عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان هدف از طرح ادعای تغییر پیمان طائف را سرپوش گذاشتن بر مداخلات خارجی دانست و گفت که هیچ یک از طرف‌های ذیربط در کشور پیشنهاد تغییر آن را نداده‌اند و ما معتقدیم استفاده از این موضوع برای پوشش مداخلات خارجی است تا مانع از گفت‌وگو بین لبنانی‌ها شوند.

حزب‌الله: ادعای تغییر پیمان طائف با هدف سرپوش گذاشتن بر مداخلات خارجی است

به گزارش قدس آنلاین، شیخ «نبیل قاووق» در ادامه اظهاراتش که در مراسم تجلیل و گرامیداشت مرحوم «محمد حسن حاوی» از اعضای مقاومت لبنان در حسینیه منطقه «خربه سلم جنوبی» در حضور تعدادی از علما، فعالان، شخصیت‌ها و خانواده شهدا عنوان شد، به سخنان نتانیاهو درباره احتمال خروج دولت بعدی رژیم صهیونیستی از توافق ترسیم مرزهای دریایی با لبنان اشاره کرد و گفت که ما هیچ گونه از مواضع بنیامین نتانیاهو در قبال توافق ترسیم مرزهای منطقه انحصاری اقتصادی در لبنان نمی‌ترسیم.
وی تأکید کرد که تضمین واقعی توافق ترسیم مرزها نه میانجی آمریکایی است و نه دولت لاپید، بلکه توانایی و قدرت مقاومت است. بنابراین حق لبنان بر وجود مقاومت و نفت و گاز این کشور از دست نخواهد رفت.
عضو ارشد شورای مرکزی حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: مداخلات مسموم علنی از سوی عربستان سعودی با هدف شوراندن لبنانی ها علیه یکدیگر انجام می‌شود تا آنها را از گفت وگو باز دارد. وی این سوال را مطرح کرد که آیا عربستان حق دخالت در امور لبنان را دارد؟
«نبیل قاووق» عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان گفت که این کشور امروز به نفوذ ناپذیرترین کشور منطقه در برابر متجاوزترین، نژادپرست ترین و افراطی ترین دولت اسرائیل تبدیل شده است و این مهر تأییدی بر نتیجه‌بخشی مقاومتی است که لبنان را مستحکم کرد و آنرا در قوی ترین حلقه در مناقشه اعراب و اسرائیل قرار داده است.
وی همچنین به خبرهای غیر رسمی درباره درخواست برخی کشورهای اروپایی درباره تغییر پیمان طائف که ۳۳ سال پیش برای پایان دادن به جنگ داخلی لبنان در عربستان به امضا رسید، اشاره کرد و گفت که هیچ یک از طرف‌های ذیربط در کشور پیشنهاد تغییر پیمان طائف را نداده‌اند و ما معتقدیم استفاده از این موضوع برای سرپوش گذاشتن بر مداخلات خارجی است تا مانع از گفت‌وگو بین لبنانی‌ها و جلوگیری از انتخاب رئیس جمهور توافقی شوند.
شیخ نبیل قاووق در پایان تأکید کرد، اجازه ندهید هیچ کشور بیگانه‌ای قیمومیت لبنان را در دست بگیرد یا اینکه معیارهای رئیس جمهوری را که قرار است توافقی و با استانداردهای صد در صد ملی تعیین شود، مشخص کند. ما اینگونه از بحران‌ها خارج می شویم، در غیر اینصورت، تنها بر پیچیدگی بحران ها می‌افزاییم.
برخی از شنیده های غیر رسمی در محافل سیاسی لبنانی از این حکایت داشت که سوئیس و فرانسه قصد داشتند تا طرف های سیاسی لبنانی را برای تجدید نظر در پیمان طائف و رسیدن یه یک پیمان دیگر ترغیب کنند.
ولید البخاری سفیر عربستان در لبنان بلافاصله پس از انتشار این خبر با انتشار پیامی در حساب توئیتری خود هرگونه تغییر در پیمان طائف را مردود شمرد و به طور تلویحی لبنان را به نا امنی و تجزیه در صورت کنار گذاشتن این پیمان تهدید کرد.
عربستان که همچنان در لبنان برای تحقق اهداف مداخله‌جویانه‌اش در این کشور تلاش می‌کند، تکرار سناریوی توافق الطائف در راستای سیطره بر فضای سیاسی لبنان طراحی کرده است، تا از آن به عنوان دستاویزی برای ریاض جهت پیشبرد برنامه‌های خود در امور سیاسی لبنان به ویژه مسئله انتخاب رئیس جمهور بهره ببرد.
قرارداد الطائف به عنوان سند توافق ملی لبنان شناخته می‌شود که اولین مرجع برای مردم این کشور در راستای صلح داخلی بعد از جنگ داخلی ۱۵ ساله لبنان است.
این توافق که در راستای کاهش اختیارات رئیس جمهوری لبنان و واگذاری آن به نخست وزیر تنظیم شده است، در ۲۲ اکتبر ۱۹۸۹ در شهر الطائف عربستان به امضا رسید.
طبق این توافق، مقام ریاست جمهوری در لبنان از قیمومیت بر کشور و تصمیمات دولت کنار رفته و تشخیص صلاحیت نخست‌وزیر به نمایندگان پارلمان سپرده شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.