برای تشرف همراه خانواده می‌توانید از صحن جمهوری اسلامی، ورودی رواق دارالرحمه یا صحن انقلاب اسلامی، ورودی مقبرۀ شیخ حر عاملی استفاده کنید.

اگر می خواهید خانوادگی به حرم بروید این نکات به کارتان می آید


همین ابتدا بگوییم که تفکیک رواق ها برای خانم ها و آقایان با توجه به حضور زائران، مناسبت ها و همچنین شرایط آب و هوایی تغییر می کنند اما گزینه هایی که در مطلب آمده عموما به همین صورت در حرم در اختیار شما هستند.

به خاطر داشته باشید صحن ها عموما برای زیارت خانوادگی مناسب هستند مگر اینکه در آنها به دلیل برگزاری مراسم یا مواردی از این قبیل تفکیک صورت گرفته شده باشد. همچنین در بین رواق ها رواق دارالمرحمه و رواق امام خمینی می توانند مکان مناسبی برای زیارت دسته جمعی شما باشند چون تفکیک در این قسمت ها با نرده انجام شده و شما می توانید به آسانی یکدیگر را پیدا کنید.

برای شرکت در دعای کمیل، توسل یا دعای ندبه به صورت خانوادگی می‌توانید در ایامی که هوا خوب است به صحن پیامبر اعظم (ص) بروید. دعای توسل در سه شنبه شب ها، دعای کمیل در پنج شنبه شب ها و دعای ندبه در صبح های جمعه در این صحن قرائت می شود.  اگر می خواهید خانوادگی به زیارت امین الله گوش بدهید، رواق امام خمینی گزینه خوبی است هر چند در این رواق قسمت خواهران و برادران تفکیک شده است اما  پیدا کردن یکدیگر در این بخش بسیار آسان است.

در ایام ویژه مانند اعیاد و نوروز که تعداد زائران بیشتر است، بهتر است با کودکان یا سالمندان در ساعات پایانی شب یا ابتدای صبح به حرم مشرف شوید.

وقتی با کودکان به حرم می‌روید اگر هوا خوب است، صحن ها بخصوص صحن پیامبر اعظم(ص)  مکان خوبی برای شما و کودکانتان هستند. در فضای باز این صحن کودکان می توانند بازی کنند و شما هم نگرانی جهت  ازدحام جمعیت، یا نزدیک شدن کودکان به حوض‌ها را ندارید.

اگر با کودکان به حرم آمده اید بهتر است از نزدیک شدن به ضریح مطهر خوداری کنید و از فاصله‌ای دورتر زیارت کنید .

وقتی با فرزندتان  به حرم می آیید، بهتر است حواستان به زمان برگزاری نمازهای جماعت باشد و در مورد  بسته بودن درها و راه ها به توصیه های خادمان حرم توجه کنید.

در ورودی های حرم مطهر، جهت رفاه حال زائران سالمند و کم توانان، می‌توانید به دفاتر صندلی چرخدار جهت امانت گرفتن ویلچر با تحویل کارت شناسایی اقدام نمایید. در غیر اینصورت می‌توانید از خدمات رسانی گشت سیار خادمین ویلچر و یا از ماشین های زائربر برقی استفاده کنید.

یادتان باشد در صحن های حرم مطهر مجبور نیستید کنار حوض ها وضو بگیرید. چند وضوخانه در صحن ها و همچنین نزدیک رواق های حرم مطهر وجود دارد و شما در آنها می توانید تجدید وضو کنید. همچنین جهت تعویض و شست و شوی نوزادان در این وضو خانه ها جایگاه در نظر گرفته شده است.

وقتی با کوچولوها  هستید ممکن است بیشتر اشیاء و وسایل خود را فراموش کنید. برای جلوگیری از این امر بهتر است وقتی خانوادگی به حرم می روید تا می‌توانید بارتان را سبک کنید. در صورتی که وسیله ای را گم کردید برای جستجوی اشیاء گمشده‌ی خود، می‌توانید به دفتر نگهداری اشیای پید اشده، مستقر در ضلع شمالی صحن غدیر، مراجعه نمایید و همچنین اشیاء ارزشمند پیداشده را به این دفتر تحویل دهید.

وقتی با بچه ها به حرم می‌رویم ممکن است در ازدحام آنها را گم کنیم یا اینکه بزرگترها توی شلوغی جمعیت از ما دور شوند، در این جور مواقع اول خونسردی خود را حفظ کنید و خاطرتان جمع باشد که در تمامی صحن‌ها، دفاتر شبانه روزی پیداشدگان و رسیدگی به امور گمشدگان وجود دارد. خادمان حرم  در این دفاتر، برای اطلاع رسانی به وابستگان، ازطریق تماس با خانواده ها یا اماکن محل اقامت موقت (هتل، حسینیه، مهمان پذیر و…) یا شهرستان محل اقامت، پیگیری های لازم را انجام می دهند.

وقتی با بچه ها به حرم می‌رویم یا بزرگترها همراهمان هستند ، ممکن است حوادثی پیش بیاید و به کمک پزشکی نیاز پیدا کنیم. درصورت نیاز به خدمات اورژانسی، به پایگاه های فوریتهای پزشکی واقع در صحن ها مراجعه کنید. اگر مشکلی که پیش آمده اورژانس نیست می توانید به  دارالشفاء امام واقع در ورودی بست طوسی مراجعه نمایید.

در پایان یادتان باشد که رواق های  دارالعباد، حاتم خوانی، دارالساده، دارالضیافه، دارالحکمه، الله وردی خوان، توحیدخانه، دارالشرف، دارالشکر، دارالفیض، و ضلع شمالی رواق دارالولایه' را رواق‌های ویژه خانم ها  زائر در حرم مطهر هستند. اگر با بچه ها به حرم آمده اید و همسرتان همراهتان نیست این مکان ها هم می تواند فضای مطلوبی برای شما و فرزند عزیزتان باشند.

صدیقه بهشتی 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.