«طرح ۲۷ صفحه‌ای اتحادیه اروپا برای تحریم ۴۰ فرد و نهاد ایرانی بخشی از سناریوی فشار همه جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه کشورمان است.» این واکنش دکتر ثمانه اکوان، کارشناس مسائل آمریکا به خبر انتشار جزئیات بسته جدید تحریمی اروپایی‌ها علیه کشورمان است که در گفت‌وگو با قدس مطرح کرد.

اکوان، کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با قدس: دود این زمین سوخته به چشم آمریکا می‌رود/ غرب به دنبال منفی‌سازی دستاوردهای ایران از احیای برجام است

این کارشناس مسائل سیاسی خروج برجام از دستورکار غرب و اتحادیه اروپا را گوشه ای از دیپلماسی تهدید و اجبارآمیز آن‌ها برای متقاعد کردن ایران در چشم پوشی از لغو تحریم‌ها دانست و گفت: آن‌ها به دنبال این هستند که ایران اسلامی بدون انتفاع اقتصادی، این توافق را اجرایی و احیا سازد.
وی برنامه غرب را تلاش برای کشیدن بازی به زمین حقوق بشر، مسائل داخلی و همکاری ایران و روسیه عنوان و تأکید کرد هدف آن‌ها منفی سازی دستاوردهای تهران در صورت حصول توافق است.
اکوان تحریم‌های اروپا و آمریکا را یک روح در دو بدن عنوان کرد و با بیان اینکه تحریم‌های جدید اعمال شده بهانه‌جویانه است، احتمال لغو آن‌ها را سخت و تابع نبود انگیزه در کنشگری و دیپلماسی اتخاذ شده از سوی غرب و آمریکا دانست.
وی افزود: آمریکا و اروپا برای حل مسئله توسعه هسته‌ای ایران هیچ راهی جز مذاکره ندارند و بارها تجربه کرده‌اند؛ بنابراین مجبور به مذاکره هستند و در حال حاضر تلاش آن‌ها بر زمان خریدن و اتلاف وقت، متمرکز شده تا بتوانند ایران را متقاعد به پذیرش شروط جبرآمیز کنند. البته باید به آن‌ها متذکر شد دود این زمین سوخته به چشم خودتان می‌رود.
اکوان با استناد به بازی پلیس خوب و بد غرب و آمریکا در ادوار گذشته و گرفتار شدن غرب در جنگ اوکراین، نقش اروپایی‌ها در پرونده فعلی مذاکرات را همان نقش پلیس بد دانست و عنوان کرد: توافق هسته‌ای هیچ‌گونه جایگزین و پلن جدیدی ندارد و مهم این است که بدانیم طرف مقابل با بهانه‌جویی‌ها و با شمشیر داموکلس تحریم به دنبال جلوگیری از انتفاع ایران است.
وی تسریع در توسعه تأسیسات و فعالیت هسته‌ای، افزایش همکاری‌های دفاعی و امنیتی با کشورهای منطقه، توسعه و توازن‌بخشی به دیپلماسی منطقه و تقویت مراودات همسایگی، حل و فصل مشکلات با رقبای منطقه‌ای و کوتاه نیامدن در مقابل غرب را راهکارهای مناسبی برای مقابله با دیپلماسی فشار حداکثری اروپا و آمریکا دانست.
اکوان با اشاره به دوگانگی دیپلماسی رژیم کودک‌کش صهیونیستی نسبت به مذاکرات احیای برجام تصریح کرد: اگرچه رژیم صهیونیستی وانمود می‌کند مخالف مذاکرات احیای برجام است، اما در حقیقت به دنبال نقش مکمل فشارهای غرب و آمریکا علیه ایران و ارعاب کنشگران با هدف تعلیق هسته‌ای تهران و افزایش دسترسی‌ها به اطلاعات تأسیسات ایران از طریق آژانس است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.