عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: پرداخت نقدی یارانه ها به امنیت غذایی اقشار محروم و مستضعف جامعه آسیب وارد کرده است .

ایزدخواه: پرداخت نقدی یارانه ها باید قطع شود/ امنیت غذایی اقشار محروم دچار بحران شده است

روح الله ایزدخواه در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: مجلس از همان ابتدا با اجرای طرح اصلاح ارز ترجیحی به شیوه پرداخت مستقیم و نقدی یارانه مخالف بود و به دولت دوماه فرصت داد که اجرای این طرح را به صورت پرداخت نقدی انجام دهد و سپس دولت ارائه کالا از طریق کالابرگ الکترونیک را جایگزین کند اما سازمان برنامه و بودجه همچنان اصرار بر اجرای این طرح به شیوه نقدی دارد.

وی ادامه داد: زیرساخت های ارائه کالا به جای وجه نقد تا حدود زیادی در زمان وزارت عبدالملکی در وزارت تعاون فراهم شد اما مشخص نیست که چرا دولت بر پرداخت نقدی یارانه اصرار دارد و پس از گذشت ۶ماه از اجرای طرح همچنان به پرداخت نقدی یارانه ها ادامه می دهد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: پرداخت نقدی یارانه چند ایراد اساسی دارد که از جمله آنها می توان به کاهش قدرت خرید مردم بویژه طبقه ضعیف و مستضعف جامعه اشاره کرد زیرا مبلغ ثابتی که در حال حاضر برای هرنفر درحال پرداخت است با توجه به افزایش تورم در حال آب شدن می باشد که این مساله سبب می شود به سبد غذایی مردم و امنیت غذایی انها آسیب وارد شود به طوری که طبق آمار مصرف مواردی نظیر لبنیات و گوشت در خانواده ها طی ماه های اخیر بسیار کاهش داشته است این در حالی است که این طرح به دنبال تامین امنیت غذایی اقشار ضعیف و محروم جامعه بود.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین استفاده خانواده ها از مبلغ یارانه نقدی برای جبران مواردی نظیر اجاره مسکن ، پرداخت اقساط تسهیلات، تهیه دارو و موارد مشابه بر این موضوع تاثیر مضاعف داشته است ، ایراد بعدی به اجرای این طرح به شیوه فعلی این است که ماهانه این حجم از نقدینگی به مسئله ای برای مدیریت اجرایی دولت تبدیل شده است .

وی با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه در اجرای این طرح به دنبال تامین کسری بودجه خود بود و گوش شنوایی برای انتقادات و نظرات مجلس درباره اجرای این طرح نداشت، افزود: گذر زمان نشان داد نگاه کردن به طرح ها صرفا از عینک سازمان برنامه و بودجه راهگشا نخواهد بود.

ایزدخواه در پاسخ به این سوال که پرداخت نقدی یارانه ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، بیان کرد: دولت باید در این باره پاسخگو باشد که چرا استفاده از کالابرگ الکترونیک را اجرایی نمی کند زیرا پیش بینی های سازمان برنامه و بودجه برای تورم ناشی از اجرای این طرح نیز اشتباه بود و کالاهای اساسی و بسیاری از کالاهای دیگر دچار تورم شدید شدند.

وی تصریح کرد: انچه در قانون آمده است استفاده از کالابرگ الکترونیک و نگه داشتن قیمت کالاهای اساسی به تاریخ شهریور ماه ۱۴۰۰می باشد که توجه چندانی در اجرا به آن نشده است و لازم است دولت در این باره شفاف سازی لازم را ارائه نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.