در حالی که بنیامین نتانیاهو سرمست از پیروزی در انتخابات پارلمانی اخیر در فکر چیدمان کابینه آینده خود است، بسیای معتقدند نوع بازگشت بی‌بی به قدرت در حالی که با پرونده فساد دست به گریبان است و همچنین ائتلاف وی با جریان‌های مذهبی افراطی درنهایت چیزی جز شکاف داخلی به همراه نداشته و زوال رژیم اسرائیل را تندتر خواهد کرد.

رژیمی که ۲۵ سال آینده وجود نخواهد داشت

«بسام ابوشریف» نویسنده و تحلیلگر فلسطینی روز گذشته در یادداشتی با اشاره به این موضوع نوشت: پیروزی نخست‌وزیر پیشین در انتخابات موجب وضوح بیشتر شرایط حاکم خواهد شد و دیگر هیچ وضعیت خاکستری باقی نخواهد ماند. درست است که وی برای اثبات قدرت خود چه در مقابل جامعه صهیونیستی چه خارج از آن، حمام‌هایی از خون فلسطینی‌ها به راه خواهد انداخت اما همین مشت آهنین و تقابل‌جویی جدی‌تر وی با ایران، موجب سرنگونی و فروپاشی رژیم صهیونیستی خواهد شد. در بخش دیگری از این یادداشت تأکید شده: این تنش‌ها به معنای آغاز تجزیه اسرائیل و تبدیل آن به گله‌هایی از احشام متخاصم خواهد بود و چه بسا درگیری مسلحانه نیز میان آن‌ها روی دهد و همه این‌ها فرصت‌های بزرگی را برای نیروهای مقاومت ایجاد می‌کند تا تلاش‌های خود را با هم متحد کنند و گامی دقیق با برنامه‌ریزی بیشتر بردارند. چه بسا با این کار بتوانند اهدافی را نشانه بگیرند که این خانه را بلرزاند و آن را نابود کند.
ارائه این تحلیل از دوگانگی موجود در جامعه صهیونیستی پس از به قدرت رسیدن نتانیاهو در حالی است که نتایج یک نظرسنجی نیز مهر تأییدی بر این واقعیت می‌زند. نظرسنجی که از سوی کانال۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی منتشر شده نشان می‌دهد یک سوم شهرک‌نشینان می‌گویند بحث و جدل‌های سیاسی معضل بحران هویت را در جامعه صهیونیست بسیار بالا برده است. این عده با بیان اینکه همین مسئله بر حیات رژیم صهیونیستی تأثیر گذاشته معتقدند اسرائیل تا ۲۵سال آینده وجود نخواهد داشت.
صابر گل عنبری، تحلیلگر سیاسی هم با اشاره به این موضوع در تحلیلی می‌نویسد: در انتخابات اخیر کنست، شاهد برآمدن بی‌سابقه راست مذهبی و به‌ویژه جریان‌های فاشیستی آن هستیم؛ به‌گونه‌ای که از مجموع ۶۴کرسی اکتسابی اردوگاه راست، احزاب صهیونیسم دینی و حریدی درمجموع ۳۴کرسی را کسب کردند؛ یعنی سه کرسی بیشتر از حزب لیکود (با ۳۱ کرسی). با شرحی که رفت، دولت آینده اسرائیل متشکل از ائتلاف افراطی‌ترین راست‌گرایان لائیک (لیکود) و تندروترین احزاب راست صهیونیسم دینی و مذهبی است.
وی عنوان می‌کند: البته بازگشت نتانیاهو به قدرت به این معنا نیست که او مسیر همواری در قدرت خواهد داشت، بلکه با چالش‌های فراوانی مواجه خواهد شد. آن‌گونه که پیداست سیاست خارجی و پیگیری مسائلی چون عادی‌سازی روابط و مواجهه با ایران، اولویت و تمرکز نتانیاهو در دوره جدید خواهد بود، اما اولویت شرکای او سیاست داخلی همچون محدودسازی عرب‌های اسرائیل، شهرک‌سازی بیشتر، سلطه بر مسجدالاقصی و اجرای شریعت یهودی است. همین تعارض اولویت‌ها در کنار اختلافات فکری با نتانیاهو به عنوان یک سیاستمدار لائیک با طیف گسترده‌ای از شرکای مذهبی‌اش به‌ویژه در حوزه اجرای شریعت یهودی می‌تواند دردسرهایی برای او ایجاد کند. این در حالی است که دست نتانیاهو در دادن امتیاز به متحدانش نیز چندان باز نیست؛ به عنوان نمونه، راضی کردن یهودیان ارتودکس از طریق دادن امتیازاتی برای اجرای برخی تعالیم جنجالی یهودی می‌تواند به شوراندن هم راست سکولار، هم چپ سکولار و هم بخش‌های دیگر جامعه منجر شود. از این رو، به احتمال زیاد او برای راضی نگه داشتن شریکان خود بیشتر تلاش خواهد کرد از جیب فلسطینی‌ها هزینه کند؛ اما این مسئله هم می‌تواند تنش با آن‌ها و احتمال وقوع درگیری‌های بی‌سابقه به‌ویژه در کرانه باختری را در سایه تحولات چند ماه اخیر این منطقه به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش دهد.

خبرنگار: هدایت جاویدان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.