همزمان با گذشت ۱۴ ماه از جنگ روسیه و اوکراین، داده‌های جدید نشان می‌دهد افزایش ۳.۷ درصدی هزینه‌های نظامی جهان در ۲۰۲۲، آن را به رقم بی‌سابقه ۲.۲۴ تریلیون دلار رساند.

رکورد  ۲.۲۴ تریلیون دلاری هزینه‌های نظامی جهان در ۲۰۲۲

به گزارش قدس آنلاین؛ موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) روز دوشنبه گزارشی از آخرین داده‌ها درباره هزینه‌های نظامی جهان منتشر کرد که در آن آمریکا، چین و روسیه به ترتیب بیشترین هزینه کننده‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۲ معرفی شدند.

براساس گزارش این موسسه، سهم این سه کشور رقم بی‌سابقه هزینه‌های نظامی جهان در ۲۰۲۲، ۵۶ درصد بوده است.

در میان، هزینه‌های نظامی قاره اروپا در ۲۰۲۲، ۱۳ درصد افزایش داشته که درصد قابل توجهی از این رشد به دلیل هزینه‌های نظامی اوکراین و روسیه در جنگ عنوان شده است.

بدین ترتیب، هزینه‌های نظامی روسیه در ۲۰۲۲ با ۹.۲ درصد افزایش به حدود ۸۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسید. این رقم برای اوکراین به عنوان طرف دیگر جنگ که مورد حمایت نظامی کشورهای غربی قرار دارد با با افزایش ۶۴۰ درصدی، ۴۴ میلیارد دلار ثبت شده است.

در همین رابطه،‌ هزینه‌های نظامی اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در سال گذشته در مجموع یک هزار و ۲۳۲ میلیارد دلار (۹ دهم درصد افزایش نسبت به ۲۰۲۱ ) بود.

انگلیس در سالی که گذشت با ۶۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در میان کشورهای اروپای مرکزی و غربی بیشترین بودجه را صرف هزینه‌های نظامی مصرف کرده که از این رقم ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیارد لار آن به اوکراین اختصاص داده شده است.

هزینه‌های نظامی آمریکا در ۲۰۲۲، با ۰.۷ درصد افزایش به ۸۷۷ میلیارد دلار رسید، این مقدار که ۳۹ درصد از هزینه‌های نظامی جهان در ۲۰۲۲ را شامل می‌شود، آمریکا را در رتبه نخست این فهرست قرار داده است. به عبارتی دیگر هزینه نظامی آمریکا در ۲۰۲۲، از چین به عنوان دومین کشور این فهرست، سه برابر بیشتر بوده است.

گفتنی است کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین در ۲۰۲۲ معادل ۱۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بوده است که تنها ۲.۳ درصد از هزینه‌های نظامی ایالات متحده در سال گذشته را به خود اختصاص می‌دهد.

این گزارش ادامه می‌دهد: چین دومین کشور در فهرست بزرگترین کشورهای هزینه‌ کننده‌ در حوزه‌های نظامی، در سال گذشته با افزایش ۴.۲ درصدی نسبت به ۲۰۲۱، ۲۹۲ میلیارد دلار در حوزه نظامی هزینه کرد.

هزینه های نظامی ژاپن بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ با ۵.۹ درصد افزایش به ۴۶.۰ میلیارد دلار رسید که این بالاترین سطح هزینه های نظامی ژاپن از سال ۱۹۶۰ بود.

در سال ۲۰۲۲، هزینه‌های نظامی عربستان سعودی، پنجمین هزینه‌کننده بزرگ نظامی، ۱۶ درصد افزایش یافت و به حدود ۷۵.۰ میلیارد دلار رسید که اولین افزایش آن از سال ۲۰۱۸ است.

نان تیان محقق ارشد موسسه SIPRI در این رابطه گفت: افزایش مستمر هزینه‌های نظامی جهانی در سال‌های اخیر (برای هشتمین سال متوالی)، نشان می‌دهد که ما در جهانی ناامن زندگی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه دولت‌ها قدرت نظامی خود را در پاسخ به نگرانی‌ها از وخیم‌تر شدن شرایط امنیتی جهان، تقویت می‌کنند تاکید کرد: آن‌ها بهبود در شرایط را برای آینده نزدیک پیش بینی نمی‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.