بارش برف از شب گذشته در استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد و اگر چه خوشحالی وصف ناپذیری در دل مردم و کشاورزان ایجاد شده اما به علت ضعف زیرساختی شهروندان را در تردد در کوچه و خیابان های شهر کلافه کرده است و رفت و آمد عابرین پیاده و خودروها به کندی انجام می‌گیرد.

دردسرهای یک روز برفی برای تردد مردم در یاسوج

به گزارش قدس آنلاین، شهر یاسوج همچون نگینی سفیدپوش شده و زیبایی وصف ناپذیری پیدا کرده و انعکاس خنده و شادی کودکان بیش از هر چیز دیگری، دلچسب و خوشایند است اما از سوی دیگر ساکنان برخی محلات از مشکلات تردد در کوچه پس کوچه های یخ زده شهر در نگرانی و دلهره به سر می برند.

اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد از روزهای قبل بارش برف و باران سنگین را پیش بینی کرده و حتی اخطاریه هایی صادر شد اما با این حال شرایط موجود کایت از این دارد که برخی مدیران مرتبط با حوزه خدمات رسانی آمادگی لازم برای مواجهه با یک روز برفی وجود نداشته که این مساله گلایه شهروندان را در پی داشته است.

بازدید های میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد، مسیرهای اصلی یاسوج برف‌روبی شده و تردد در آنها مشکل چندانی ندارد ولی مسیرهای فرعی شهر برف‌روبی انجام نگرفته و تردد در آنها به سختی انجام می‌گیرد.

رفت و آمد در مسیرهای فرعی شهر از جمله هجرت‌ها، سردار جنگل جنوبی و شمالی و فرعی‌ های شرف آباد، بنسنجان، مادوان، اکبرآباد، تل‌خسرو و دیگر نقاط شهر آنچنان روان نیست.

بارش برف و کاهش دمای هوا همه ساکنان مناطق مختلف شهر یاسوج را نگران یخ زدگی و مشکلات تردد کرده است و یکی از آنان به خبرنگار ایرنا گفت: از ابتدای صبح تعدادی از ساکنان این محلات به نمک پاشی و برف روبی پرداخته اند اما فایده ای ندارد و بعدازظهر خیابان هایمان یخ می زند.

محمدی ادامه داد: با این وجود امکانات و تجهیزات ما شهروندان ابتدایی و بسیار محدود است و از شهرداری می خواهیم برای پاکسازی قبل از وقوع یخ زدگی در این مناطق اقدام کند.

یکی دیگر از ساکنان منطقه شرف آباد گفت: خودروهایمان در زمان یخبندان و در محلات شیبدار نمی توانند از پارکینگ خارج شوند و مجبوریم خانه نشین شویم و اکنون خودروها در خیابان های برفی گیر کرده اند.

حسینی تاکید کرد: واضح است که هیچ تمهیدی برای مدیریت بارش برف شب تا صبح وجود نداشت و شاخه های درختان در حال شکستن است و امکان پیاده رفتن در کوچه هم وجود ندارد و ممکن است لیز بخوریم و دست و پایمان بشکند.

امروز اصناف مختلف نتوانستند به درستی به مردم خدمت کنند زیرابرای ساعاتی طولانی نه آب بود و نه برق و اینترنت و صنف نانوایی ها نان نپختند و میوه فروشی ها کارت خوان نداشتند و غیره همه گلایه مند بودند.

منازل نوساز شهر یاسوج اغلب از سیستم گرمایشی پکیج و رادیاتور استفاده می‌کنند که به دلیل قطعی طولانی مدت برق با مشکل مواجه شدند و سوز سرما در استخوان هایشان رسوخ کرده است.

دردسرهای یک روز برفی برای تردد مردم در یاسوج

تجهیزات شهرداری کفاف نمی دهد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: به مدت ۷۲ ساعت تمام نیروهای خدمات رسان از جمله شهرداری، حمل و نقل، هلال احمر به طور ۱۰۰ درصد پای کار بودند و همچنان در حال خدمات رسانی هستند.

علی رضا نیکروز افزود: هفت دستگاه ماشین کار برفروبی خیابان های و جاده های شهر را انجام می دهند اما واقعیت امر این هست که این تعاداد دستگاه و تجهیزات به علت حجم بالای بارش برف کفاف نمی دهند.

وی ادامه داد: البته از ظرفیت سپاه و بخش خصوصی هم کمک گرفته شد اما تجهیزات پاسخگوی کل مناطق شهر و روستاهای یاسوج به طور همزمان نیست.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: کار برفروبی تا امشب حتی فردا صبح ادامه دارد و اولویت با برفروبی در جاده های شهری است.

دردسرهای یک روز برفی برای تردد مردم در یاسوج

غافل گیری مدیران در روز برفی یاسوج

امروز بارش برف بسیاری از مدیران شهری را غافلگیر کرد و شهر تا چندین ساعت امروز صبح در سکوتی سنگین فرو رفته بود در حالی که اعلام می کنند در آماده باش کامل بودند.

برق، آب، اینترنت قطع شده بودند و مردم از رسانه ها و مدیران درخواست پیگیری این امورات را داشتند.

سکوت سردی در ساعات اولیه صبح شهر را فرا گرفته بود اما دستگاه ها یک به یک برای وصل این امورات و رفاه حال مردم به سرعت وارد عملیات شدند.

تلاش ها برای وصل مجدد برق در مناطق برفگیر یاسوج ادامه دارد

مدیرعامل شرکت برق کهگیلویه و بویراحمد گفت: صبح امروز تاکنون برق کل شهر یاسوج با بارش برف سنگین و یخبندان قطع شده بود که در حال حاضر بخش عمده از برق شهر وصل و تلاش برای وصل مجدد برق در دیگر مناطق برفگیر شهر ادامه دارد.

جمال معتمدی زاده اظهار کرد: از شب گذشته تاکنون بارش برف سنگین در یاسوج و روستاهای اطراف آن آغاز شده است که سبب شد صبح امروز به مدت چندین ساعت برق تمام شهر قطع شود.

وی افزود: اکنون برق عمده نقاط شهر در خصوص برق فشار متوسط وصل شده اما هنوز در دو نقطه خط تغذیه در مناطقی از جمله بخشی از شرف آباد، بخشی از ارم ها و روستای محمود آباد و محدوده پارک جنگلی با مشکل مواجه است.

مدیرعامل شرکت برق کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: درحال حاضر اکیپ‌های عملیاتی در مناطق مذکور در حال تلاش برای وصل مجدد برق هستند اما یک پایه شکسته و به دلیل لغزندگی جاده و عدم امکان تردد ماشین سنگین کار با کمی تاخیر جلو می رود.

معتمدی زاده عنوان کرد: بر اثر شکسته شدن شاخه‌های درختان برق فشار ضعیف در برخی مناطق هم با مشکل مواجه شده است اما همکاران برای تسریع در عملیات اتصال برق و رفع شکستگی دکل و ستون برق در تلاش هستند.

براساس این گزارش برف سنگین در یاسوج سبب قطعی برق هفت ساعته در برخی مناطق این شهر گردید و برخی کسب و کارهای را با مشکل جدی مواجه کرد.

دردسرهای یک روز برفی برای تردد مردم در یاسوج

تعداد ۱۴۸ ایستگاه موبایل در سطح استان کهگیلویه وبویراحمد به دلیل قطع برق ، دچار اختلال یا قطعی شد

مسئول روابط عمومی مخابرات منطقه کهگیلویه وبویراحمد گفت؛ باتوجه به نزول رحمت الهی وبارش سنگین برف در استان به خصوص شهرستان های بویراحمد، دنا ومارگون ، تعداد۱۴۸ ایستگاه موبایل به دلیل قطع برق ، دچار اختلال یاقطعی هستند.

سید داود موسوی منش افزود: باتوجه به قطع برق در شهر یاسوج، ایستگاه های موبایل این شهر درحال حاضر به وسیله ژنراتورهای اضطراری در مراکز ولیعصر، فجر و شهید سلیمانی اکبرآباد به صورت موقت نرمال هستند.

مسئول روابط عمومی مخابرات منطقه کهگیلویه وبویراحمد عنوان کرد: تمامی مدیران ، روسای ادارات وهمکاران مدیریت های شبکه ، ارتباطات سیار ، تجاری وادارات شهرستانی ها در محل کار خود حضور دارند و به محض وصل برق مناطق ، همکاران در کمترین زمان ممکن سایت های موبایل خاموش را وارد مدار خواهند کرد.

موسوی منش تاکید کرد: خوشبختانه وضعیت ارتباطات در شهرستان های گچساران، کهگیلویه ، باشت ، چرام ، بهمئی ولنده نرمال هست وهیچ گونه قطعی ارتباط در این شهرستان ها نداریم.

دلیل قطعی آب برخی نقاط کهگیلویه و بویراحمد چه بود؟

مدیر امور آب و فاضلاب یاسوج گفت: به واسطه پیش بینی های دقیقی که از بارش برف و باران در کهگیلویه و بویراحمد داشتیم پیش از شروع به کار سامانه بارشی، تمام مخازن آب به ویژه در مناطق سردسیر استان پُر شد.

علمدار آرمین افزود: در بسیاری از مناطق اما به دلیل قطع خطوط برق که آنهم ناشی از بارش سنگین برف و سقوط درختان و حتی پایه های برق در برخی نقاط بود، ایستگاه های ما با قطعی روبرو شد.

وی تاکید کرد: برای برخی نقاط با ژنراتور های محدودی که داشتیم ایستگاه ها را فعال کردیم اما به هر ترتیب این امکان محدود بود و همه نقاط را نمی‌توانست در برگیرد.

مدیر امور آب و فاضلاب یاسوج ادامه داد: همکاران عملیاتی‌ ما شامل اکیپ های آب ، فاضلاب و برق فعال و در محل خدمت حاضر بودند، در یاسوج دو مورد گرفتگی فاضلاب امروز رفع شد.

آرمین بیان کرد: منتظر هستیم راه های روستایی بازگشایی شود تا همکاران عملیاتی‌ ما سریعا برای رفع مشکل احتمالی آب مردم اقدام کنند.

آرمین توصیه کرد که مردم باید در شرایط غیر عادی ذخیره آب کافی داشته باشند.

وی همچنین توصیه کرد با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی در خصوص بروز یخبندان در مناطق سردسیری استان، ضروری است کنتورها و تأسیسات آبی به صورت قابل قبولی پوشانده و محافظت شوند.

واگویه ها و برآیند اقدامات انجام گرفته از سوی دستگاههای خدمات رسان در این روز برفی یاسوج حکایت روشنی از ضعف زیرساختی و نبود برنامه و سرعت عمل لازم از سوی دستگاههای خدمات رسان برای مقابله با بارش برف ۲۰سانتی را می رساند و لذا باید در این حوزه به میزان آمادگی لازم برسیم که در چنین زمانهای بحرانی بتوانیم بخوبی از عهده چنین ماموریت خطیری در بیاییم .

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    0 0
    محروم ترین توسعه نیافته ترین ضعیف ترین استان کشور هست.نبود زیرساخت ها نبود امکانات نبود تجهیزات نبود وسایل قوی و مدرن و با کیفیت در استان نبود مدیریت قوی و دلسوز و شایسته و پاک و مومن حقیقی و واقعی.نبود روحیه تیمی و جمعی در مدیران.تک روی و تک گویی برخی از مسولین استان.استان حتی از چهارمحال و بختیاری و سیستان و بلوچستان. ..هم عقب تر و محروم تر هست.