مهاجم آرسنال هرگز هنگام گلزنی بازنده نبوده است.

رکورد اعجاب‌آور مهاجم برزیلی؛ ژسوس، صدرنشین گلزنان خوش‌شانس‌ تاریخ لیگ برتر

در جریان تساوی ۲ بر ۲ آرسنال مقابل وستهام که با فرصت سوزی شاگردان آرتتا در راه رسیدن به قهرمانی لیگ برتر همراه بود، گابریل ژسوس، مهاجم ۲۶ ساله برزیلی این تیم موفق شد یکی از رکورد های فوق‌العاده خود را ارتقا دهد.

ژسوس تاکنون در ۵۴ مسابقه لیگ برتری برای منچسترسیتی و آرسنال موفق به گلزنی شده و تیمش در هیچ یک از این مسابقات بازنده به رختکن نرفته است. نباختن آرسنال در بازی غم انگیز عصر امروز مقابل چکش ها به این معنی است گابریل ژسوس همراه با جیمز میلنر در صدر جدول بازیکنان لیگ برتر از این نظر قرار دارد. تازه ۶ دقیقه از ابتدای کار گذشته بود که در جریان کار تیمی زیبای بازیکنان آرسنال مقابل دفاع پر ازدحام میزبان، اودگارد با یک پاس در عمق، بن وایت را به توپ رساند تا او هم با یک پاس عرضی دیدنی ژسوس را در مقابل دروازه خالی صاحب توپ کند. فوروارد برزیلی برای رساندن آرسنال به گل نخست این مسابقه هیچ اشتباهی مرتکب نشد تا به رکورد ۹ گل زده در رقابت‌های این فصل برسد. 

گابریل ژسوس؛ ۵۴ مسابقه، ۴۹ برد 

در حالی که بیشتر دوران حضور ژسوس در لیگ برتر انگلیس با پیراهن آبی آسمانی منچسترسیتی سپری شده، رسیدن او به این رکورد خاص چندان عجیب به نظر نمی‌رسد. او در طول ۶ فصل حضور خود در اتحاد ۴ بار قهرمانی لیگ را تجربه کرد و تابستان امسال به آرسنال آمد تا همراه با الکساندر زینچنکو، همبازی سابق اهل اوکراین، در شکل‌دهی به خط حمله تیم آرتتا نقش ایفا کند.  ژسوس تا کنون در ۹۰.۷ درصد از مسابقاتی که موفق به گلزنی شده، برنده از زمین خارج شده. تنها ۲ بازیکن در بیش از ۲۰ مسابقه آمار بهتری دارند؛ پدرو با ۹۶.۳ درصد و آنتونیو والنسیا با ۹۵.۷ درصد. حضور در تیم‌های قدرتمندتر باعث شد ژسوس خیلی زودتر از میلنر و با ۴۳۳ بازی کمتر نسبت به هافبک باتجربه به آمار گلزنی توأم با شکست‌ناپذیری در ۵۴ مسابقه دست یابد و حالا که ۷ مسابقه تا پایان فصل باقی مانده و با توجه به فرم حال حاضر لیورپول و میلنر، این شانس را دارد تا به تنهایی در صدر قرار گیرد. 

جیمز میلنر؛ ۵۴ مسابقه، ۴۳ برد 

نام هافبک شماره ۷ لیورپول را معمولاً در فهرست‌های مربوط به رکورد جوان‌ترین گلزنان تاریخ لیگ برتر و رکوردداران بیشترین مسابقه در سطح اول فوتبال انگلیس می‌بینیم اما او در این رکورد خاص هم کنار گابریل ژسوس قرار می‌گیرد. میلنر در دوران حضور  در لیدز یونایتد، نیوکاسل، استون ویلا، منچسترسیتی و لیورپول در ۵۴ مسابقه موفق به گلزنی شده و تیم او در هیچ یک از این رقابت ها بازنده از زمین خارج نشده. میلنر مدتی طولانی به تنهایی صاحب این رکورد بود اما حالا از طرف گابریل ژسوس تهدید می شود. 

داریوش واسل؛ ۴۶ مسابقه، ۳۶ برد 

واسل در طول ۲۶۵ مسابقه لیگ برتری برای استون ویلا و منچستر سیتی موفق به زدن ۵۲ گل شد. این گل‌ها در ۴۶ مسابقه مختلف به ثمر رسید که تیم او در هیچ یک از این مسابقات با شکست از زمین خارج نشد. او در تمام دوران حرفه‌ای خود فقط یک بار برای تیم بازنده گلزنی کرد که آن هم به شکست ۳ بر ۲ لسترسیتی مقابل ناتینگام فارست در لیگ قهرمانی انگلیس برمی‌گردد. با این حال واسل را نمی توان یک فوتبالیست خوش شانس دانست چون  در مرحله یک چهارم نهایی جام ملتهای اروپا ۲۰۰۴ آخرین پنالتی انگلیس را از دست داد تا دروازه بان پرتغال با به ثمر رساندن پنالتی پایانی میزبان، سه شیر را به خانه برگرداند. 

دیگو ژوتا؛ ۳۳ مسابقه، ۲۷ برد 

فصل جاری لیگ برتر برای بازیکن پرتغالی لیورپول چندان خوشایند نبود. او به دلیل مصدومیت همسترینگ ابتدای فصل را از دست داد؛ پیش از آنکه پائیز گذشته در مقابل منچستر سیتی بار دیگر از ناحیه ساق پا مصدوم شود و جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را از دست بدهد. با اینکه ژوتا امسال هنوز موفق به گلزنی نشده، شروع فوق‌العاده او در آنفیلد باعث شد در این فهرست قرار بگیرد. مهاجم پرتغالی تاکنون در ۲۱ مسابقه متفاوت برای قرمزها موفق به گلزنی شده که شاگردان یورگن کلوپ در هیچ یک از این ۲۱ مسابقه بازنده از زمین خارج نشده‌اند. ژوتا در ۱۰ مسابقه نخست خود با پیراهن لیورپول موفق شد ۷ بار توپ را از خط دروازه حریفان عبور دهد که بعد از رابی فاولر در تیم لیورپول سابقه نداشت. همچنین در اولین فصل حضور خود در لیگ برتر همراه با تیم تازه صعود کرده ولورهمپتون در ۱۲ مسابقه مختلف گلزنی کرده بود و  گرگ‌ها در هیچ یک از این بازی ها بازنده نبودند. 

سالومون کالو؛ ۳۲ مسابقه، ۲۹ برد 

هافبک تاثیر گذار اهل ساحل عاج به لطف پوشیدن پیراهن آبی چلسی در دوران سلطه شیرها در لیگ برتر در این رکورد شکست ناپذیری سهیم شده. او تنها یک بار قهرمان لیگ برتر شد اما فتح هر یک از ۲ جام حذفی معتبر انگلیس را هم یک بار تجربه کرد و تیمش در طول ۶ سال حضور او در لندن هیچ وقت از جمع ۳ تیم برتر لیگ انگلیس خارج نشد. کالو که بعد از درخشش با پیراهن فاینورد در لیگ هلند توسط مورینیو به استمفوردبریج آمد در طول دوران حضور خود در چلسی تنها یک فصل موفق شد تعداد گل هایش را دو رقمی کند. با این حال گل زدن او به معنی نباختن چلسی بود و علاوه بر این، چلسی در ۲۹ مسابقه از ۳۲ باری که او موفق به گلزنی شد به پیروزی رسید. 

بدشانس‌ترین‌ها 

در فهرست شکست‌ناپذیران نام‌های دیگری مانند لئوناردسن (۲۸ مسابقه)، پدرو رودریگس (۲۷ مسابقه)، آنتونیو والنسیا، گابریل مارتینلی، جورجینیو واینالدوم و مارکوس آلونسو (هرکدام ۲۳ مسابقه) هم دیده می‌شود. در واقع پدرو و والنسیا فقط یک بار همزمان با گلزنی موفق به پیروزی نشدند اما در روی دیگر سکه هم آمارهای جالبی به چشم می‌خورد. زانکا، بازیکن هادرزفیلد و برنتفورد ۴ بار موفق به گلزنی در لیگ برتر شد اما هر ۴ بار تیمش بازنده از زمین خارج شد. مت لی تیسه را شاید بتوان بدشانس‌ترین بازیکن تاریخ از این نظر دانست. او در دوران بازی خود، ۷۹ بار دروازه تیم‌های مختلف لیگ برتری را گشود اما تیمش در ۳۲ درصد از این مسابقات سرنوشتی جز شکست در پیش نداشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.