طراح این مسابقه در گفت وگو با قدس آنلاین عنوان کرد: هدف اصلی این مسابقه فراگیری و انتشار پیام رسانه در قالب احکام بود.

رقابت در اوج رفاقت در مسابقه تلویزیونی«محیا»

مسابقه «محیا» اولین و جدیدترین مسابقه تلویزیونی با موضوع فقه زندگی می باشد. دین یکی از اصلی ترین برنامه های زندگی بشریت است که عمل به دستورات آن می تواند منشا خیرات و ثمرات زیادی برای انسان باشد. «محیا» اولین مسابقه تلویزیونی با موضوع احکام و قوانین سبک زندگی است که همه اقشار جامعه می تواند دراین مسابقه شرکت نمایند. این مسابقه که محوریت آن آموزه‌های دینی، اخلاق و احکام است، با اجرای «سهیل اسعد»، مروج آرژانتینیِ دین اسلام و مجری کارشناسی «حجت الاسلام والمسلمین کاظم روحبخش» طلبه خوش آتیه در حوزه رسانه پخش خواهد شد. در ادامه با «سید مجتبی طباطبایی» کارگردان هنری مسابقه که در کارنامه رسانه ای خود تجربه ساخت برنامه دین دات آی آر پخش آن از شبکه سه را در حوزه نگاه دینی به موضوعات اجتماعی دارد به گفت وگو پرداختیم.

طباطبایی، کارگردان مسابقه «محیا» درباره محتوای این برنامه توضیح داد و گفت: ما سعی کردیم در قالب یک مسابقه تلویزیونی،احکام و سبک زندگی را در قالبی جذاب به مخاطب ارائه دهیم. ما به سمت احکامی که در طول روز با آن مواجه هستیم و گستردگی بیشتری دارند رفتیم و همچنین برای جذاب تر شدن برنامه، مجری برنامه را یک فرد غیر ایرانی(سهیل اسعد) انتخاب کردیم و با این حرکت برنامه را به سمت جهانی شدن سوق دادیم. ادبیات و انتخاب کلمات در این مسابقه به صورت روان و اجتماعی طراحی شده و صرفا در قالب ادبیات احکامی نیست. در مسابقه سه گروه دو نفره به رقابت می‌پردازند که می‌توانند دوست، همسر، همکار، سایر اعضای خانواده و ... باشند. در انتخاب شرکت کنندگان ملاک اطلاعات دینی افراد نبوده؛ چراکه افراد جامعه با اغلب سوالات طراحی شده در زندگی روزمره درگیرند. اسم مسابقه را با توجه به محتوا و معنی آن که به «حیات طیبه» اشاره دارد، «محیا» گذاشتیم.

وی هدف خود از ساخت این مسابقه را گفت و افزود: روزی که تهیه کننده پیشنهاد ساخت این برنامه را به من دادند، قرار بر این بود که مسابقه ای در حوزه احکام ساخته شود. پیشنهاد من به این صورت بود که برنامه صرفا حول محور احکام نباشد و مجموعه سوالاتی در حوزه سبک زندگی توام با احکام باشد. هدف اصلی این برنامه فراگیری و انتشار پیام رسانه در قالب احکام بود. سعی کردیم در برنامه به جای حس رقابت، حس رفاقت را جایگزین کنیم و این مسابقه فرصتی را هم برای شرکت کنندگان و هم برای مجری فراهم می کند تا بتوانند اطلاعات دینی و شخصی خود را محک بزنند.

این کارگردان هنری از وجه تمایز فصل دوم نسبت به فصل اول مسابقه گفت و ادامه داد: فصل دوم این برنامه ریتم و ضرب‌آهنگ سریع‌تری دارد و شرکت‌کنندگان برنامه از تنوع بیشتری برخوردارند. از دیگر تغییرات این فصل برنامه طراحی سؤالات و موضوعات کاربردی‌تر است. مسئله ای که در طراحی مسابقه برای من بسیار اهمیت داشت این بود که قدرت استدلال و توضیح برای مخاطب داشته باشیم.

طباطبایی درباره ملاک انتخاب شرکت کنندگان و مبنای طرح سوالات توضیح داد و اظهار کرد: شرکت کنندگان از طریق فراخوان های موجود، فضای مجازی و همچنین اپلیکیشن مختص این مسابقه درخواست خود را برای شرکت در مصاحبه به ما ارائه می دهند. شرکت کنندگان از قشرهای مختلف مردم هستند و با درنظرگرفتن پروتکل های رسانه، هیچ محدودیت و فیلتر دیگری برای آن ها وجود ندارد. احکام حوزه ای است که اختلاف نظر در آن زیاد است و برای طراحی سوالات از کارشناسان دینی و خبره، منابعی از جمله ستاد ملی ترویج احکام دینی و مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی و بخش استفتائات دفاتر مراجع محترم تقلید کمک گرفتیم. کارشناسان زمانی که سوالات را طراحی می کردند پس از آن،سوالات را بازنویسی رسانه ای می کردیم.
رقابت در اوج رفاقت در مسابه تلویزیونی«محیا»
وی در خاتمه به نظرات خوب مردم در اپلیکیشن مسابقه «محیا» اشاره کرد و افزود: برنامه هایی که در قالب احکام ساخته می شوند مخاطب خاص خود را دارند و در همان بستری که انتخاب شده، بازتاب بسیار خوبی دارند. در این مسابقه بهترین جامعه آماری از نظر من، شرکت کنندگانی که با رقابت و جذابیت مسابقه را پیش می بردند، بودند. ما سعی کردیم در این بازی رسانه ای سوالات و آیتم های برنامه را به گونه ای پیش ببریم که مخاطبین خارج از برنامه هم توان مشارکت داشته باشند.

خبرنگار: محدثه رضایی




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.