انتخابات

۲ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۲
کد خبر: 818465

فضلیت زیارت امام رضا(ع) در روایات اهل بیت

سید رضی واحدی، تولیت حرم حضرت سکینه(س) در سوریه

حضرت رسول خدا (ص) می‌فرمایند: بزودی پاره ‏ای از بدن من در زمین خراسان دفن می ‏شود، هیچ غمگینی او را زیارت نمی‏کند، مگر آن که خدا غمش را زائل می‏کند و هیچ گناهکاری او را زیارت نمی‏کند، مگر آن که خدا گناهانش را می ‏آمرزد .

بسم الله الرحمن الرحیم

قال رسول اللّه (ص) ستّدفَنُ بضعةٌ منی بخراسان ما زارها مکروب إلا نَفَسَ الله کَربَهُ و لا مِذنبٌ إلا غفر الله ذنوبَهُ»

قال الرضا (ع) لایکون المؤمن مؤمناً حتّی یکونَ فیه ثلاث خصالٍ: سُنةٌ من ربه و سُنة من نبیه و سُنة من ولیّه، فأما السُنةُ من ربه فَکِتمانُ السِّر و، أما السُنةُ من نبیه فَمداراةُ الناس، و أما السُنةُ من ولیّه فالصَّبرُ فی الباساء والضَّراء» (تحف العقول: ص ۴۴۲).

حضرت امام رضا (ع) می‌فرمایند: مؤمن، مؤمن (واقعی) نمی ‏شود مگر آن که در او سه سنت (عادت و کار) باشد: سنتی از پروردگارش، سنتی از پیامبرش و سنتی از امامش. اما خصلتش از پروردگار آن است که اسرار مردم را مخفی بدارد و افشا نکند و، اما خصلتش از پیامبر آن است که با مردم مدارا کند، و امام خصلتش از امام آن است که در ضررهای بدنی و مالی صبر و استقامت داشته باشد.

حضرت امام جواد (ع) به داوود صرمی فرمودند: «من زار أبی فَلَهُ الجنة». هر که قبر پدرم را زیارت کند اجرش بهشت است، و در روایت دیگری بیان کردند: هر کس قبر پدرم را با معرف به حقش، زیارت کند ازطرف خدا بهشت او را ضمانت می‏کنم: «قال أبو جعفر محمد بن علی الرضا (ع) ضمنت لمن زار قبر أبی (ع) بطوس عارفاً بحقه الجّنةَ علی اللّه عزوجل.»

در تشیع زیارت حضرت امام حسین و قبر مطهر ایشان، آن‌ قدر بزرگ و پر فضیلت شمرده‌ شده است، که کمتر عمل دیگری را مشابه آن می‌توان یافت که این‌چنین به اقامه آن تأکید شده باشد و ثواب‌های عظیمی برای آن ذکرشده باشد.

برای مثال در فضیلت زیارت امام حسین (ع)، آن را با ده‌ها حج یا صد حج به همراه رسول خدا (ص) مقایسه فرموده‌اند. (ابن قولویه کامل الزیارات، باب ۶۶).

همچنین حضرت امام صادق (ع) در حدیث زیبایی چنین می‌فرمایند: به خدا قسم اگر شما را از فضیلت زیارت او (امام حسین (ع)) و قبرش خبر می‌دادم به‌کلی حج را ترک می‌کردید و احدی از شما حج نمی‌گزارد.(ابن قولویه کامل الزیارات، باب ۸۸).

این‌گونه روایات در باب زیارت امام حسین (ع) در حد تواتر در منابع شیعه موجود است و نزد همه فقهای شیعه ثابت‌شده است.

و نیز زیارت قبر مطهر حضرت امام رضا (ع) مانند بقیه ائمه بزرگوار شیعه علیهم السلام به آن تأکید فراوانی شده است و روایات بسیاری در فضیلت زیارت قبر امام رضا (ع) نقل‌شده است. (کتاب المزار شیخ مفید).

حمزة بن حمران از حضرت امام صادق علیه السلام نقل می کند که فرمودند:

هر که نواده مرا در توس خراسان با معرفت به حقش، زیارت کند اجر هفتاد شهید از شهدایی که در کنار رسول اکرم صلی الله علیه و آله پیکار کرده اند، به او داده میشود. عرض کردم، فدایت شوم. عرفان به حقش چگونه است ؟ فرمود: بداند که او امام واجب الاطاعه و غریب و شهید است.(من لایحضره الفقیه، ج ۲، ص ۵۸۴)

اباصلت هروی روایت می کند از حضرت رضا علیه السلام که فرمود: به خدا قسم هیچ یک از ما خانواده نیست؛ مگر اینکه کشته شود یا شهید می گردد.پرسیدم: آقا! شما را چه کسی می کشد؟ فرمود:شرورترین خلق خدا به وسیله سم در زمانم؛ سپس مرا در دیار غربت دفن می کنند.«ألا فمن زارنی فی غربتی کتب الله له أجر مئه ألف شهید و مئه ألف صدیق و مئةه ألف حاج معتمر و مئه الف مجاهد و حشر فی زمرتنا و جعل فی الدرجات من الجنة رفیقنا». بدان که هر کس مرا در غربتم زیارت کند خداوند ثواب صد هزار شهید و صد هزار صدیق و صد هزار حاجی و عمره گزار و صد هزار مجاهد می دهد و با ما محشور می شود و در درجات عالی بهشت رفیق ماست.

امام جواد «علیه السلام» فرمودند: «من ضامن بهشت برای کسی هستم که قبر پدرم را در طوس زیارت کند وحق او را بشناسد.»(عیون اخبارالرضا، ج ۲، ص ۲۵۶)

حضرت امام هادی علیه السلام می‌فرمایند: «هر کس حاجتی دارد، باید به زیارت قبرجدم، علی بن موسی الرضا - علیه السلام - در طوس بشتابد. او باید با غسل به زیارت رود و دو رکعت نماز نزد سر آن حضرت (بالای سر) بخواند و در قنوت حاجت خود را بخواهد. همانا دعایش مستجاب خواهد شد، اگر خواسته او گناه یا قطع رحم نباشد.»(وسائل الشیعه، ج. ۱۴، ص. ۵۶۹)

و در برخی از آن‌ها ثواب‌هایی نقل‌شده است که نشان از برتری این زیارت بر زیارت قبر حضرت امام حسین (ع) دارد:

۱- علی بن مهزیار نقل می‌کند از امام هادی (ع) پرسیدم: فدایت شوم زیارت امام رضا (ع) افضل است یا زیارت امام حسین (ع)؟

آن حضرت فرمود: «زیارت پدرم افضل است؛ زیرا امام حسین (ع) را هر گروهی از مردم زیارت می‌کنند؛ ولی پدرم را زیارت نمی‌کند، مگر شیعیان خاص و خالص ما». (الکافی علامه کلینی).

این روایت باکمی تغییر در منابع دیگر نیز وجود دارد. (تهذیب الاحکام شیخ طوسی).

۲. محمد بن سلیمان نقل می‌کند که از امام جواد (ع) در مورد مردی پرسیدم که برای انجام حج تمتع داخل مکه شد و خداوند بر انجام حج و عمره او را کمک کرد؛ سپس به مدینه رفت و بر رسول خدا (ص) سلام داد و آن جناب را زیارت کرد. پس‌ازآن به زیارت شما آمد؛ درحالی‌که به حق شما عارف بوده و می‌داند که شما حجت خدا بر مخلوقات هستید. همچنین توجه دارد که شما همان دری هستید که شخص برای توجه به خداوند باید از آن وارد شود و به شما سلام داده و زیارتتان کند. سپس به زیارت اباعبدالله الحسین (ع) رفته و به آن حضرت سلام می‌دهد. آنگاه به بغداد رفته و بر امام موسی بن جعفر علیه‌السلام، سلام می‌دهد. سپس به شهر خودش مراجعت می‌کند و پس از رسیدن موسم حج، خداوند متعال مجدداً حج را روزی او می‌کند. حال بفرمایید کدام‌یک از این دو افضل و برتر هستند؟ حجی که به‌جا آورده و برگشته و دوباره حج روزی او شده یا به خراسان رود و پدر بزرگوارتان علی بن موسی (ع) را سلام داده و زیارت کند؟

حضرت امام جواد (ع) در پاسخ فرمودند: «بهتر آن است که به خراسان رود و بر پدرم امام رضا (ع) سلام داده و آن جناب را زیارت کند و شایسته است که این زیارت را در ماه رجب انجام دهد، ولی امروزه به آن مبادرت نکند؛ زیرا هم بر ما و هم بر شما از ناحیه سلطان ترس و بیم بوده و ممکن است در معرض اذیت و آزار قرار گیریم». (کامل الزیارات ابن قولویه).

خواننده بزرگوار و ولائی این سطور، بداند که با مختصر روایاتی که از بعضی از ائمه هدی سلام خدا بر آنان باد، ایراد شد، در لزوم زیارت حضرت ثامن الحجج علیه آلاف التحیة و الثناء تواب بسیار زیادی ذکر شده است و همان گونه که ملاحظه فرمودید، بعضی از روایت ها افضلیت زیارت حضرت امام رضا علیه السلام بر زیارت حضرت امام حسین علیه السلام را تأکید می کند، زیرا به فرموده حضرت امام جواد علیه السلام: زیارت پدرم افضل است؛ زیرا امام حسین (ع) را هر گروهی از مردم زیارت می‌کنند؛ ولی پدرم را زیارت نمی‌کند، مگر شیعیان خاص و خالص ما.

در این میان قطعا عاشقان و والهان ایرانی بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج علیه آلاف التحیة و الثناء کوتاهی نکرده و نخواهند کرد، و همواره موج عاشقان آن آستان قدسی، و به رغم گرانی ها و سختی های خاص، روز به روز بیشتر و بیشتر می شود.

و باید اشاره ای داشته باشم به تمامی شیعیان جهان، آن عاشق أهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام که باز با سختی های ویژه و تحمل بار سنگین سفر و غیره دست از این استحباب قریب به وجوب زیارت حضرت ثامن الحجج علیه السلام بر نداشته و نخواهند داشت.

این جانب چون حدود پنجاه سال مقیم کشور برادر سوریه هستم، عزیزان و عاشقان شیعی و بعضا از برادران اهل تسنن را می بینم که با چه ذوق و شوقی خود را مهیا می کنند انفرادی و گروهی به پا بوسی غریب طوس و انیس النفوس بشتابند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.