۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۵:۴۸
کد خبر: 824666

بنای انقلاب اسلامی بر توحید است و برای ادامه‌ راه حق و مبارزه‌، واجب است بر کلمات توحیدی تکیه داشته باشد. آن کلمات توحیدی از حلقه‌ واصلی برخاسته که مایه‌ تذکر و خیز مردم شد. با فهم توحیدی از انقلاب، تک‌تک کلمات امام راحل برای حرکت در مسیر سنگلاخ و پیچ و خم مبارزه با کفر خط‌کشی می‌شود.

نگاهی به کتاب «جدال دو اسلام»

به گزارش قدس آنلاین، جملات امام بنا و محور انقلاب اسلامی را مشخص می‌کند و رهنمود تمام سال‌های پس از ۱۳۵۷ می‌شود. این جملات اسکلت و مبنایی است که تکلیف مبارزه را تا زمانی که اسلام آمریکایی وجود دارد تعیین می‌کند و منشأ تنفس و زنده ماندن انقلاب اسلامی است که امام(ره) فرمود: «مردم ما علیه ظلم و تحجر قیام کردند و فکر اسلام ناب را جایگزین اسلام سلطنتی، اسلام التقاط، اسلام سرمایه‌داری و در یک کلام اسلام آمریکایی کردند».

امام(ره) اصلی‌ترین نقطه در مبانی توحیدی خود را روی تقابل اسلام آمریکایی با اسلام ناب محمدی(ص) گذاشتند. مقصود امام از اسلام آمریکایی چیزی است که رسول اکرم(ص) به مقابله با آن برخاست. اسلام آمریکایی همان اسلام بی‌تفاوت در مقابل ظلم، زیاده‌خواهی و دست‌اندازی به حقوق مظلومان، اسلام تشریفات و اسلام کمک به زورگویان است.

اسلام ناب محمدی(ص) اما درست در نقطه‌ مقابل قرار می‌گیرد. نور تحول ایران تذکری برای عالم بود و تلنگری برای عزت‌جویان. امام خمینی(ره) مصداق «إِنَّما أَنْتَ مُذَکِّرٌ» است و کلامش تأمین‌کننده‌ سلاح مبارزه. این کلام نورانی در مجموعه‌ای به نام صحیفه امام(ره) جمع‌آوری شده است؛ مجموعه‌ای که البته خواندنش در عین ضروری بودن، مطول است. کتاب «جدال دو اسلام» نور این گنجینه را با گرد آوردن گزیده‌ای از جلد بیست و یکم صحیفه بازتاب داده است.

جلد بیست و یکم صحیفه را به نوعی می‌توان مهم‌ترین جلد از این مجموعه دانست. «جدال دو اسلام» با تمرکز بر کلام امام(ره) بر اساس جدال اسلام ناب محمدی(ص) و اسلام آمریکایی نام‌گذاری شده است. موضوعی که رهبر معظم انقلاب در مورد آن می‌گویند: «اولین نقطه در نظرات امام، مسئله اسلام ناب محمدی(ص) است؛ یعنی اسلام ظلم‌ستیز، اسلام عدالت‌خواه، اسلام مجاهد، اسلام طرفدار محرومان، اسلام مدافع حقوق پا برهنگان و رنجدیدگان و مستضعفان».

کلام توحیدی و حق‌جوی امام در جان خواننده روح مبارزه می‌دمد. مبارزه با هر آنچه می‌خواهد حق زندگی را از انسان بگیرد؛ چه با غافل کردن آن و چه با ضرب و زور. این زورگویی بستر و ریشه‌ای دارد که باز به همان مفهوم اسلام آمریکایی برمی‌گردد. امام خمینی(ره) اسلام پابرهنگان و رنجدیدگان و اسلام عارفان مبارزه‌جو را اسلام ناب محمدی می‌دانست و در مقابل، اسلام سرمایه‌داران، متکبران، مرفهان بی‌درد، منافقان، راحت‌طلبان و فرصت‌طلبان را مظهر اسلام آمریکایی معرفی می‌کردند.

معرفی این دو نوع برداشت از اسلام به‌گونه‌ای برایشان اهمیت داشت که در دو سال پایانی عمر شریفشان، با پیام‌های پیاپی ویژگی‌های آن‌ها را بیان کردند؛ ازجمله در پیام قبولی قطعنامه ۵۹۸، فرمان تشکیل بسیج دانشجویی و پیام به هنرمندان که می‌توان آن را دید. امام خمینی(ره) در پیام سالگرد کشتار خونین مکه و قبول قطعنامه ۵۹۸ در شرح مؤلفه‌های اسلام آمریکایی می‌گویند: «مگر مسلمانان نمی‌بینند که امروز مراکز‏‎ ‎‏وهابیت در جهان به کانون‌های فتنه و جاسوسی مبدل شده‌اند که از یک طرف اسلام‏‎ ‎‏اشرافیت، اسلام ابوسفیان، اسلام ملاهای کثیف درباری، اسلام مقدس‌نماهای بی‌شعور‏‎ ‎‏حوزه‌های علمی و دانشگاهی، اسلام ذلت و نکبت، اسلام پول و زور، اسلام فریب و‏‎ ‎‏سازش و اسارت، اسلام حاکمیت سرمایه و سرمایه‌داران بر مظلومین و پابرهنه‌ها و در‏‎ ‎‏یک کلمه «اسلام آمریکایی» را ترویج می‌کنند و از طرف دیگر، سر بر آستان سرور‏ ‎‏خویش، آمریکای جهانخوار، می‌گذارند» و همچنین در پیام به هنرمندان در سال ۱۳۶۷ در تبیین ویژگی‌های هنر مورد قبول قرآن می‌فرمایند: «تنها هنری مورد قبول قرآن‏‎ ‎‏است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی(ص) اسلام ائمه هدی(ع)، اسلام فقرای دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانه‌خوردگانِ تاریخِ‏‎ ‎‏تلخ و شرم‌آور محرومیت‌ها باشد. هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه‌داری مدرن و‏‎ ‎‏کمونیسم خون‌آشام و نابودکننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و‏‎ ‎‏فرومایگی، اسلام مرفهین بی‌درد و در یک کلمه اسلام آمریکایی باشد‏».

خبرنگار: نوید سرادار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.