به گزارش قدس آنلاین، مهندسی انتخابات کمیته ملی المپیک که از ماهها پیش در خیلی از راههای رفته و نرفته مسئولان ذی نفع محسوس بود حالا به مرحلهای رسیده که لغو کلی مجمع در زمان مقرر را نشانه گرفته است؛ اتفاقی مخربی که قطعاً به موازات قوانین و منشور المپیک نیست و آسیبهای آن میتواند حتی ابعاد بین المللی هم پیدا کند.
حذف کاراته از رشتههای المپیکی عضو مجمع کمیته ملی المپیک بهانهای شده برای اینکه سنگ جدیدی پیش پای انتخابات کمیته ملی المپیک قرار داده شود. به واسطه این جابه جایی و تغییر جایگاه رشته کاراته از اعضای المپیکی به غیر المپیکی، تعداد نمایندگان این دو دسته برای مجمع ۶ شهریورماه کمیته ملی المپیک در عدد ۲۹ مساوی شده است.
البته پایه این تساویِ دردسرساز وقتی شکل گرفت که در برگزاری انتخابات فدراسیونها تعلل شد تا آنجا که حالا فدراسیونهای المپیکی فوتبال، وزنه برداری، ژیمناستیک، شمشیربازی و دوچرخه سواری چون بدون رئیس هستند در مجمع انتخاباتی کمیته نماینده نخواهند داشت.
در واقع بعد از کنار رفتن این ۵ فدراسیون، حذف کاراته ضربه نهایی را زد برای اینکه فهرست اعضای المپیکی حاضر در مجمع کمیته ملی المپیک و وجاهت قانونی آنها روی لبه تیغ قرار بگیرد. در این میان بدمینتون میتواند وضعیت را ازاین بدتر هم کند البته اگر برای این فدراسیون دوره ریاست محمدرضا پوریا در آن تمام شده، سرپرست تعیین شود که در این صورت تعداد اعضای المپیکی کمتر از غیر المپیکی میشود(۲۸ به ۲۹).
مجموع این شرایط، انتخابات کمیته ملی المپیک را بیشتر از همیشه متمایل به لغو و تأخیر دوباره کرده است در حالیکه از همین شرایط خودساخته هم میتوان گذر کرد و اجازه نداد از این ستون به اون ستون کردنها مانع برگزاری انتخابات شود به خصوص حالا که نام نویسی کاندیداها هم انجام شده است.
نقش سجادی و صالحی امیری در برگزاری سر وقت انتخابات کمیته
طبق اساسنامه کمیته ملی المپیک(تبصره ۲ از ماده ۵) اعضای المپیکی مجمع(فدراسیونهای المپیکی به علاوه ۶ نماینده کمیسیون ورزشکاران) باید «اکثریت آرا» را در مجمع داشته باشند. در واقع «تعداد آرا» و نتیجه آن مهمتر از «تعداد اعضا» است و همین مسئله میتواند ملاکی باشد برای برگزاری سلامت مجمع و انجام رأی گیری قانونمند در زمان مقرر.
در صورتیکه ترکیب مجمع کمیته ملی المپیک -از حیث تعداد اعضای المپیکی و غیرالمپیکی و مساوی بودن آنها- برای انتخابات ۶ شهریورماه شرایط امروز را داشته باشد عدم حضور یک نفر از اعضای غیرالمپیکی در رأی گیری میتواند به راحتی شرایط مورد تاکید اساسنامه برای «نصف به علاوه یک آرای المپیکی ها» را در مجمع ایجاد کند؛ برای این موضوع هم خود وزیر ورزش یا رئیس کمیته ملی المپیک میتوانند از رأی دادن امتناع کنند.
سیدحمید سجادی و سید رضا صالحی امیری بارها بر برگزاری انتخابات تاکید داشته اند به خصوص که تلاشهای هوشمندانه ای هم برای ورود به آن داشتند اگرچه هر دو در روز آخر نام نویسی از کاندیدها، از ورود به انتخابات پا پس کشیدند و میدان را برای دیگر مدعیان ریاست خالی گذاشتند.
همین موضوع یعنی عدم حضور سجادی و به خصوص صالحی امیری در میان کاندیداها میتواند سناریوی تعویق دوباره را برای انتخابات ۶ شهریورماه ایجاد کند تا اینگونه هیأت رئیسه و اجرایی فعلی کمیته حداقل تا بازیهای آسیایی بر سر کار بمانند. برای این تصمیم هم چه بهانهای بهتر از مطرح کردن تعداد مساوی اعضای المپیکی و غیرالمپیکی مجمع و نبود مقبولیت قانونی.
این در حالی است که رأی ندادن یکی دو نفر از اعضای غیرالمپیکی مجمع میتواند سنگی که با دست خودیها در مسیر انتخابات کمیته ملی المپیک قرار داده شده را کنار بزند تا مشکلی سد راه برگزاری قانونمند مجمع نباشد و در این زمینه چه گزینهای بهتر از خودِ سجادی و صالحی امیری.
آنها با گذشتن از رأی خود میتوانند با یک تیر دو نشان بزنند اینگونه که هم بی طرفی شأن را در انتخابات نشان دهند و هم حسن نیتشان برای برگزاری به موقع انتخابات و جلوگیری از وقفه بیشتر آن.
رأی ندادن یک یا حتی دو عضو(غیرالمپیکی ها) خللی در روند برگزاری سالم مجمع ایجاد نمیکند کما اینکه بنیامین شکوه فر معاون امور حقوقی، مجلس و استانهای وزارت ورزش که ریاست مجمع انتخاباتی فدراسیون تکواندو را بر عهده داشت هم به منظور اجرای عدالت و اثبات بی طرفی وزارت ورزش از رأی خود صرف نظر کرد.
شرایطی که انتخابات کمیته ملی المپیک را تهدید میکند خودساخته و نتیجه تعللی است که در برگزاری انتخابات برخی فدراسیونها شده است. بنابراین خوب است افرادی که عامل ایجاد این نابسامانی و عدم تعادل در ترکیب شده اند یا خود را دغدغه مند کمیته و انتخاباتش نشان میدهند، کمک حال شوند برای کاهش انتقادها و سوق دادن کمیته به برگزاری انتخاباتِ به موقع.
منبع: مهر
نظر شما