به گزارش قدس آنلاین به نقل از آستان نیوز، در روزهای بازگشایی مدارس کشور پس از دو سال کرونایی، در گفتوگو با سید محمد صادق علی پرست، مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی اقدامات صورت گرفته در مدارس امام رضا(ع) برای آغاز سال تحصیلی و در نگاهی کلان، رویکردها و اقدامات عملی بنیاد فرهنگی رضوی جهت تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در این مدارس را جویا شدیم.
امکانات مدرسه و سرانه دانش آموزی
وی ابتدا مختصات مدارس امام رضا(ع) در سال تحصیلی جدید را این طور برشمرد: امسال ۷ هزار و ۴۱۶ دانش آموز در مدارس امام رضا(ع) تحصیل میکنند و از این تعداد، ۳ هزار و ۹۱۵ دانش آموز در مدارس مناطق برخوردار و ۳ هزار و ۵۰۱ دانش آموز نیز در مدارس مناطق غیر برخوردار هستند و این به معنی ثبت نام برابر دانش آموزان در هر دو منطقه و توزیع عادلانه آموزشی است. شایان ذکر است که مدارس امام رضا(ع) از بزرگترین زیربنا، فضاها و امکانات آموزشی برخوردارند. کمترین وسعت مدارس امام رضا(ع) از مساحت ۴ هزار۵۰۰ مترمربع تا بیشترین آنها دارای مساحتی ۱۲هزار متر مربعی است و رویهم رفته دارای ۲۲ هزار و ۴۱۸ متر مربع وسعت فضای آموزشگاهی هستند. از جمله امکانات مدارس امام رضا(ع) برخورداری از انواع فضاهای آموزشی فوق برنامه نظیر بزرگترین رصدخانه دانش آموزی کشور، آزمایشگاههای مجهز، فضای خوابگاهی و پذیرایی از دانش آموزان محروم در قالب اردوهای کشوری، برترین پژوهشسرای دانش آموزی شرق کشور و... است.
پروژه بازسازی مدارس و آمادهسازی نیروی انسانی
علی پرست سپس گریزی به مشکلات دوران کرونایی زد و به تشریح جزئیات برخی اقدامات انجام شده در فاصله یکسال گذشته پرداخت و گفت: از یکسال گذشته که همچنان محدودیتهای کرونایی تداوم داشت، ساماندهی مجدد اجزای مختلف بنیاد فرهنگی رضوی و ۱۵ مدرسه زیر مجموعه آن جهت مطابقت با استانداردهای نظام آموزشی آغاز شد. در شرایطی که آموزش مدارس در فضای مجازی تمرکز بود و با وجود محدودیتهای حاکم که کمتر مدرسهای نظیر مدارس امام رضا(ع) میتوانست همزمان ۲۸ کلاس دایر کند، به صورت ویژه زیر ساختهای فنآوری در واحدهای مختلف متناسب با نیازهای آموزشی تغییراتی پیدا کرد.
علاوه بر آن، از یک سال پیش، بهخصوص در فصل تابستان به منظور بازگشایی مجدد مدارس در سال تحصیلی جدید، تقویت و بازسازی ابعاد مختلف نظام آموزشی از جمله تقویت زیرساختهای پهنای باند، ساماندهی معلمان با برنامه درس ملی، پایش مجدد صلاحیتهای شخصیتی، علمی و اعتقادی ۴۰۰ نیروی انسانی اعم از مدیران معاونین، راهبران و معلمان و جذب و جایگزینی برخی از نیروها، آمادهسازی فضاهای فیزیکی جهت حضور دانش آموزان در فضای مدرسه و نیز توجه به آسیبشناسی در دوران پساکرونا و مسائل روحی و روانی دانش آموزان و معلمان با کمک متخصصان حوزه روانشناسی به منظور آمادهسازی شاگردان برای بازگشت به فضای تحصیل و... در دستور کار قرار گرفت. توجه شد از مسیر تدابیری چون برگزاری اردوها، نشستها و دورهمیهای دانش آموزی که مدرسه به محیطی با نشاط و جداب تبدیل شود تا پس از مدتی فاصله گرفتن از فضای جمعی و دوستان و تحصیل، احساس ملال و زدگی نیاورد.
وی اقدامات متنوع صورت گرفته در ۱۵ مدرسه امام رضا(ع) را در قالب «پروژه مهر» شامل تعمیر و بهسازی ساختمانی و تأسیساتی نظیر تعویض شیشه، رنگآمیزی، تعویض کلید پریزهای برق، لکهگیری ایزوگام، بروزرسانی، بهسازی فضای سبز و هرس گیاهان مدارس، تجهیزات حوزه فناوری و تربیت بدنی، نظافت و شستشوی لوازم و فضاها در قالب گردگیری کامل کلاسها و شستشوی پردهها و فرشها، زیباسازی اماکن داخلی و بیرونی مدرسه مانند دیوارنویسی، ترمیم لوازم و تجهیزات کلاسی مانند کمدهای چوبی، نیمکتها و وایت برد و... برشمرد.
به گفته علی پرست فرایند نوسازی امکانات آموزشی از سال تحصیلی گذشته به میزان ۱۰ میلیارد و ۶۴۷ میلیون ریال جهت اقداماتی در حوزه تعمیرات و نگهداری ابنیه و تجهیزات آغاز شد و پیش از آغاز سال تحصیلی جدید نیز در قالب «پروژه مهر» در مجموع ۳۵ میلیارد ریال به منظور انجام انواع عملیات تجهیز و نوسازی مدارس امام رضا(ع) صرف شد.
احیای مجدد معاونت پرورشی
علی پرست ضمن اشاره به احیای مجدد معاونت پرورشی در ساختار بنیاد فرهنگی رضوی با هدف تأثیرگذاری مربیان پرورشی پر رنگتر از گذشته در همه شئون مدرسه، بیان کرد: در حوزه فعالیتهای پرورشی، اجرایی کردن دو طرح ملی در زمینه آموزش زیر بنایی و علمی مفاهیم قرآن کریم و معارف نهج البلاغه برای گنجانده شدن در سبک زندگی در قالب سرفصلهای فوق برنامه، شرکت در مسابقات علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی دانش آموزی به منظور استعدادیابی و رشد و پرورش آنها و نیز راه اندازی هیئت ها و کانونهای فرهنگی در فضای مدرسه بیشتر از گذشته مورد توجه و تاکید قرار گرفته تا از همین دوران مدرسه گرایشات مذهبی و تربیتی در بچهها شکل بگیرد.
مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی همچنین با بیان برنامهها و ارزش افزوده در حوزه آموزشی، ابراز کرد: توجه بیشتر به فوق برنامههای آموزشی در کنار واحدهای مصوب درسی در قالب آموزش مهارتهای زندگی، آشنایی با سبک و سیره رضوی و نیز افزودن زبان آموزی تخصصی از شکل آزاد و اختیاری به فهرست فوق برنامههای آموزشی، بخش دیگری از تصمیمات جدید و اقدامات پیش روی این بنیاد را تشکیل میدهد تا دانش آموزان گام به گام برای زندگی و حضور مستقل اجتماعی آماده شوند.
تقویت قوای جسمانی توأم با افزایش روحیه با نشاط
وی از بین پایههای مختلف آموزشی، در گام نخست به رویکرد سال جدید پیش دبستانی امام رضا(ع) توضیحاتی ارائه کرد: ایجاد سالن بازی در پیش دبستانی، یکی از جدیدترین اقدامات بنیاد فرهنگی رضوی در جهت رویکردهای نوین آموزشی برای گروه سنی نوآموزان است. فرایند آموزشی به صورت هدفمند حین بازی کردن اتفاق میافتد و ضمن آن حل شدن مشکلات حرکتی، ایجاد تعادل و هماهنگی عصب و عضله، تقویت قوای جسمانی، افزایش نشاط و شادابی از دیگر اثرات این روش آموزشی است. البته این فعالیتها مرتباً توسط کارشناسان روانشناسی رصد و مورد بررسی قرار میگیرد.
رشد متوازن؛ محصول آموزههای دوره ابتدایی
علی پرست با تشریح سبک آموزشی مدارس امام رضا(ع) در پایه ابتدایی نیز گفت: برای این دوره پایه، در وهله نخست، جذابیت و دلپذیر شدن محیط کلاس و آموزش مدنظر ماست. این هدف در قالب تغییر نگاه به محیط مدرسه به عنوان یک جامعه کوچک و ایجاد تحولات در سطوح مختلف اعم از روشهای نوین تدریس، انتقال مهارتهای مطالعه، تغییر گفتمان کلاسی میان معلم و شاگرد، روشهای تازه سنجش کودکان، تمرکز بر شیوههای خودکنترلی و خودراهبری از مسیر تفویض برخی اختیارات و مسئولیتها به بچهها، ایجاد توان ارتباط گیری دوسویه و... را در دست اقدام است.
وی با بیان این که بازیوار سازی آموزشها، یکی از روشهای نوین پیش روی مدارس برای دانش آموزان دوره ابتدایی است، ادامه داد: به این معنا که انواع بازیها در جهت انتقال مفاهیم آموزشی مورد بهرهبرداری قرار گیرد و فرایند یادگیری بدون ملال آوری و مملو از نکات جدید و سرگرمکننده باشد.
مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی اضافه کرد: معلمان این پایه از دوره تابستان بازیهای آموزشی معادلِ محتواهای کتب درسی را طراحی و آماده تدریس میکنند. همچنین با کمک بچهها آزمایشهای سادهای در دست تدوین است که هم در محیط آزمایشگاه مدرسه و هم منزل قابلیت تکرار و تمرین برای سایر دانش آموزان دارد. این فعالیتها میتواند به دانش آموزان بهخصوص جدیدالورودها کمک کند که افکار و ایدههای خود را بدون ترس به بوته آزمون بگذارند و دست به خلق یک تولید تازه بزنند. مجموعه فعالیتهایی که به بچههای ما توان تغییر در محیط میبخشد.
مدارس امام رضا(ع) تنها جایی برای خواندن و حفظ کردن نیست
وی به علاوه با اشاره به تربیت تمام ساحتی که ناظر بر رشد متوازن بچههاست، تاکید کرد: آموزشهای دوره ابتدایی در کنار توجه به ارتقای رشد علمی و تحصیلی، به تربیت جسمانی، آشنایی با هنر و توجه به محیط زیست و... نیز تاکید دارد. یعنی مدارس ابتدایی امام رضا(ع) تنها جایی برای خواندن و حفظ کردن نیست، آموزهها بر رشد همه وجوه و استعدادهای آنها تمرکز دارد. در همین رابطه، برای اولین بار آموزش کدنویسی برای کودکان در دستور اجرا است. مهارتهای دستورزی را نیز با همراهی پدرها در رشتههایی که خود در آن فعال هستند نظیر قالی بافی یا حرفههای فنی در فرصتهایی مثل زنگ تفریح به دانش آموزان آموزش خواهیم داد.
آمادگی برای ورود به میادین بزرگتر
علی پرست ضمن تاکید بر این نکته که روشهای تدریس و تربیت به تناسب دوره تحصیلی تغییر پیدا میکند، بیان کرد: با توجه به اقتضائات دوران نوجوانی و بلوغ، افزایش روحیه استقلالطلبی و هویتیابی و نیز فعالیتهای گروهی در گروههای دوستانه، آمادگی برای شرکت در جشنوارهها و مسابقات در دانش آموزان دوره متوسطه اول شکل جدیتری به خود میگیرد و مربیان و معلمان به نقشآفرینی شاگردان در محیط تحصیلی توجه نشان میدهند تا به مرور استفاده از ظرفیتهای وجودی و توان میدانداری را به آنها منتقل سازند.
وی ادامه داد: در کنار همه عوامل پرورش دهنده، به شدت تقویت جنبههای علمی و آموزشی از طریق پژوهشسرای امام رضا(ع)، فراهمسازی زمینه شرکت در رقابتهای علمی از مدرسه تا سطح ملی و بینالمللی و نیز استفاده از استادان برجسته و کارآزموده شهر مشهد در مدارس امام رضا(ع) در بنیاد فرهنگی رضوی مورد توجه است.
به علاوه، مباحث مهارتافزایی و کارآفرینی کمکم مورد توجه قرار میگیرد و مهارتهای پایه آن آموزش داده میشود.
همچنین در دوره متوسطه دوم که دانش آموزان آماده ورود به گستره اجتماعی، دانشگاه و بازار کار میشوند، جهت تقویت مهارتهای تصمیم گیری، توان حل مسئله و کار با گروه در دانش آموزان، آموزشهای کارآفرینی اولویت بیشتری پیدا میکند تا در اولین سطوح همراه خانواده توان راهاندازی یک کسب و کار خانوادگی را داشته باشد. در کنار آن، تقویت ابعاد آموزشی و توان علمی شاگردان برای حضور درخشان در عرصه المپیادها و آزمونهایی نظیر کنکور جهت راهیابی به دانشگاه مدنظر مدیران مدارس متوسطه دوره دوم امام رضا(ع) است.
نظر شما