موج قرمزی که جمهوری خواهان منتظرش بودند بیشتر از همه جا، فلوریدا را در نوردید، اما در جاهای دیگر، حتی این موج به سختی از ساحل عبور کرد. جایی که بیشتر نمایندگان تحت حمایت دونالد ترامپ موفقیت خاصی به دست نیاوردند، ران دیسانتیس فرماندار فلوریدا، کاپیتان کشتی جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای بود؛ جایی که او خود را به عنوان چهره ای قویتر از ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا مطرح کرد.

ترامپ را فراموش کنید؛ فیلمنامه‌ای نوشته شده برای ریاست‌جمهوری «ران دیسانتیس» در آمریکا

به گزارش قدس آنلاین، نتایج انتخابات میان دوره ای در آمریکا نشان داد که نمایندگان دموکراتی که در معرض خطر بودند در مجلس نمایندگان زنده ماندند، و در مجلس سنا نیز این دموکرات ها بودند که پیروز شدند. در بهترین حالت، جمهوری‌خواهان می توانند شرایط قبلا به نفع دموکرات ها را اکنون با حضور خود به تساوی و بن بست بکشانند و نتوانستند آن پیروزی که همگان تصور می کردند را به دست بیاورند.

مسلما طرفداران جمهوری‌خواه اکنون ناامید هستند مگر اینکه جمهوری‌خواهی باشد که به ران دیسانتیس به عنوان نامزد احتمالی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ فکر کند. برای چنین طرفدار جمهوری خواهی، پیروزی با اختلاف زیاد دیسانتیس در فلوریدا در حالی که در نقاط دیگر کشور نمایندگان جمهوریخواه ضعیف عمل کردند، نشان می دهد که دیسانتیس می تواند نماینده ای بسیار قوی برای این حزب در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری باشد. این نظریه نشان می دهد که اکثریت مردم آمریکا به خاطر سیاست های ضعیف جو بایدن و عدم محبوبیت او نه طرفدار دموکرات ها بلکه به سمت نامزدی با اندیشه های سیاسی نزدیک به راست گرایی متمایل هستند. اکثریتی شامل سفیدپوستان طبقه کارگر توده آمریکا که دونالد ترامپ با رای آن ها انتخابات ۲۰۱۶ را پیروز شد. او در سال ۲۰۲۰ لاتین تبارهای آمریکایی را نیز به این سمت آورد که از لحاظ کسب محبوبیت در آرای الکتورال که برای ریاست جمهوری حرف اول را می زند بسیار مهم بود اما با اختلاف کم موفق نشد.

اما ترامپ اکنون سیاست هایی بسیار نامنظم، دو قطبی کننده و در نظر بسیاری خطرناک دارد که نمی تواند به تنهایی دوباره این صف بندی را تشکیل دهد. نفوذ او بر کل حزب جمهوری خواه با مطرح کردن نامزدهای ضعیف در این دوره از انتخابات میان دوره ای نشان داد که حزب جمهوریخواه با این روش نمی تواند پیروز باشد. ایالت هایی مانند پنسیلوانیا، آریزونا، جورجیا و شاید حتی نیوهمپشایر باید به راحتی توسط جمهوری خواهان تسخیر می شدند و نباید اینگونه کار برای پیروزی نماینده های این حزب در این ایالت ها پیچیده شده و حتی گاهی به نفع دموکرات ها رقم می خورد. اگر به جای نامزدهای پیشنهادی ترامپ، افراد عادی این حزب وارد کار میشدند جمهوری خواهان اکنون مجلس سنا را از دست نداده بودند. در عوض جمهوری خواهان نماینده هایی را برای انتخابات میان دوره ای انتخاب کرد که به اصرار ترامپ آمده بودند و نتیجه آن چیزی جز شکست و یا پیروزی با اختلاف بسیار کم در لحظات آخر نبود.

ران دی سانتیس شخصیتی جمهوری خواه است که معتقد است باید نمایندگان عادی این حزب وارد کار شوند، اما در عین حال تاکید دارد که این عادی بودن نباید شبیه به نمانیدگان ضعیف و لرزان دموکرات باشد. موفقیت گسترده او در فلوریدا ثابت می‌کند که شما می‌توانید نماد محافظه‌کاری فرهنگی باشید، و همزمان اگر شرایط ایجاب کند جنگجویی علیه رسانه‌های لیبرال و علیه دکتر آنتونی فائوچی خود را نشان دهید؛ و همینطور تبدیل به سیاستمداری بشوید که اگر لازم است با غولی پرنفوذ مانند دیزنی نیز مبارزه کنید، همانگونه که دیسانتیس در دوران فرمانداری خود در فلوریدا این خصوصیات را نشان داده است. دیسانتیس خود را نماینده ای شایسته، محاسبه‌گر، آگاه از افکار عمومی در هنگام انتخاب طرف های دعوا و توانا در تمایل به هر دو حزب در زمانی که لازم است نشان داده و شکل رهبری او در دوران بحرانی نیز کاملا باثبات به نظر می رسد. ترکیبی که شاکله اصلی فعالیت ترامپ را تشکیل می دهد مبارزه شدید فرهنگی و اعتدال نسبی اقتصادی است، که با اینکه روش می تواند از نظر سیاسی معجزه کند، فقط نام و شهرت ترامپ این روش را خدشه دار کرده و گاهی شکل کار او مشخص نیست؛ در حالی که دیسانتیس در حالی که می داند دقیقا چه کار می کند این شکل سیاست را در خود بازتولید کرده است.

البته می توان ادعا کرد که تحلیل های گفته شده در مورد دیسانتیس اغراق آمیز است یا دلایلی غیر از مهارت های سیاسی او وجود دارد که فلوریدا به شدت به سمت راست گرایش پیدا کرده است؛ و شکل ارسال پیام او برای مردم و شخصیتش ممکن است نتایج یکسانی را در خارج از این ایالت به همراه نداشته باشد. شما نمی توانید کارزار انتخاباتی سال ۲۰۲۴ خود را فقط بر این اساس قرار دهید که موفق شده اید در سال ۲۰۲۱ ایالت خود را از لحاظ جذب تجارت از سراسر کشور پر رونق نگاه دارید. شما نمی توانید فرض کنید که رای لاتین تبارها در سراسر کشور از همان الگوهای مشابه در فلوریدا پیروی کند. شخصیت خاص ضد کاریزمایی که دیسانتیس در فلوریدا با آن خود را محبوب کرده است می تواند در سطح ملی آنچنان بازخوردی نداشته باشد.

اما نتایجی که روی کاغذ گرفته می شود، توانایی قدرتمندی برای کنار زدن هرگونه شک و شبهه دارد. حالا دیسانتیس می‌تواند خود را به عنوان جمهوری‌خواهی در کشور مطرح کند که بر خلاف همه دیگر نمایندگان این حزب موفق شده از عملکرد ضعیف بایدن و دموکرات ها بهترین استفاده را بکند. او دقیقا همان شکلی از پیروزی را به دست آورد که نظریه پردازان طرفدار ترامپ معتقد بودند نمایندگان جمهوری خواه در سراسر کشور باید به آن دست یابند و دست نیافتند.

در یک دنیای سیاسی عادی و در یک حزب سیاسی عادی، شما می توانستید با قاطعیت بگویید که دیسانتیس بعد از انتخابات میان دوره ای، خود را به اصلی ترین نامزد حزب جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ تبدیل کرده است؛ اما هیچ چیزی در مورد حزب جمهوری خواه حداقل از زمانی که ترامپ در سال ۲۰۱۵ از آن پله برقی معروف در کارزار انتخاباتی اش پایین آمد، عادی نبوده و بر همین اساس نمی توان در مورد دیسانتیس نیز قاطعانه نظر داد.

اما با اتفاقاتی که در چند وقت اخیر افتاده، فیلمنامه پیروزی آینده دیسانتیس نوشته شده و صحنه نیز آماده است؛ فقط باید ببینم که آیا فرماندار فلوریدا می تواند نقشی را که در انتظار اوست بازی کند؟

مترجم: امیرمحمد سلطانپور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.