مدیر کل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی گفت: بخش بی‌مهرگان مخازن علمی موزه ملی تاریخ با حدود ۲۰ هزار نمونه راه اندازی و مورد بهره برداری قرار گرفت.

بخش بی‌مهرگان موزه ملی تاریخ طبیعی با بیش از ۲۰ هزار نمونه بهره‌برداری شد

به گزارش قدس آنلاین از سازمان حفاظت محیط زیست، محمد مدادی گفت: در ادامه پروژه تکمیل و ساماندهی نمونه‌ها و مخازن علمی موزه ملی با اهداف پژوهشی و آموزشی، بایگانی بخش بی‌مهرگان مخازن علمی موزه ملی تاریخ با حدود ۲۰ هزار نمونه شامل شاخه‌های نرمتنان و بندپایان راه‌اندازی و آماده بهره برداری شد.

گفتنی است، در این آرشیو علمی حدود ۲۰ هزار نمونه از بی‌مهرگان شامل حدود ۳۰۰۰ نمونه از نرم‌تنان و حدود ۱۸ هزار نمونه از شاخه بندپایان موجود است. نرم‌تنان از نظر تعداد گونه‌ای دومین شاخه بی مهرگان محسوب می‌شوند و دارای انتشار جغرافیایی قابل ملاحظه‌ای در دریاها، آب‌های شیرین و خشکی هستند.

نرم‌تنان موجود در این مخزن علمی شامل رده‌های شکم‌پایان (Gastropoda) و دوکفه‌ای‌ها(Bivalvia) می‌شوند که غالب این نمونه‌ها مربوط به آب‌های خلیج فارس و دریای عمان در جنوب و دریای خزر در شمال کشور هستند و تعدادی نمونه نرم‌تن خاکزی هم در کنار نمونه‌های آبزی وجود دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست از شاخه بندپایان (Arthropoda) نمونه‌های رده‌های حشرات(Insecta)، عنکبوتیان(Arachnida)، صدپایان(Chilopoda)، هزارپایان (Diplopoda) و سخت پوستان (Crustacean) در این بایگانی نگهداری می‌شوند.

تمامی نمونه‌های موجود در این آرشیو علمی دارای کد موزه‌ای (MMTT) هستند و داده‌های آن‌ها تا پایان سال در قالب بانک اطلاعات نمونه‌های موزه نیز آماده می‌شود و در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.