انتخابات

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی،کرسی علمی و ترویجی «سازوکار اجرایی تحلیل فهرستی» برگزار شد

کرسی علمی و ترویجی «سازوکار اجرایی تحلیل فهرستی» برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از آستان‌نیوز، به همت پژوهشکده علوم اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی کرسی علمی و ترویجی «سازوکار اجرایی تحلیل فهرستی» برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید رضا شیرازی، استادیار پژوهشکده علوم اسلامی رضوی در این جلسه که صبح امروز سه شنبه ۳ آبان ماه در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی برگزار شد، به ارائه مقاله خود با موضوع «سازوکار اجرایی تحلیل فهرستی» پرداخت.

وی به چیستی تحلیل فهرستی اشاره کرد و گفت: تحلیل فهرستی روشی برای ارزیابی حدیث است که بر اساس تجمیع شواهد و تجزیه و تحلیل آنها به کار گرفته می‌شود.

این پژوهشگر، بومی‌سازی و بهره‌گیری از روش‌های دیگر همچون تحلیل رجالی، تحلیل یکپارچه سندی، تحلیل تاریخی روایت و مضمون، تحلیل مصدری و ...،اعتبارسنجی مشکک و پیوسته و مورد کاوی در مطالعه تاریخی و تفاوت با تاریخ نگاری را از جمله ویژگیهای تحلیل فهرستی برشمرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شیرازی در ادامه خاطر نشان کرد: این مقاله بر مبنای نوشتاری بودن بستر انتقال حدیث و وجود قرائن و امکان اکتشاف آنها تدوین شده است.

وی همچنین به ساز و کار اجرایی این مقاله اشاره کرد و افزود:این نوشتار در ۴ مرحله بررسی مقدماتی اعم از بررسی رجالی و فهرستی، فضای صدور، موضوع امامان(ع) و انتقال نگاشته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدابراهیم روشن‌ضمیر، دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی در ادامه به عنوان ناقد این جسله گفت: تعاریف در این مقاله متفاوت است و اصل این نوشتار بررسی مراحل تحلیل فهرستی است که در متن به درستی بیان نشده است.

دکتر محمود ملکی، استادیار پژوهشکده علوم اسلامی رضوی نیز به عنوان دیگر ناقد بیان کرد: موضوع این مقاله از مباحث سهل و ممتنع بوده و نیازمند تامل بسیار است.وی ادامه داد: بحث تحلیل فهرستی از مباحثی است که جا دارد راجع به آن پژوهش‌های بیشتری صورت گیرد و به صورت ساده تر بیان شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.