تحولات لبنان و فلسطین

فیلم سینمایی «سینما متروپل» به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر و تهیه‌کنندگی سیدحامد حسینی که از مدعیان بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره فیلم فجر است، در جدول اکران فیلم‌ها جزو آخرین آثار نمایشی است که گمانه‌ها مبنی بر آماده نشدن نسخه نهایی را قوت می‌بخشد، اما به گفته حسینی، تمام تلاش گروه معطوف به رساندن «سینما متروپل» به جشنواره است.

حسینی در گفت‌وگو با قدس: فقط آدم‌های حرفه‌ای از پس ساخت سینمامتروپل برمی‌آمدند

این فیلم به روزهای جنگ می‌پردازد و قصه سینما در دل جنگ و در شهر آبادان را روایت می‌کند. «سینما متروپل» که با سرمایه‌گذاری بنیاد فارابی ساخته شده، دارای پست پروداکشن عظیم و وسیعی است که قصه‌ای کمتر دیده‌شده در سینمای ایران دارد. قصه فیلم درباره ماجرای راه‌اندازی سینمای متروکه متروپل آبادان در دل جنگ و محاصره شهر است. در این فیلم رضا کیانیان، هومن برق‌نورد، مهتاب نصیرپور، پریوش نظریه، مجتبی پیرزاده، نوشین مسعودیان، حسین باشه‌آهنگر، شهاب عسگری و فرید قبادی به ایفای نقش پرداخته‌اند. درباره جزئیات بیشتر ساخت این اثر با سیدحامد حسینی، تهیه‌کننده آن و آثاری همچون «سرو زیر آب»، «بی تار» و «مشت آخر» گفت‌وگو کردیم که می‌خوانید.

در کار جدیدتان با آقای باشه‌آهنگر مانند همکاری‌های پیشینتان به مضمون جنگ پرداختید؟
در فیلم‌هایی که من و آقای باشه‌آهنگر با هم کار کردیم، جنگ، بستر روایت درام و قصه بوده؛ درواقع خودِ جنگ، اصل قصه نیست بلکه بستری است برای روایت و از این دریچه به زوایای مختلف قصه می‌پردازیم. «سینما متروپل» هم از این ماجرا مستثنا نیست و درام فیلم، مسئله سینماست که در بستر جنگ تحلیل می‌شود. سیر اینکه سینما در ۵۰-۴۰ سال اخیر چه فراز و نشیب‌هایی را طی کرده و چه کارکردها و مسائلی داشته است. «سینما متروپل» تحلیلی از وضعیت سینما در بستر درامی جذاب و عاشقانه است.

لوکیشن‌های فیلم‌برداری کجا بوده و چه مقطع تاریخی را روایت می‌کند؟
مقطع روایت فیلم اواخر دهه۵۰ و اوایل دهه۶۰ است. فیلم‌برداری کار هم در چند جا بوده، از جمله آبادان، تهران و چند جای دیگر، اما اصل قصه در آبادان روایت می‌شود که ماجرای راه‌اندازی سینما متروپل آبادان است. با همین مضمون، درامی جذاب، عاشقانه و حماسی را روایت می‌کنیم که نگاهی تحلیلی به مسئله سینما در ایران دارد. به‌نظرم همه مخاطبان از تماشای این فیلم لذت خواهند برد به‌ویژه اهالی سینما، چون ما به‌ازای بیرونی خودشان را در آن می‌بینند.

نگاهی به عوامل سازنده فیلم نشان می‌دهد با چهره‌های شاخصی همچون آقای زرین‌دست به عنوان مدیر فیلم‌برداری، آقای روزبهانی در جایگاه مدیر جلوه‌های ویژه و آقای بلوندی به عنوان طراح صحنه و لباس مواجهیم که سابقه همکاری با آن‌ها را در «سرو زیر آب» هم داشته‌اید، درباره انتخاب عوامل بگویید.
آقای زرین دست به عنوان مدیر فیلم‌برداری در این کار سنگ تمام گذاشت. در این فیلم با درام و سینمایی متفاوت از آثار قبلی محمدعلی باشه‌آهنگر و با علیرضا زرین‌دست متفاوتی هم روبه‌رو خواهیم شد؛ ایشان هرچه از تجربه و تخصص داشته در طبق اخلاص گذاشته که تماشاگران را با یک شگفتی روبه‌رو می‌کند. محسن روزبهانی هم به عنوان مدیر جلوه‌های ویژه، کارنامه خوبی دارد. عباس بلوندی نیز در طراحی لباس و صحنه، سنگ‌تمام گذاشته است. وقتی قرار است فیلم بزرگی بسازیم باید سراغ آدم‌های بزرگ برویم. از سوی دیگر، قرائت مشترکی و جهان‌بینی نزدیکی هم با این دوستان در مسائل فنی داشتیم که کار با قوت بیشتری پیش می‌رفت. آدم های حرفه ای از پس ساخت این اثر برمی آمدند.

بازیگر اصلی فیلم «رضا کیانیان» است؛ شاهد بازی متفاوتی از او خواهیم بود؟
ایشان نقش خاصی را در این اثر ایفا کرده و بعید می‌دانم هر بازیگری توانایی ایفای این نقش را داشته باشد. دلیل انتخاب آقای کیانیان هم این بود که فقط چند نفر می‌توانستند این نقش را بازی کنند و به‌نظرم انتخابشان، انتخاب درستی بوده است. این نقش، بازی‌های زیرپوستی و تحلیل‌گرایانه دارد که در اجرا هم باید دیده می‌شد تا برای مخاطب باورپذیر باشد. آقای کیانیان چون نگاه درستی به سینما دارد به درک عمیقی از این نقش رسیده بود.

فکر می‌کنید «سینما متروپل» بختی برای گرفتن سیمرغ این دوره از جشنواره داشته باشد؟
تا آثار دیگر را نبینیم نمی‌توانیم نظری دهیم، ضمن اینکه داریم تمام تلاشمان را می‌کنیم تا فیلم به جشنواره برسد.

با توجه به اینکه «سینما متروپل» یکی از فیلم‌های مهم جشنواره است، فکر می‌کنید به اکران برسد؟
حدود سه هفته است فیلم‌برداری کار تمام شده و یک فیلم بیگ‌پروداکشن است که مراحل پست‌پروداکشن آن در حال انجام است و شبانه‌روز داریم روی آن کار می‌کنیم، اما پست پروداکشن فیلم، خیلی عظیم است. این اثر دارای پیچیدگی‌های زیادی است، چون جزئیات زیادی دارد و از چندین بخش مختلف هنر در آن استفاده کردیم. تلاش می‌کنیم فیلمی را روی پرده ببریم که مخاطب با یک اثر کامل مواجه شود.

یعنی چیزی به سینمای ایران اضافه خواهد کرد؟
این را من نباید بگویم، مخاطبان پس از دیدن فیلم باید در این باره نظر دهند. البته زمانی می‌توانیم این حرف را بزنیم که نسخه نهایی را دیده باشیم؛ هنوز نسخه نهایی را آماده نکردیم. آخرین اکران‌ها را در جدول به ما اختصاص داده‌اند ولی پست پروداکشن فیلم ما خیلی کار دارد. می‌دانم اگر به اکران جشنواره هم برسد، اثر کامل شده‌ای از نظر ما نیست و نسخه اکران سینمایی حتماً ارتقا می‌یابد.

خبرنگار: زهره کهندل

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.