مرحوم علامه مجلسی در «بحارالانوار» روایتی از امیرالمؤمنین(ع) نقل میکند که ایشان میفرمایند: «خداوند فرشتهای را آفریده و هر بامداد میآید و فریاد میزند: ای افراد 20ساله تلاش و کوشش کنید و ای 30سالهها زندگی دنیا شما را فریب ندهد و ای 40سالهها برای دیدار خدا چه چیزی آماده کردهاید؟...».
پس ما از یک منظر میتوانیم جوانی را یک دوره زمانی در نظر بگیریم و بگوییم اگر فرد در این دوره باشد، جوان است. این اما تنها تعریف از جوانی مطابق متون حدیثی نیست. در روایتی که در واقع گفتوگویی رد و بدل شده بین امام صادق(ع) با یکی از اصحابشان به اسم سلیمان بن جعفر نهدی است، حضرت از او میپرسند: «فتی» کیست؟ به اصطلاح به چه کسی جوانمرد میگویند. سلیمان بن جعفر در پاسخ به همین بازه زمانی اشاره میکند و میگوید: «جوانمرد نزد ما همان جوان است».
پس از شنیدن این پاسخ، امام صادق(ع) سلیمان را مورد خطاب قرار میدهد که:« آیا نمیدانستی که اصحاب کهف، همه میانسال بودند و خداوند به خاطر ایمانشان، آنان را جوانمرد نامید؟ ای سلیمان! آنکه به خدا ایمان آورد و تقوا پیشه کند، جوانمرد است».
جالب است ما همین معنا از «جوان» و «جوانمرد» را در آینه آیات قرآن مشاهده میکنیم. خداوند متعال از برخی که به لحاظ سنی جوان هستند، با کلماتی همچون «عجوز» و «عجوزه» به معنای پیر یاد میکند، آن هم به دلیل اینکه فاقد ایمان و تقواهستند.
در کلمهای، خدای متعال در خصوص لوط، لوطیان و همسر لوط میفرماید: «إِذْ نَجَّیْنَاهُ وَ أَهْلَهُ أَجْمَعِینَ إِلَّا عَجُوزاً؛ پیامبر و همه خانوادهاش را به جز همسر پیرش از عذاب رهایی بخشیدیم». میبینیم که خدا از همسر لوط به عجوزه تعبیر میکند در حالی که همسر لوط مطابق متون روایی زیر 30 سال عمر داشته است.
۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲
کد خبر: ۸۵۴۴۸۶
دکتر علیرضا هزار پژوهشگر و استاد دانشگاه عنوان میکند: در یک تعریف جهانی، 18 تا 34 سالگی را دوران جوانی در نظر میگیرند. در نظر گرفتن یک بازه زمانی در تعریف جوانی، محوری است که در متون دینی نیز روی آن تأکید شده است.
زمان مطالعه: ۱ دقیقه



نظر شما