رئیس فدراسیون ورزش‌های ناشنوایان گفت: افزایش ۱۱ درصدی بودجه اختصاصی به ورزش نسبت به سال گذشته شاید در نگاه اول حاکی از رشد باشد، اما باتوجه‌به رشد چندین برابری تورم، بسیار ناچیز و ناکارآمد است و دردی را دوا نمی‌کند.

تیشه‌گران: افزایش ۱۱ درصدی بودجه ورزش ناچیز و ناکارآمد است

به گزارش قدس آنلاین، بودجه اختصاصی وزارت ورزش و جوانان در بخش جاری و عمرانی در لایحه ۱۴۰۲، معادل یک هزار و ۷۵۴ میلیارد و ۱۵۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برآورد شده است که نسبت به عدد مصوب یک هزار و ۵۷۱ میلیارد و ۱۰۶ میلیون و ۷۰۰ هزارتومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۱، رشدی ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین این بودجه اختصاصی در بخش جاری معادل یک هزار و ۲۸۶ میلیارد و ۶۰ میلیون تومان و در بخش عمرانی معادل ۴۶۵ میلیارد و ۹۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برآورد شده است.

بودجه‌ای که مهران تیشه‌گران رئیس فدراسیون ورزش‌های ناشنوایان در گفت‌وگویی آن را باتوجه‌به اینکه ورزش عامل نشاط و رشد سلامتی در جامعه می‌شود، بسیار کم برشمرد و با اشاره به اینکه برای موفقیت در تمام سطوح، نیاز به منابع مالی و حمایتی داریم، گفت: مباحث اقتصادی و مادی ورزش هرسال نسبت به سال گذشته پیچیده‌تر و سخت می‌شود.

وی ادامه داد: افزایش ۱۱ درصدی بودجه اختصاصی به ورزش نسبت به سال گذشته شاید در نگاه اول حاکی از رشد باشد، اما باتوجه‌به رشد چندین برابری تورم، بسیار ناچیز و ناکارآمد است. به خصوص که سال آینده بازی‌های آسیایی و گزینشی‌های المپیک را پیش‌رو داریم و فدراسیون‌ها باید در بحث آمادگی و برگزاری و حضور در این مسابقات از لحاظ بودجه تأمین باشند. همین موضوع باعث شد ظرف یکی دو روز گذشته با نمایندگان کمیسیون تلفیق صحبت کنم و خوشبختانه در جریان امور قرار گرفته‌اند.

تیشه‌گران: افزایش ۱۱ درصدی بودجه ورزش ناچیز و ناکارآمد است

رئیس فدراسیون ناشنوایان با یادآوری اینکه سال گذشته علاوه بر بودجه کل، بودجه اختصاصی ۳۱۵ میلیاردتومانی مجلس شورای اسلامی تحت عنوان جدول تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۱ هم برای ورزش در نظر گرفته شد، افزود: کار بسیار شایسته و پسندیده‌ای بود؛ اما متأسفانه این مبلغ به شکلی نامتوازن و تبعیضانه به‌جای اختصاص به ۵۱ فدراسیون، بین ۲۸ فدراسیون‌ ورزشی تقسیم شد که با واکنش و اعتراض جمعی از رؤسای فدراسیون‌ها به رئیس مجلس شورای اسلامی روبه‌رو شد. حتی کسب عنوان‌های بین‌المللی ورزشی را هم در نظر نگرفتند و یک فدراسیون ۸۰ میلیارد گرفت و دیگری هیچی!

تیشه‌گران تأکید کرد: امسال از بودجه تبصره ۱۴ هم خبری نیست ضمن اینکه افزایش ۱۱ درصدی بودجه اختصاص‌یافته به وزارت ورزش هم کفاف هزینه‌های فدراسیون‌ها را نمی‌دهد؛ به‌عنوان‌مثال سال گذشته بلیت هواپیما را با ۲ میلیون تومان تهیه می‌کردیم امسال باید ۴۴ میلیون برای آن پرداخت کنیم ضمن اینکه هزینه تجهیزات ورزشی هم چندین برابر شده است.

رئیس فدراسیون ناشنوایان با تأکید بر اینکه تنها عامل ناموفق بودن فدراسیون‌ها در بازی‌ها مباحث مالی است، تصریح کرد: نکته حائز اهمیت اینکه طبق آمار وزیر ورزش، هزاران اماکن عمرانی نیمه‌کاره ورزشی وجود دارند که نیازمند بودجه ۵۰۰ یا ۶۰۰ میلیاردی برای تکمیل‌شدن هستند. پس علاوه بر بخش جاری، بخش‌های عمرانی هم از کمبود بودجه رنج می‌برند.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع را به نمایندگان مجلس انتقال دادیم که این ۱۱ درصد افزایش بودجه نسبت به سال گذشته، هیچ دردی از ورزش را دوا نمی‌کند. ضمن اینکه رشد سلامتی و نشاط بدون دغدغه روحی در جامعه با بودجه کافی رخ می‌دهد در غیر این صورت هزینه درمان جسم و روح و آسیب‌های اجتماعی گریبان جامعه و دولت را خواهد گرفت.

تیشه‌گران با ابراز امیدواری از اینکه نمایندگان مجلس و دولت، ورزش را در اولویت قرار دهند، تصریح کرد: در فدراسیون ناشنوایان از سال گذشته تاکنون حدود ۲۳ میلیارد تومان هزینه شده درحالی‌که اعتبارات وزارت ورزش به این فدراسیون ۹ میلیارد تومان بوده است. فدراسیون‌ها باید در کنار تمام مشغله‌ها، خود به دنبال بودجه و حامی مالی باشند تا بتوانند هزینه اردوها و اعزام را فراهم کنند. در کل، چانه بودجه ورزش خیلی کوچک است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.