رئیس امور سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی: انتخاب سالن، مخاطب سنجی و راحتی دسترسی زائران به مسیر سینما در موفقیت طرح «سینما-زیارت» و اکران فیلم های خارجی برای زائران سایر کشورها موثر است. دیگرساخت  شهرک سینمایی به شکل شهرک سینمایی غزالی تهران رایج نیست.

«سینما-زیارت» اجرایی می شود؟/ چرا در مشهد شهرک سینمایی نداریم؟

در این سال ها توجه زیادی به تولید آثار سینمایی با محوریت ویژگی های شخصیتی ائمه و سایر موضوعات دینی نشده است. خلا این موضوع به شدت احساس و در سال های آینده گریبان گیر خواهد بود. در این میان نقش مشهد، که به واسطه وجود بارگاه مطهر امام رضا علیه السلام، پایتخت معنوی ایران شناخته می شود و ظرفیت های فرهنگی _ معنوی فراوانی در تولید آثار سینمایی و تلویزیونی دارد، هم نادیده گرفته شده است. مدیران فرهنگی بارها با طرح و برنامه هایی قصد احیای سینمای ایران را داشتند اما اکثر طرح ها به نتیجه نرسیده اند. حال رئیس سازمان سینمایی کشورمان در سفر روز گذشته خود به مشهد در دیدار با استاندار خراسان رضوی پیشنهاد طرح «سینما زیارت» را به مسئولان این استان داد. محمدعلی خزایی، رئیس سازمان سینمایی درباره طرح «سینما زیارت» گفته است: با توجه به ظرفیت تردد ۲۵ تا ۳۰ میلیون زائر در طول سال ‌به مشهد می توانیم حرکتی با عنوان «سینما- زیارت» راه بیاندازیم. در این طرح امکان نمایش برخی از آثار سینمایی مناسب همراه با زیرنویس برای زائران خارجی فراهم شود تا شاهد تاثیرات معنوی آن باشیم. در گفت و گویی با سوسن محمدزاده، رئیس امور سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی به جزییات طرح «سینما-زیارت» پرداختیم.

«سینما-زیارت» و مساعدت های رئیس سازمان سینمایی

محمدزاده، رئیس امور سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی در گفت و گو با قدسینما با تاکید بر اینکه اجرای طرح «سینما-زیارت» دشوار است، گفت: در جلسه دیروز استاندار خراسان رضوی و رئیس اداره سینمایی ابتدا مسئله ای مبنی بر ساخت سینما و مخاطب افزایی مطرح شد، سپس آقای خزایی با توجه به ظرفیت زیارتی و معنوی مشهد پیشنهاد اجرای طرح «سینما-زیارت» را دادند. طرح باید سیر قانونی خود را طی کند سپس به دوبله فیلم های تایید شده بپردازیم. اینکه فیلم ها را به چه زبان هایی دوبله یا زیرنویس کنیم بسیار مهم است. اجرایی شدن «سینما-زیارت» مسلتزم اجازه های قانونی است اما قابلیت پیگیری و به سرانجام رساندن را دارد. نکته مثبت مساعدت رئیس سازمان سینمایی در گرفتن مجوزهای این طرح است.

مشهد ظرفیت فنی و اجرایی طرح «سینما-زیارت» را دارد؟

رئیس امور سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی درباره چگونگی اجرا و موفقیت این طرح بیان کرد: در تمام سینماهای مشهد سیستم به روز پخش فیلم را داریم، از نظر پخش و سالن به مشکلی برنمیخوریم. کافیست فیلم ها را دوبله و با کیفیت خوب در اختیار زائران قرار دهیم. مسلما انتخاب سالن، مخاطب سنجی و راحتی دسترسی زائران به مسیر سینما در موفقیت این طرح موثر است. باید از سالن های کم شروع و بعد از جواب دهی طرح، سالن ها را اضافه کنیم. وی افزود: بارها چنین طرح هایی مثل فیلم دینی رویش، جشنواره رضوی و ... مطرح شده، اما در هر دوره ای بنا به سیاست ها یا موارد دیگر به سرانجام نرسیده است. امیدواریم این طرح در قالب جشنواره ای که منحصر به مشهد باشد به نتیجه برسد. جشنواره مستلزم مجوزهای خاص خودش هست، صرف گفتن نمی توان جشنواره برگزار کرد.

شهرک سینمایی مشهد همچنان معلق...

محمدزاده درباره همکاری با سایر نهادهای مذهبی در ارتباط با برگزاری جشنواره های دینی طرح «سینما-زیارت» عنوان کرد: زمانی که به مرحله اجرایی برسیم و بعد از تصمیم گیری در مورد برندینگ جشنواره و هدف گذاری دقیق، بنا به مقتضیات جشنواره نیاز به حمایت و مساعدت آستان قدس رضوی، اوقاف و سایر نهادهای مذهبی داریم. قصد داریم این طرح را ماندگار و به مرحله اجرایی بسانیم. وی ساخت شهرک سینمایی در مشهد را نیازمند حمایت سازمان سینمایی دانست و افزود: امروزه دیگرساخت شهرک سینمایی به شکل شهرک سینمایی غزالی تهران رایج نیست، با توجه به نرم افزارها، تجهیزات و جلوه های بصری خلا شهرک های سینمایی پر شده است. صرفا چند سوله ایجاد و موارد فنی فیلم ها درآنجا انجام می شود. باید به سمت ایجاد فضایی برای تجهیز سوله ها در مشهد برویم که بسیار هزینه بر هست. در هرصورت درست است که به شکل قدیم نیاز به ساخت شهرک سینمایی نیست اما همچنان مساعدت سازمان سینمایی و بخش خصوصی را نیاز داریم.

خبرنگار: لیلا نوعی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.