل از این دارد؛ «ابن بطوطه» در سال ۷۳۳ هجری قمری در هنگام دیدارش از حرم به توصیف فرش‌هایی پرداخته که گویا از آن‌ها برای پوشش بقعه مبارکه استفاده می‌کرده‌اند.

 

وقفی که سال به سال رونق گرفته است
ناگفته نماند برابر بررسی‌های اسنادی، وقف فرش یکی از موارد وقفی بوده که با گسترش و توسعه حرم افزایش پیدا کرده است. مثلا در میان اسناد دوره صفوی از سال ۱۰۲۷ تا ۱۱۳۵ هجری قمری تنها در پنج مورد وقف با موضوع فرش وجود دارد اما این تعداد در دوره افشاری تا عدد۴۰ افزایش پیدا می‌کند. 
بررسی اسناد مکتوب دوره قاجار هم بیانگر این است که تنها در دوره ناصرالدین شاه،۲۲۰تخته انواع فرش بر حرم مطهر رضوی وقف شده است. قدیمی‌ترین فرش کتیبه‌دار وقفی موجود در گنجینه فرش آستان قدس رضوی نیز متعلق به همین دوران است؛ قالیچه‌ای با نقشِ گلدانی مربوط به سال ۱۲۸۷ هجری قمری که در کتیبه آن نام «محمدحسین‌خان این‌غالی» به عنوان واقف ثبت شده است.

 

نفیس‌ترین قالی‌ها در گنجینه حرم مطهر رضوی
در گنجینه حرم مطهر رضوی حدود ۷۰۰  قالی قدیمی وجود دارد که از این تعداد  ۱۰۰ قالی را می‌توان جزو شاهکارهای هنر فرشبافی دانست که قدمت آن از صفویه تا معاصر است و در دوران‌های مختلف با هدف وقف یا نذر، برای مفروش کردن صحن‌ها و رواق‌ها، پیشکش شده‌اند. 
«قالی‌افشان‌شاه‌عباسی» یا گلابتون‌دار که قدمتش از نامش پیداست و احتمال می‌رود در خود مشهد بافته شده باشد، یکی از این شاهکارهاست که ۲۰ گل شاه عباسی با ظرافتی بی‌مانند در باغ آن نقش خورده است و واقف آن کسی نیست جز شاه عباس صفوی. 
«قالی افشان عمو اوغلی» نمونه دیگریست که طرح آن هنر «عبدالحمید صنعت‌کار» است و تار و پود را هم اواسط قرن چهارده، بافنده معروف مشهد«عبدالمحمد عمواوغلی» گره زده است. این قالی دارای هفت حاشیه مزین به گل‌های شاه‌عباسی به رنگ‌های سورمه‌ای، سوسنی و قهوه‌ای است. 
نام قالی« لچک‌ترنج» هم در فهرست زیبانقش‌های ارزشمند در گنجینه حرم مطهر رضوی قرار دارد که در سال ۱۳۱۷ خورشیدی به دست «علی‌خان عمو اوغلی» بافته شده و نقش گره خورده روی آن به طرح شیخ صفی مشهور است. از این دست نمونه‌ها در حریم مطهر امام مهربانی‌ها کم نیست و به واسطه خیل عاشقانی که سلسه‌شان پیوسته است، ادامه می‌یابد تا هرگز برای سنت زیبایی با عنوان «مفروش کردن حرم» پایانی نباشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.