۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۴:۴۷
کد خبر: 836089

دو روز پیش بود که منابع عراقی از کشته شدن ۱۲تن از نیروهای امنیتی این کشور بر اثر یک اقدام تروریستی در جنوب غربی استان کرکوک خبر دادند. آن‌گونه که اعلام شد انفجار بمب در مسیر دو خـودرو نظامیان، عامل این اتفاق بود. هر چند از همان ابتدا گروهک تروریستی داعش به عنوان عامل حمله معرفی شد، اما این اتفاق از یک بعد دیگر هم دارای اهمیت بود. پیش از این هم هر از گاهی حمله هسته‌های پنهان داعش در مناطقی مانند کرکوک، دیالی، نینوا، صلاح‌الدین و مناطق مرزی عراق با سوریه و کوه‌های حمرین منتشر می‌شد ولی میزان تلفات بالای انفجار تروریستی اخیر به نظر از برنامه‌ریزی پشت پرده عاملان جنایت، برای انتقال پیامی به دولتمردان عراقی حکایت داشت. اما این پیام چیست؟
واقعیت این است فضای سیاسی همسایه غربی‌مان پس از دو سال آشفتگی که ناشی از مداخلات آمریکا در این کشور بود با روی کار آمدن محمد شیاع السودانی به عنوان نخست‌وزیر رنگ و بوی آرامی به خود گرفته است. السودانی از همان ابتدا چند سرفصل را مدنظر قرار داده و حتی به روشنی عنوان کرده نخستین پیگیری او، برای اجرای مصوبه پیشین مجلس در اخراج اشغالگران آمریکایی از خاک عراق است. بحث بازنگری در توافق امنیتی میان واشنگتن و بغداد نیز در دولت جدید مطرح شده است.
همزمان نخست‌وزیر جدید برنامه جدی برای بازداشت و حساب‌کشی از مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر پیشین و دیگر مهره‌های وابسته غرب‌گرا را کلید زده است. این اتفاقات می‌تواند نفوذ ایالات متحده در عراق را هدف قرار دهد و این چیزی است که برای مقامات واشنگتن قابل تحمل نیست. بر این اساس به نظر بار دیگر این آمریکاست که با فعال کردن داعش -همان گروهک تروریستی که به اذعان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین و هیلاری کلینتون، معاون باراک اوباما دست ساخته و عروسک خیمه‌شب‌بازی همین کشور غربی است- دولت عراق را زیر فشار قرار داده تا با دوری از ایران، از برنامه‌های ضد غربی خود دست بردارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.