کارگردان انیمیشن خانه گفت: دغدغه اصلی ام از ساخت این انیمیشن بی توجهی و بی رحمی انسان ها نسبت به محیط زیست و تلنگر زدن به آنها بود.

از «خانه» محافظت کنیم/ مخاطب موضوعات کلیشه‌ای را قبول نمی‌کند

به گزارش قدس آنلاین، چند روز پیش بود که خبر نامزدی انیمیشن «خانه» در جشنواره بین المللی فیلم قهرمانان ایتالیا اعلام شد. «خانه» به تهیه کنندگی و کارگردانی حامد عزیزی، انیمیشنی یک دقیقه‌ای در ژانر درام، علمی و تخیلی است که به موضوع حفاظت از محیط زیست می پردازد. سومین دوره جشنواره بین المللی فیلم قهرمانان ایتالیا از تاریخ ۲۴ تا ۲۶ نوامبر (۳ تا ۵ آذر) در شهر رم برگزار می‌شود.

این پویانمایی پیش از این نامزد بهترین انیمیشن کوتاه از فستیوال فیلم «مکمینویل» آمریکا، جایزه بهترین جلوه های بصری آینده نگر را از فستیوال «پورتو سزارئو» و جایزه بهترین انیمیشن با نگاه خلاقه به معماری شهری آینده از جشنواره فیلم عجمان امارات را کسب کرده است. در گفت و گویی با «حامد عزیزی» کارگردان و نویسنده این انیمیشن به جزییات آن می پردازیم.

حامد عزیزی، کارگردان انیمیشن «خانه» بی توجهی و بی رحمی انسان ها نسبت به محیط زیست را دغدغه اصلی ساخت این پویانمایی خواند و گفت: همیشه در خبرها می بینیم که هر ساله جنگل های بسیاری دچاره حریق می شوند و می سوزند، جنگل ها شش های زمین هستند، برای بقای نسل بشر حیاتی به شمار می روند، انسان‌ها باید پاسخگوی کوتاهی شان در قبال محیط زیست باشند. ما با بی تفاوتی در حق خود و زیست بوممان، حیات را برای نسل آینده بشر دشوار و حتی غیرممکن می کنیم.

عزیزی در رابطه با اینکه «خانه» یک انیمیشن بدون کلام است، گفت: قصدم این بود که ساختار در خدمت محتوا باشد و مفهوم از طریق تصویر منتقل شود، به این شکل همه آدم ها، فارغ از هر زبان و فرهنگی آن را به خوبی درک می کنند چون قبلا تصاویر بسیار زیادی از این وقایع را در خبر و رسانه ها دیده اند. در حقیقت برایشان نوستالژی دارد. فکر می کنم ادغام تصاویر تاثیر گذار در هر پلان از تخریب، دخل و تصرف انسان در حیات وحش و محیط زیست با موسیقی اعتراضی نتیجه کار را رضایت بخش و اثربخشی آن را برای مخاطب بیشتر کرده است.

این کارگردان جوان سینما ساخت فیلم کوتاه را لازمه ساخت فیلم بلند در آینده برای هر کارگردانی دانست و بیان کرد: قطعا هر فیلمسازی به فیلم بلند فکر می کند. معتقدم هنوز برای خودم ساخت فیلم بلند زود است. باید بیشتر تجربه کسب کنم و فیلم های کوتاه بیشتری بسازم تا در مسیر فیلم بلند، چه از حیث ایده و چه به لحاظ تکنیک و فرم اجرا به بالاترین سطح برسم.

وی درباره زمان کوتاه این انیمیشن گفت: فارغ از ایده و کانسپت کلی «خانه» که پتاسیل برای پرداخت و پرو بال دادن بیشتر به قصه را دارد، چون تمامی بخش های فیلم را خودم می سازم، از بحث نگارش فیلم نامه تا ساخت جلوه های ویژه و تکنیکال دوست دارم به فرم وفادار باشم. قطعا این حجم از جزییات و جلوه های ویژه باعث می شود کمتر به ایده های بلند فکر کنم. چالشی که برای ساختار و اتمسفر فیلم هایم دارم به من کمک می کند تا هر روز در حال یادگیری باشم.

عزیزی نبود سرمایه و سرمایه گذار در صنعت انیمیشن، ایران را چالش بزرگ در این حوزه خواند و عنوان کرد: عدم حمایت از هنرمندان مستقل و تجربی موجب کمبود نیروی با مهارت در این حوزه می شود. اساسا ساخت انیمیشن در ایران چالش های به مراتب بزرگ تر و سخت تری به نسبت فیلم دارد. شما هر ایده و طرحی را نمی توانید تولید کنید، یا باید اصطلاحا سفارشی ساز شوید تا بتوانید حمایت بعضی ارگان ها را کسب کنید، یا مجبورید برای این که در صحنه باشید خودتان قدم بردارید. حقیقت این است بعضی موضوعات بسیار کلیشه ای و نخ نما شده، مخاطب آنها را پس می زند.

نویسنده انیمیشن «خانه» از اهمیت ساخت انیمیشن بومی و ملی برای کودکان کشورمان گفت و اظهار داشت: ساخت انیمیشن های بومی و ملی از مفاخر و داستان های کهن ایرانی برای کودکان و نوجوانان حائز اهمیت است، چراکه انیمیشن پلی برای معرفی و شناخت بهتر از داستان های عمیق و با اصالت ایرانی، شخصیت های بزرگ فرهنگی و تاریخی خواهد بود. در این حوزه هنوز آن طور که باید در خور و شان مفاخر، مشاهیر بومی و فرهنگی کشورمان اثر با کیفیت جهانی تولید نشده است. دو نکته مهم وجود دارد، یک این که اساسا موضوعات و قصه هایی که شاید مورد توجه کودکان و نوجوانان است کمتر مطرح می شوند، گاها مجوز ساخت هم نمی گیرند! دوم این که ما به لحاظ تکنیکال بسیار ضعیف هستیم و هنوز برای رقابت در انیمیشن های بلند با سطح جهانی خیلی فاصله داریم.

وی درباره علت موفقیت «خانه» در جشنواره های جهانی گفت: یکی از علل موفقیت های انیمیشن خانه در سطح بین المللی، موضوع اصلی این انیمیشن است که متعلق به یک قشر یا فرهنگ خاص نیست، جهانی و همه گیر است. نکته بعدی تکنیک قابل توجه این انیمیشن و تلفیق درست آن با ایده است. امیدوارم بیشتر از این هم مورد توجه قرار بگیرد، نه به این خاطر که موفقیت های بزرگی کسب کند، بلکه به دلیل این که بتواند در ذهن بیننده اثر بگذارد و تلنگری بزند.

عزیزی در خاتمه به ضرورت حفاظت از محیط زیست تاکید کرد و گفت: انسان با دخل و تصرف در محیط زیست وتخریب هر روزه آن زمان مرگ حیات وحش و بشر را جلوتر انداخته است و با از بین رفتن اکو سیستم زمین، خانه ما نابود خواهد شد!زمانی که ما نمی توانیم از خانه خودمان محافظت و آن را به وارثان بعدی بدهیم، روزی می رسد که از خانه محروم و مجبور به ترک آن می شویم. وظیفه ما محافظت از «خانه» است.

خبرنگار: لیلا نوعی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.