تحولات لبنان و فلسطین

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: تاکنون بافتهای ناکارآمد شهری در ۱۷۰ محله از ۴۹ شهر خراسان رضوی شناسایی شده است و گستره سکونتگاه های غیررسمی در استان به پنج هزار هکتار می رسد که باید به این بخشها توجه ویژه و در موضوعات ساخت و ساز حداقل های ضوابط مهندسی و ایمنی لحاظ شود.

بافتهای ناکارآمد شهری در ۱۷۰ محله از ۴۹ شهر خراسان رضوی شناسایی شده است

به گزارش قدس خراسان، عباس یوسف زاده عصر دوشنبه در همایش بازآفرینی و مقاوم سازی که همزمان با روز ایمنی در برابر زلزله در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: تاکنون با وجود تصویب برنامه ها و لزوم اجرای اقدامات مشترک برای بازآفرینی محلات هدف، صدور پروانه های ساختمانی در آن محلات اقناع کننده نبوده است و روند کار مطلوب نیست.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی افزود: حادثه زلزله بم برای همه مسوولان و مردمی که در بافتهای ناکارآمد مستقر هستند، درسی است که حداقل های ایمنی را در ساخت و سازها رعایت کنند تا در هنگام بروز بلایای طبیعی شاهد فجایعی مانند زلزله بم نباشیم.

وی گفت: شرکت بازآفرینی شهری ایران اقدامات خوبی در حوزه بافتهای ناکارآمد داشته و تلاش کرده است، ساکنین این مناطق را ترغیب به تجدید بنا در این بافتها کند.


یوسف زاده با بیان اینکه طی یکسال و نیم گذشته ۲ هزار و ۳۰۰ پروانه ساختمانی در محلات هدف بازآفرینی استان صادر شده است، گفت: این تعداد کم پروانه حاکی از آن است که مردم چندان مشارکت فعالانه ای در این بخش نداشتند که امیدواریم با ارایه بسته های تشویقی، مالکین در بافتهای فرسوده را ترغیب به مشارکت در این بخش کنیم.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: در راستای انجام اقدام مشترک دستگاه های اجرایی برای اجرای برنامه های بازآفرینی، شرکت بازآفرینی ایران برنامه های زیادی در سالهای گذشته ابلاغ کرده اما تحقق این برنامه ها در استان خراسان رضوی چندان ملموس نبوده است.

وی اظهار کرد: براساس قانون برنامه ششم توسعه یا قانون بودجه و مواردی که در برنامه اقدام مشترک تعریف شده است، همه دستگاه های اجرایی موظف هستند، ۳۰ درصد از اعتبارات عمرانی خود را به بازسازی بافتهای ناکارآمد شهری اختصاص دهند اما پیگیری ها در این خصوص چندان ظهور و بروز نداشته است.

یوسف زاده بیان کرد: امسال بخشی از برنامه اقدام مشترک برای شهر مشهد در قالب سند تحول حاشیه شهر با هماهنگی استانداری خراسان رضوی تدوین شد که حدود هفت هزار میلیارد تومان برنامه برای این بخش تعریف شده و عمده دستگاه های اجرایی استان در این بخش وارد عمل شدند.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: بافت مرکزی شهر مشهد، بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی و دیگر بافت های فرسوده این کلانشهر در سند تحول حاشیه شهر لحاظ نشده اند.

وی گفت: شرکت بازآفرینی ایران برای سند تحول حاشیه شهر مشهد، یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از منابع دولتی برای ۱۳۶ طرح در این منطقه در نظر گرفته است، آن هم از محل اراضی که ۱۳ سال است هیات وزیران در مشهد برای آن برنامه ای به تصویب رسانده اما به اجرا نرسیده است.

یوسف زاده یکی از برنامه های اولویت دار امسال را اجرای طرح تحول حاشیه شهر مشهد ذکر و بیان کرد: یکی از اقدامات شرکت بازآفرینی در محلات هدف بازآفرینی تکمیل زیرساختهای آن است که در این راستا قیر رایگان به میزان سه هزار و ۷۰۰ تن به خراسان رضوی اختصاص یافته است.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی اضافه کرد: با پیگیریهای انجام گرفته، دو هزار تن قیر رایگان دیگر به سهمیه خراسان رضوی برای محلات هدف بازآفرینی اختصاص یافت که امیدواریم با جذب سریعتر این میزان قیر توسط متولیان شاهد روکش آسفالت معابر این محلات باشیم.

جلب مشارکت ساکنان کانون اصلی طرح بازآفرینی

جواد خدایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: قبل از اینکه به جزئیات اجرای بازسازی مناطق هدف بازآفرینی توجه کنیم باید به این مساله دقت کنیم که اساسا به چه دلیل بافتهای ناکارآمد شهری بوجود آمده اند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی افزود: سالها قبل هر زمان که درباره مفهوم حاشیه نشینی صحبت می شد، عمده توجهات به یک پهنه جغرافیایی خاص معطوف به کنار شهرها بود، تا بتوان معنای حاشیه نشینی را در آن پیدا کرد.

وی با بیان اینکه حاشیه نشینان در اقدامات بازآفرینی به دورماندگان از جریان توسعه شهر قلمداد می شوند، گفت: این تعبیر ما را به میان شهر و ساکنین بافتهایی که از جریان پویای توسعه شهر دور مانده و در حال زندگی هستند مانند قلعه آبکوه و بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی در مشهد خواهد برد.

خدایی با طرح این پرسش که اساسا چه ساز و کاری باید فراهم شود که جریان زندگی در حاشیه برنامه ریزیها و تحولات حوزه شهری قرار گیرد؟ افزود: تلقی از حاشیه نشینی در برنامه های بازآفرینی به معنای در حاشیه و در معرض بسیاری از حوادث و چالشها قرار گرفتن است، لذا در این صورت دیگر بازآفرینی به معنای واقعی خود انجام نمی گیرد، بلکه تلقی از این مفهوم قابل تسری به حوزه های اقتصادی و اجتماعی و مسکونی است حتی اگر در گرانقیمت ترین نقطه شهر باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: تجارب ما در حوزه بازآفرینی توام با انجام اقدامات مختلفی بوده است، در این راستا عرض معابر را گسترش داده و سازه ها را مستحکم ساخته ایم، به طوری که دیگر زلزله آنها را تهدید نمی کند اما باز انسانها جابجا شده و در نقطه دیگری از شهر در انتظار بازآفرینی می نشینند.

وی بیان کرد: خیلی مهم است که قبل از بررسی بازآفرینی در قالب کالبدی، بدانیم که رفع این مخاطرات در جایی شکل می گیرد که باور داشته باشیم دورماندگان از جریان توسعه شهری یا حاشیه نشینان، در کانون توجه برنامه ها قرار گیرند نه اینکه صرفا ۳۰ درصد از بودجه دستگاه ها به این مهم اختصاص یابد بدون آنکه مشارکت ساکنین و توجه آنها به این مساله جلب شود.

خدایی گفت: امسال طرح تحول حاشیه شهر مشهد معطوف به توجه دادن به ساکنین در بطن برنامه ها در قالب بیش از ۲۰۰ طرح اجرایی به تصویب رسیده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی بیان کرد: ما از مفهومی به عنوان بافت ناکارآمد صحبت می کنیم که در آن بخشهای مختلف اعم از بافت تاریخی و بافت کالبدی را از یکدیگر جدا می کنیم، اما ضرورت دارد با توجه به این بخشها، الگوهای یکسانی برای بازآفرینی شان در نظر نگیریم.

وی افزود: بافت تاریخی چندین ساله و ارزشمند است و تا زمانی که نتوان نسخه کارآمد بهنگام برای بازآفرینی آن منطقه پیشنهاد داد، نمی توان آن را حذف کرد.

خدایی اظهار امیدواری کرد: طرح نهضت ملی مسکن نیز با محوریت کسانیکه صاحب زمین هستند و توجه به تجربیات گذشته معطوف به همین اقدام مشترک دستگاهها برای بازآفرینی در شهر مشهد شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.