۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۳
کد خبر: 827694

در دنیای امروزی اکثر مردم دوست دارند که وقت خود را صرف دیدن فیلم و بازی های رایانه ای کنند؛ این در حالیست که به عقیده روانشناسان، دوری مردم از کتاب و کتابخوانی می تواند آسیب های جدی به دنبال داشته باشد.

حلقه مفقوده خانواده ی ایرانی!

به گزارش قدس آنلاین، در دنیای امروزی اکثر مردم دوست دارند که وقت خود را صرف دیدن فیلم و بازی های رایانه ای کنند؛ این در حالیست که به عقیده روانشناسان، دوری مردم از کتاب و کتابخوانی می تواند آسیب های جدی به دنبال داشته باشد.در این خصوص با مهدی اسماعیل تبار،روان شناس فرهنگی به گفت و گو پرداختیم.

اسماعیل تبار در این خصوص گفت: حلقه مفقوده خانواده ایرانی، کتاب است! کتاب جای خودش را به شبکه های اجتماعی، فیلم، تلفن همراه هوشمند و جذابیت های بصری داده است. انسانی که کتاب نمی خواند و خانواده ای که کتابخونه ایرانی ندارد؛ قطع به یقین هویت ایرانی خودش را از دست می دهد.

اسماعیل تبار در خصوص راهکار پیشگیری از این آسیب گفت: باید برای فرهنگ مطالعه سرمایه گذاری شود .

شما اگر بخواهید خانواده ایرانی را جوان کنید، و تعداد فرزندان را بیشتر کنید، به جامعه ارامش ببخشید و ناهنجاری های اجتماعی را کم کنید؛ اول باید در خانواده تجربه مطالعه را به یک تجربه جذاب تبدیل کنید!  در واقع باید به مخاطب چرایی احساس نیاز به کتاب را بگوییم تا مخاطب متوجه شود برای کاهش آسیب های اجتماعی باید به کتاب بپردازد. شبکات اجتماعی مثل یک اقیانوس بند انگشتی است و مطالعه با کتاب موجب یادگیری واقعی می شود. باید کتاب خواندن بخشی از عادت روزانه ما شود و در بهترین برنامه های رادیویی ، تلوزیونی و توسط بزرگان به این موضوع توجه شود. اگر خانواده ای  روزی یک یا دوساعت مثلا در حوزه روانشناسی مطالعه کند؛ خیلی از اسیب ها مانند ساعتی 21 طلاق ، 50 درصد طلاق ها زیر 5 سال  زندگی مشترک و  اشکالاتی که در رفتار های عادی ما وجود دارد، برطرف می شود.

وی افزود: باتوجه به اینکه اغلب کتاب‌های روانشناسی غربی و قدیمی هستند، باید ضمن ارائه ان‌ها به مردم، پیامدهایی که در این نوع روانشناسی وجود دارد را هم به خانواده‌ها منتقل کنیم.در این راستا برنامه ای که در شبکه نسیم پخش شد را به خاطر مردم می آوردم. در این برنامه کتاب های روانشناسی به روز اما غربی و کتاب های ایرانی که متعلق به ادبیات و تاریخ بود،معرفی می شد. معلوم است وقتی شما مدرسه الن دوباتن را ترویج می کنید،نمی توانید سبک زندگی ایرانی را از آن استخراج کنید!

در پایان اسماعیل تبار در خصوص چگونگی ترویج فرهنگ مطالعه گفت: ابتدا باید مسئله شناسی کنیم و بعد زمان و انرژی بگذاریم و سرمایه گذاری کنیم تا به نتیجه برسیم. مانند فرهنگ بستن کمربند ماشین در حین رانندگی که جز تجربیات موفق ما در حوزه فرهنگ سازی است که نتیجه تغییر دیدگاه همراه با هوشمندی و جذابیت های مختلف بود و خروجی آن، این بود که مردم این رفتار را پسندیدند و افرادی که قبلا کمربند نمی زدند؛ دیگر از کمربند استفاده می کردند. ترویج فرهنگ مطالعه از این موضوع سخت تر نیست و باید چرایی نیاز به مطالعه را باید به مخاطب منتقل کنیم.

خبرنگار: فاطمه سادات حمدی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.