خبر فوری

ناصر کنعانی با تأیید ادعای رسانه‌های غربی در مورد توقیف محموله نفتی ایران توسط آمریکا و اقدام متقابل ایران در روزهای اخیر، گفت ایران ثابت کرده در مقابل تعرض و تهدید منافع ملی و حقوق خود دست بسته نیست و حداقل پاسخش اقدام متناسب است.

در مقابل تعرض و تهدید منافع ایران دست بسته نیستیم/ تهران آماده کمک به حل انسداد سیاسی و تامین انرژی لبنان است

قدس آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در باره ادعای منابع رسانه‌ای غربی در خصوص توقیف یک محموله نفتی جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر و این موضوع که توقیف نفت کش حامل محموله نفت آمریکا در دریای عمان پاسخ متقابل تهران به این اتفاق بوده گفت: ایران بارها تأکید و در عمل ثابت کرده‌ایم هرکجا منافع ملی جمهوری اسلامی ایران و حقوق ملت مورد تعرض و تهدید قرار بگیرد دست بسته نیستم و حداقل کاری که می‌کند اقدام متقابل و متناسب با آن اقدام است.

ناصر کنعانی افزود: ما در دفاع از حقوق ملت ایران هرجا مورد تعرض قرار گیرد کوتاهی نکردیم و نمی‌کنیم و با تمام قدرت اقدام خواهیم کرد.

تهران آماده کمک به حل انسداد سیاسی در لبنان است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ما درباره سفر اخیر و مهم وزیر امور خارجه به لبنان و تحلیل منابع و مقامات لبنانی مبنی بر تاثیر بالای توافق تهران و ریاض برای بهبود روابط بر تحولات این کشور از جمله توافق سیاسی داخلی برای انتخاب رئیس جمهور و تشکیل دولت و حل مشکلات اقتصادی از مسیر توسعه روابط تجاری با ایران؟ گفت: متعاقب توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط رسمی سیاسی، در فضای سیاسی رسمی و عمومی لبنان از این تحول بسیار استقبال شد و مقامات و جریان‌های سیاسی لبنان منتظر بودند تا مطلع شوند این رویداد جدید در مناسبات لبنان از جمله انتخاب رئیس جمهور و رفع انسداد سیاسی چقدر می‌تواند گره‌گشا باشد و بستر جدیدی برای تشکیل دولت ملی و حل مسائل پیچیده اقتصادی این کشور را فراهم کند.

وی با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره تأکید کرده در مسایل امور داخلی لبنان به ویژه انتخاب رئیس جمهور دخالت نمی‌کند، اظهار داشت: راه حل مشکلات داخلی لبنان باید توسط خود لبنانی‌ها پیدا شود اما جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور دوست و نزدیک به ملت لبنان آمادگی دارد از توانمندی‌های خود و ارتباطات خوبش با طرف‌های مختلف لبنانی در راستای رفع انسداد سیاسی در این کشور استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد در این سفر ما طرف‌های لبنانی را تشویق کردیم در یک رویکرد داخلی و لبنانی برای تشکیل دولت به توافق برسند و اعلام آمادگی کردیم برای اینکه در حوزه اقتصادی به ویژه رفع مشکلات لبنان در زمینه برق و انرژی به کمک لبنان برویم و این موضوع جزو اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران است.

می‌توانیم به تامین انرژی لبنان کمک کنیم

کنعانی با اشاره به اینکه پیش از این هم پیشنهادهایی را به مقامات لبنانی در دیدارهای دیپلماتیک و مذاکرات مقامات و تیم های فنی و اقتصادی دو کشور  در این زمینه ارائه داده بودیم، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تجربه خوبی در تامین انرژی و برق کشورهای همسایه. بعضا عربی دارد و قبلا هم بخشی از نیازهای لبنان را تامین کرده، اما متاسفانه در اثر فشارهای آمریکا و کشورهای غربی مقامات لبنان برخی محدودیت ها را مطرح می کنند.

وی اضافه کرد: ما با ارائه و طرح تجربه دیگر کشورها اعلام کردیم اگر اراده سیاسی در لبنان شکل بگیرد جمهوری اسلامی امکان و آمادگی کمک به حل مشکلات اقتصادی لبنان را دارد اما متاسفانه همچنان فشارهای خارجی و سیاستهای غلط آمریکا در حوزه اقتصادی باعث مشکلات اقتصادی زیادی برای مردم لبنان شده است.

وی درباره سفر امیرعبداللهیان به لبنان و برخی مطالب منتشر شده درباره این سفر از جمله زمینه سازی روابط عربستان و حزب‌الله گفت: اینکه در حوزه مناسبات لبنان و عربستان چه اتفاقی رخ دهد در چارچوب مناسبات آنهاست. از تقویت مناسبات لبنان با همه طرف‌های منطقه‌ای استقبال می‌کنیم.

پیشنهاد کمک فنی ایران به طالبان برای ادای حق‌آبه هیرمند

وی درباره پیگیری حق‌آبه هیرمند هم با تاکید بر اینکه این موضوع جزو موضوعات ثابت گفت وگوهای ما با طرف‌های افغانستانی است و وزیر امور خارجه حداقل سه دور در مذاکرات با سرپرست وزارت خارجه افغانستان این موضوع را مورد پیگیری قرار داده و  طرف افغانستانی به اصل حق‌آبه ایران اعتراف و اقرار دارد و در آخرین دور مذاکرات در سمرقند نیز بر این موضوع تأکید کرده است.

وی با یادآوری اینکه طرف افغانی  دلایل و معذوراتی را مطرح می‌کنند که چرا حق‌آبه کامل ایران را ادا نمی‌کنند که برای ما قانع کننده نیست اضافه کرد: با توجه به اینکه طرف‌های افغانستانی بعضی موضوعات فنی از جمله در سازه سد به عنوان مانع مطرح می‌کنند ایران با توجه به اشراف و توانمندی در حوزه سدسازی و دانشی که در اختیار دارد به طرف افغانستانی وزیر خارجه پیشنهاد داد که آماده ایم مشکلات  فنی برطرف شود هیأت فنی مشورتی ایران برای کار تعیین شود و در کنار تیم افغانستانی برای رفع مشکلاتی که آنها در حوزه فنی مطرح می‌کنند اقدام لازم را انجام دهد.  

سیاستهای اروپا مانع  روابط تجاری شده

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری که دیپلماسی کشور را میان رابطه با شرق و اروپا نامتوازن خواند با تاکید برراینکه سیاست خارجی و دیپلماسی کشور متوازن است اما روابط با کشورها و حوزه های مختلف سطوح متفاوتی دارد، اظهار داشت: روابط دوجانبه یک مسیر دو طرفه است. ایران هیچگاه در حوزه روابط خارجی خود را محدود به حوزه جغرافیای خاص نکرده است. دولت سیزدهم بر روابط خارجی متوازن تأکید می‌کند و توجه به همسایگان مرزی و شرق و آسیا را اولویت مهم خود مطرح می‌کند.

وی با بیان اینکه با اروپا تلاشمان این بود روابط را مبتنی بر احترام و منافع مشترک سازماندهی کنیم، ولی تمرکز طرف اروپایی بر موضوعات خاصی بود و آن موضوعات به دلیل رویکردهای خاص طرف اروپایی به عنوان عوامل بازدارنده عمل کرد و آنها با تبعیت از سیاست غلط دولت آمریکا در ارتباط با برجام مانع تحقق منافع و مصالح مشترک در حوزه اقتصادی و تجاری شدند. علاوه بر این در ارتباط با روند تحولات داخلی ایران در پاییز سال گذشته، اروپا با محاسبه‌ای غلط، سیاست نادرستی را در پیش گرفت که امیدوار هستیم در فرصت‌های پیش‌رو آن اشتباهات جبران شود و بتوانیم ریل‌گذاری درستی برای تقویت روابط دوجانبه انجام بدهیم.

درخواست متقابل ایران و بلژیک برای مبادله دو تبعه خود

کنعانی درباره اقدامات صورت گرفته برای انتقال اسدالله سدی دیپلمات بازداشت شده کشورمان در بلژیک پس از نهایی شدن موافقتنامه تبادل زندانیان میان دو کشور هم با تأکید بر ضرورت آزادی فوری و بدون قید و شرط و جبران خسارت وارده به وی به دلیل نقض کنوانسیون وین و بازداشت و محاکمه غیر قانونی او که در کسوت دیپلمات و دارای مصونیت بوده، گفت: موافقتنامه انتقال محکومان  از ۲۹ فروردین سال‌جاری لازم الاجرا شده است و این موافقتنامه عام است که با کشورهای مختلف داریم مبتنی بر مفاد این موافقتنامه درخواست انتقال آقای اسدی به ایران را تسلیم دولت بلژیک کردیم و دولت بلژیک هم درخواستی برای انتقال زندانی خود "وند کاستیل" کرد که این روند حقوقی است. امیدواریم که مبتنی بر مفاد این موافقتنامه با حسن نیت شاهد انتقال اسدالله اسدی به ایران باشیم.

اروپایی‌ها دچار خطای محاسباتی در مرود مکانیسم نشوند

وی در مورد سکون و رکود در مذاکرات رفع تحریم‌ها و احیای برجام و موضوع توافق موقت هم با بیان اینکه عدم برگزاری نشست‌های مذاکراتی در مبحث برجام به معنای رکود کامل در این زمینه و یا متوقف بودن تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای برجام و بازگشت همه طرف ها به تعهداتشان نیست، گفت: مسیر دیپلماسی همچنان باز است و تبادل پیام ادامه دارد و ایران با رعایت خطوط قرمز خود آماده جمع بندی مذاکرات است اما مسیر مذاکره برای همیشه باز نخواهد بود.

وی درباره احتمال استفاده از مکانیسم ماشه نیز تصریح کرد: آنها در پیامی که قبلا از سوی طرف ایرانی دریافت کردند به صورت دقیق و واضح می‌دانند که چنانچه طرف مقابل دچار خطای محاسباتی شود و اقدام یا اقدامات غیرمنطقی درباره برجام و روند مذاکرات انجام دهد واکنش ایران چه خواهد بود. و این پیام به اندازه کافی برای آنها گویا است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره دستگیری چند تن از سران گروه‌های اسلامگرای جمهوری آذربایجان در ایران اظهار داشت: خبرهایی که منتشر می‌شود به نظر می‌آید دقیق نیست یا در ورای آن ممکن است اهداف و انگیزه‌های خاصی نهفته باشد. در ارتباط با این موضوع اطلاعات ریز و دقیق ندارم که عرض کنم ولی به صورت عام می‌توانم بگویم هر فردی اعم از ایرانی یا شهروند خارجی در جغرافیای ایران مرتکب تخلف شود و نقض قوانین کند با اقدام و برخورد قانونی مراجع ذیربط روبرو می‌شود و در این خصوص استثنایی وجود ندارد ولی اینکه در این زمینه پردازش‌های رسانه‌ای کنند توصیه می‌کنم از طرح موضوعات غیردقیق و غیرمتقن پرهیز شود چون کمک کننده نیست و مراجع ذیربط براساس ضرورت اطلاع رسانی خواهند کرد.

گام های اجرایی توافق ایران و آژانس

رئیس اداره دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه  درباره ادعای مقام‌های غربی در خصوص نصب دوربین‌های آژانس در تجهیزات هسته‌ای ایران گفت: بر مبنای  توافقی بین دو طرف در سفر آقای گروسی به تهران صورت گرفت و بیانیه مشترکی که صادر گردیید مقرر شد و گام‌های اجرایی و عملیاتی به منظور رفع سوءتفاهمات برداشته شود.

وی اضافه کرد: طرح موضوعات رسانه‌ای از این دست را کمک کننده نمی‌دانیم. توصیه می‌کنیم با توجه به اقدامات و حسن نیت از طرح مسائل فنی در حوزه رسانه اجتناب کنیم و اجازه دهیم مسائل در سیر طبیعی خودش پیش ببرد چون طرح موضوعات در رسانه حاصلی نخواهد داشت.

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران و تاثیر آن بر روابط ایران و عربستان گفت:‌فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران مشکل ساز برای هیچ طرفی نیست. ایران عضو آژانس و ان. پی. تی و ... است و اقداماتش تحت نظارت آژانس انجام می‌شود.

هماهنگی خوب تهران و ریاض در احیای روابط

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره زمان سفر رئیس جمهور به عربستان هم با اشاره به دعوت رسمی پادشاه عربستاو و دعوت متقابل و ارسال پاسخ تهران، گفت: سفرهای رئیس جمهور و اطلاع رسانی آنها تابع پروتکل‌های خاصی است اما ما در مرحله آغازین از سرگیری روابط و بازگشایی سفارتخانه‌ها هستیم و تیم ما در آنجا مستقر هستند و کارها در حال انجام است و خوشبین هستیم که در سقف زمانی تعیین شده شاهد فعالیت سفارتخانه‌های دو کشور باشیم.

وی تاکید کرد: کرد: سه نمایندگی ایران در ریاض، جده به طور معمولی فعالیت خودشان را آغاز کردند و اتفاقاً در همین گام‌های آغازین فعالیت‌های دیپلماتیک ما شاهد هماهنگی خوب دو کشور در موضوع انسانی هم بودیم.

کنعانی در مورد نشست دوحه و حضور ایران در این نشست، گفت: ما در چارچوب تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر کمک به ملت افغانستان، همواره اعلام کردیم که علاوه بر نشست دوجانبه، در نشست‌های فرامنطقه‌ای برای بازگرداندن آرامش به این کشور همواره فعال خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه نشست دوحه اولین گردهمایی سیاسی در این شکل و در این سطح به میزبانی سازمان ملل است، تصریح کرد: طبیعتاً ایران در این نشست حضور جدی خواهد داشت و دیدگاه‌های خودش را درباره مسائل افغانستان بیان خواهد کرد.

کنعانی بیان کرد: تلاش می‌کنیم که مواضع اصولی خودمان را در ارتباط با نحوه کمک به افغانستان مطرح کنیم و آقای کاظمی قمی مسئولیت هیأت ایرانی را برعهده دارند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.