یکی از شکایت های پر تکرار این روزهای والدین و اولیای مدرسه، افت تحصیلی دانش آموزان پس از بازگشایی مدارس و آغاز آموزش حضوری است.

بررسی عوامل ایجاد انگیزه یادگیری دانش آموزان در گفتگو با کارشناسان/ گستره یادگیری به مدرسه ختم نمی شود

قدس آنلاین در گفت و گو با سه تن از کارشناسان تعلیم و تربیت به بررسی عوامل ایجاد انگیزه در یادگیری دانش آموزان پرداخته که در ادامه می خوانید:

محمدامین زارع، کارشناس تعلیم و تربیت حوزه آموزش و پروش معتقد است: کرونا تأثیرات اجتماعی زیادی از جمله افت تحصیلی دانش آموزان را در پی داشت. در واقع افت تحصیلی، مسأله ای غیر طبیعی به نظر نمی رسد چراکه این خاصیت انسان است هنگامی که وقفه ای در کارش بوجود آید زمان می برد تا دوباره به شرایط قبلی برگردد بنابراین به والدین و اولیای مدرسه توصیه می شود؛ انتظار نداشته باشند پس از دو سال وقفه در آموزش حضوری، بازدهی دانش آموز به سرعت به دوره قبل از کرونا برگردد. لذا تا حد امکان با دانش آموزان صبورانه رفتار کرده و به آنان فرصت بازیابی بدهیم.

زارع ادامه داد: پس از فروکش کردن کرونا، برخی از دانش آموزان با اضطرابی که بر آنان غالب شد، انگیزه تحصیل خود را از دست داده اند اما با بکارگیری برخی راهکارهای ساده می توان دوباره انگیزه را به دانش آموزان برگرداند.

وی افزود: یکی از راهکارهای ایجاد و افزایش انگیزه در دانش آموزان، برقراری و تقویت ارتباط با خانواده، فامیل و دوستان است چراکه با به جریان انداختن ارتباط، انگیزه دانش آموز متبلور شده و این موضوع سبب می شود تا کودک به روال عادی برگردد.

این کارشناس تعلیم و تربیت تأکید کرد: یکی دیگر از نکاتی که از اهمیت ویژه ای برخوردار است حفظ علایق دانش آموز، تقویت و به رشد رساندن آن است.

عوامل ایجاد انگیزه در دانش آموزان/ گستره یادگیری به مدرسه ختم نمی شود

زارع ادامه داد: در دوران کرونا دانش آموزان، تنهایی بسیار متفاوت تری را تجربه کردند بنابراین والدین و اولیای مدرسه نباید اجازه دهند رشد فردی دانش آموز متوقف شود و در واقع لازم است یک سری سرگرمی ها و علایقی که از گذشته در وجود او بوده را حفظ کرد تا به انگیزه مضاعفی برای یادگیری و آموزش دست یابد.

وی بیان کرد: از دیگر نکات حائز اهمیت، برگزاری کارگاه های مهارتی برای آشنایی بیشتر کودکان در پایه های ابتدای است تا آنان با داستان کرونا و اتفاقاتی که در این مسیر افتاد بیشتر آشنا شوند و به این باور برسند که کرونا بخشی از زندگی بود و ما ناگزیر بودیم که آن را بگذرانیم کما اینکه همچنان کرونا به طور قطعی ریشه کن نشده و در حال گذر از آن هستیم.

زارع گفت: چنانچه دانش آموز را به این واقع بینی برسانیم که اکنون دوره جدیدی از تحصیل آغاز شده، سبب ایجاد انگیزه در او خواهیم شد.

این کارشناس تعلیم و تربیت گفت: استفاده از ابزارهای گوناگون در جهت جذاب سازی آموزش، کمک شایانی به ایجاد علاقه در دانش آموز خواهد کرد. جذاب سازی فضای آموزش و کلاس درس یکی از مهم ترین و تأثیرگذارترین عوامل در ایجاد انگیزه است بنابراین چنانچه برخی شاخصه ها در آموزش را رعایت کرده و یادگیری را برای دانش آموز جذاب کنیم نقشی پر رنگ در ایجاد انگیزه وی ایفا کرده ایم.

وی یادآور شد: استفاده از ابزارهای گوناگون در جهت جذاب سازی آموزش، کمک شایانی به ایجاد علاقه و انگیزه مضاعف در دانش آموزان و رسیدن به نتیجه مطلوب تر خواهد بود.

عوامل ایجاد انگیزه در دانش آموزان/ گستره یادگیری به مدرسه ختم نمی شود

تورانی، استاد مدیریت آموزشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نیز معتقد است: باید فهم خود را از درس خواندن به سمت یادگیری سوق دهیم. در واقع دانش آموز در فضای مدرسه علاوه بر خواندن و نوشتن، باید بتواند به رشد عاطفی و اجتماعی نیز دست یابد.

این استاد تعلیم و تربیت گفت: نباید انتظار داشت دانش آموزان بر اساس خواسته ما درس بخوانند. در واقع دانش آموزی که با شور و شوق به مدرسه می آید، جنب و جوش دارد و با دوستانش ارتباط و همدلی برقرار می کند، موفق و پویاست نه دانش آموزی که ساکت نشسته و صرفا خواندن و نوشتن می آموزد.

تورانی اظهار کرد: گستره یادگیری به مدرسه ختم نمی شود بلکه فرایند یادگیری در محیطی فراتر و در سطح جامعه، کشور و دنیا اتفاق می افتد. فهم ما درباره یادگیری در دوران پساکرونا باید تغییر یابد، آن چنان که بپذیریم دانش آموز دو سال از فضای مدرسه دور بوده و چه بسا همین اندازه طول خواهد کشید تا به فضای گذشته و آموزش حضوری برگردد.

این استاد تعلیم و تربیت به ذکر یکی از عوامل تأثیرگذار در افت یادگیری دانش آموزان پرداخت و ادامه داد: گاهی علت افت یادگیری دانش آموز به روش تدریس معلم بر می گردد چراکه همچنان برخی معلمان همچنان به روش سنتی تدریس می کنند در حالی که دانش آموزان امروزی به تدریس معکوس بیشتر علاقه دارند.

عوامل ایجاد انگیزه در دانش آموزان/ گستره یادگیری به مدرسه ختم نمی شود

وی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره تفاوت آموزش سنتی و معکوس گفت: در تدریس سنتی، دانش آموز در فضای کلاس درس و تکلیف را از معلم دریافت کرده و در منزل به انجام تکالیف می پردازد، در نتیجه یادگیری در منزل تثبیت می شود اما در یادگیری معکوس، انواع فیلم، داستان و روایت، عکس، پوستر، کاریکاتور و ... توسط معلم در اختیار دانش آموزان قرارگرفته و آنان این داده ها را برای هم به اشتراک گذاشته و درباره آن گفت و گو می کنند و در واقع یادگیری در محیط کلاس تثبیت می شود. بنابراین با توجه به اینکه دانش آموزان به فضای مجازی علاقمندند روش یادگیری معکوس کارآمدتر خواهد بود.

امیر رضا نجفی، مشاور کودک و نوجوان نیز درباره انگیزه بخشی به دانش آموزان گفت: هرگونه فشار مضاعف و سرزنش دانش آموز سبب احساس عدم خود کارآمدی دانش آموز خواهد شد بنابراین انتظار نداشته باشیم دانش آموزی که مدت دوسال آموزش حضوری را تجربه نکرده به سرعت به مسیر طبیعی برگردد.

وی عنوان کرد: ورودی ذهن دانش آموزان امروزی بسیار زیاد است و همین عامل سبب می شود تا ذهن آنان منحرف شود بنابراین والدین حتما زمان و مکانی ثابت برای درس فرزندان در نظر بگیرند تا نظم و ترتیب به زندگی دانش آموز برگردد.

خبرنگار: عفت زارع

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.