سید احمد علوی، کارشناس محیط زیست در گفت وگو با قدس آنلاین اظهار می دارد: باروری ابرها بازدهی بالای در ایران ندارد و مشکل بحران آب کشور را حل نمی‌کند و نقشی در جبران کم بارشی و خشکسالی حتی در یک منطقه محدود را هم ندارد.

علوی، کارشناس محیط زیست: بارورسازی ابرها را باور نکنید؛ اصلاح حکمرانی آب می خواهیم

وی ادامه می دهد: با توجه به اینکه برای اجرای بارورسازی ابرها مطالعات پیچیده ای نیاز دارد، این موضوع با انجام مطالعاتی در یزد بررسی و دنبال شد، اما تاکنون به نتیجه قابل قبولی نرسیده و موفق نبوده است.

این روش در بسیاری از کشورها به دلیل هزینه های بالا و حتی خروج ابرهای باران زا در صورت اشتباه محاسباتی منسوخ شده است.

وی ادامه می دهد: در هیچ کدام از کشورها کمبود آب وخشکسالی از طریق بارور سازی ابرها جبران نشده و حتی در صورت اجرای بارورسازی ابرها این طرح بازدهی زیادی برای ذخیره آب و جبران کمبود های آبی نخواهد داشت؛ برای مثال در استانی مثل یزد که سابقه بارورسازی ابرها در آنجا به سال ها پیش بر می‌گردد، مشکل خشکسالی و کم ‌آبی نه تنها حل نشده است، بلکه آب مورد نیاز آن از جاهای دیگر تأمین می‌شود.

علوی با بیان اینکه ما دراین خصوص وابسته به دیگر کشورها بخصوص روسیه هستیم، می گوید: بارورسازی ابرها مسائل تشخیصی بسیار پیچیده ای دارد، بخصوص برنامه ریزی در بحث جریان های حاره ای دارد و موضوع ساده ای نیست که به راحتی انجام شود و حداقل به ۳ تا ۴ سال مطالعات مقدماتی نیاز دارد.

وی با اشاره به موفق نبودن این طرح در سال های گذشته، لزومی برای اجرای این کار نمی داند و ادامه می دهد: به جای اجرای طرح های پر هزینه ای مثل بارورسازی ابرها که نتیجه چندانی هم نخواهد داشت باید بر روی مشارکت اجتماعی در بین مردم کار کنیم.

این کارشناس محیط زیست در این خصوص توضیح می دهد:در حال حاضر ۹۲ درصد سهم  آب در بخش کشاورزی مصرف می شود و حتی اگر یک درصد هم راندمان را در این بخش ارتقا دهیم بیش از ۷۲ هزار متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه منابع آبی در کشور ما معین و مشخص است، تصریح می کند: با این حال مدیریت آب به درستی انجام نمی‌شود. کشاورزی‌های ما مربوط به امسال و چند سال گذشته نیست. ما ۱۲ هزار سال است که کشاورزی می‌کنیم. همیشه هم با مسئله کم‌بارانی مواجه بوده ایم، چون ایران جزو مناطق خشک کره زمین (کمربند خشک کره زمین) است.

علوی به ضرورت اصلاح حکمرانی در بحث آب اشاره می کند و می گوید: در این بخش دولت همیشه ناتوان بوده است؛ چنانکه در بحث زمین بر اساس آمارهای وزارت نیرو حداقل یک میلیون هکتار تجاوز به عرصه داریم و بر اساس همین آمارها نزدیک به ۴۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد که منابع آبی را می بلعند.

علوی در ادامه تاکید می کند: اگر بر روی فرهنگ سازی در مدیریت تقاضا و مدیریت مصرف کار کنیم قطعاً نتیجه بهتر و بیشتری خواهیم گرفت تا بحث بارورسازی ابرها؛ اما متاسفانه در ایران حاضر نیستیم باصبر و حوصله برنامه ریزی کنیم و به نتیجه برسیم و در نتیجه به اصطلاح به صورت موجی حرکت می کنیم و می خواهیم یک دفعه طرحی را اجرا کنیم و ظرف شش ماه تا یک سال جواب بگیریم.

وی تأکید می کند: معتقدم که طرح بارور کردن ابرها روش درست، کارآمد و تأیید شده نیست، بلکه باید با مدیریت منابع آب روش خشک و ترسالی را اجرایی کرد.

منبع: قدس آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.