به گزارش قدس آنلاین، اهمیت صنعت چهره پردازی در دنیای سینما و تئاتر بر هیچکس پوشیده نیست. گریم از حدود 70 سال پیش در سینما و تئاتر ایران رواج پیدا کرد و تا الان هم اساتیدی زیادی در این حوزه داریم که توانایی رقابت در سطح جهانی را دارند. چهره پردازی خوب به شدت در دیده شدن یا نشدن یک اثر و شخصیت پردازی فیلم موثر است. معمولا گریم های سینمای ما در ژانر اجتماعی بوده اما چهره پردازی در جهان به سمت گریم های فانتزی و سورئال، که برای مخاطب جذابیت بیشتری دارد، رفته است. شاید اگر در سینمای ایران هم گریزی به قصههای تخیلی و فانتزی بزنند، توانمندی چهرهپردازان ایرانی مجال بیشتری برای ظهور داشته باشد. در ادامه به 5 گریم سینمای ایران که به دیده شدن بیشتر آن فیلم انجامیده، می پردازیم.
رستاخیز| 1391
«رستاخیز» که با نام روز رستاخیز هم شناخته میشود، فیلمی تاریخی_مذهبی به کارگردانی و نویسندگی احمدرضا درویش محصول سال ۱۳۹۱ است. «میرمحسن موسوی مدنی» طراح چهره پردازی فیلم رستاخیز است. او برای این فیلم در سی و دومین جشنواره فیلم فجر توانست سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی را دریافت کند. با توجه به ژانر تاریخی این فیلم تمام چهره پردازی های اثر قابل توجه و متفاوت است اما یکی از بهترین آنها تغییر چهره «علی عباسی» برای نقش مسلم بن عقیل است.
خواب زده ها | 1392
یکی دیگر از گریم های قابل توجه دهه نود، گریم اکبر عبدی، مرد هزار چهره سینمای ایران در فیلم خواب زده ها است. خوابزدهها فیلمی به کارگردانی فریدون جیرانی محصول سال ۱۳۹۲ در ژانر کمدی_اجتماعی است. ایمان امیدواری، چهره پرداز خواب زده ها در جایی گفته بود: چهره اکبر عبدی به سرعت فرم می گیرد و بسیار مستعد گریم است. عبدی در این فیلم با گریم های متفاوت و زنانه نقش چند زن را بازی می کند. فیلم خوابزدهها در سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و توانست در نامزد دریافت جایزه در بخش بهترین نقش مکمل مرد شد.
لانتوری | 1394
وقتی داستان اسیدپاشی در فیلم ها به میان می اید حتما منتظر دیدن یک گریم خاص و جذاب می مانیم. اگر همزمان نام دو گریمور مطرح سینمای ایران را در یک اثر ببینیم هم آن فیلم حائز اهمیت بیشتری می شود. لانتوری فیلمی به نویسندگی، کارگردانی و تهیهکنندگی رضا درمیشیان محصول سال ۱۳۹۴ است.گریم های رئال فیلم توسط مهرداد میرکیانی و گریم سه بعدی توسط عبدالله اسکندری انجام شده است. از بهترین چهره پردازی های فیلم می توان به چهره «مریم پالیزان» هنگامی که روی صورتش اسید پاشیده اند اشاره کرد. او در جایی گفته بود با آن گریم سنگین پیچیدگی بازی ام بیشتر شده بود و گاهی دچار وحشت می شدم.
بی همه چیز | 1399
باران کوثری در «بی همه چیز» با گریم کاملا متفاوت بازی میکند. طراحی گریم این فیلم توسط محمود دهقانی انجام شده است و مورد توجه مردم و منتقدان قرار گرفت. بی همه چیز فیلمی در ژانر درام اجتماعی به کارگردانی محسن قرایی، محصول سال ۱۳۹۹ است. این فیلم در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور داشتهاست.
برف آخر | 1400
برف اخر فیلمی که در چهلمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی را از آن خود کرد. این فیلم اثر امیرحسین عسگری در هوای برفی و صعبالعبور کوهستانی ساخته شده است و شاهد گریمی سخت و متفاوت «امین حیایی» هستیم. چهره پرداز این فیلم «امید گلزاده» در گفت و گو با قدسینما گفته بود گریم «امین حیایی» در این فیلم ساعت ها زمان می برد و بسیار دشوار است. حیایی هم درباره گریم سنگینش گفت گلزاده به محلولی برای گریم رسیده بود که وقتی روی تن من می مالید، خود به خود پوست جمع می شد و سپس زخم ها را تکه تکه روی آن کار می کرد که کار سختی بود ولی همان گونه که گفتم، عشق به این صحنه ها و لحظات کمک کرد که استقامتم بالا برود و بتوانم این شرایط را تحمل کنم.
خبرنگار: لیلا نوعی
نظر شما