اما در آداب و احکام دینی ما به اهمیت زمان در هنگام دعا کردن اشاره شده است. از این منظر توجه به زمان هایی که در آیات و روایات برای خواندن دعا و درخواست از خداوند توصیه شده است بهتر است مورد توجه قرار بگیرد.

وقت صدا کردن خدا/ زمان های توصیه شده در آیات و روایات برای دعا کردن

حتما شنیده اید که می گویند هر کاری زمان خودش را می طلبد. درست است که گفت و گو با خدا زمان بردار نیست اما در آداب و احکام دینی ما به اهمیت زمان در هنگام دعا کردن اشاره شده است. از این منظر توجه به زمان هایی که در ایات و روایات برای خواندن دعا و درخواست از خداوند  توصیه شده است بهتر است مورد توجه قرار بگیرد. اشاره  امام رضا (ع) به  شب و روزهایی که مقدرات و روزی ها در آن تقسیم می شود در کتاب بحارالانوار نشان از اهمیت زمان در استجابت دعا دارد. در ادامه به زمان هایی که برای دعا کردن توصیه شده است می پردازیم:

بعد از نماز وقتی درهای آسمان باز است

یکی از بهترین زمان‌‍‌های دعا کردن بعد از نماز است، خداوند در آیه 238سوره بقره دعای بعد نماز ظهر را به صورت جداگانه مورد تاکید قرار داده اند. امام محمد باقر(ع) در کتاب وسائل الشیعه در اهمیت دعای بعد از نماز می فرمایند: «دعا بعد از نماز یومیه  از نماز مستحبی بهتر است.»همچنین رسول خدا در این مورد فرموده اند:« هنگام ظهر همه چیز پروردگار را تسبیح می‌کنند، پس خداوند در آن ساعت امر به نماز کرد و آن ساعتی است که درهای آسمان گشوده است و بسته نخواهد شد تا بعداز نمازظهر و در آن ساعت دعا مستجاب می‌شود.»( فقه القرآن ج 1)

پیشنهاد: می توانید نماز ظهرتان را در حرم مطهر به جماعت بخوانید تا از فرصت دعای بعد از نماز بهره بیشتری داشته ببرید.

به خدا گوش دهید خدا به شما گوش می دهد

امام علی (ع) در کتاب کافی یکی از زمان های دعا را زمان تلاوت قرآن می دانند. قرآن خواندن گوش دادن به سخنان خداوند است. خداوند کریم تر از آن است که در مقابل به سخن بنده اش توجه نکند.

پیشنهاد: اگر برای حاجتی راهی حرم مطهر شده اید می توانید قبل از بیان خواسته تان آیاتی از قرآن را بخوانید.

تنها در هنگام گرفتاری دعا نکنید

به طور معمول در در حال و احوال سختی و ناچاری دست به دعا می شویم، در حالی که در راحتی‌ها به یاد خدا بودن، باعث جلب توجه خداوند در سختی‌ها می‌شود. امام صادق ـ (ع)ـ می‌فرمایند: «کسی که قبل از نزول بلا دعا کند، هنگام بلا دعایش مستجاب می‌شود و به آسمان می‌رود و ملائکه گویند این صدا آشناست. و کسی که قبل از گرفتاری و بلا دعا نکند، دعایش هنگام بلا مستجاب نمی‌شود و ملائکه گویند این صدا را نمی شناسیم.( شیخ کلینی، کافی، ج 2)

پیشنهاد: در روزهایی که حالتان رو به راه است و همه چی بر مراد شما پیش می رود به زیارت امام رضا(ع) بروید و دست به دعا شوید و برای بقیه دعا کنید.

این اوقات را دریابید

 با نگاهی به ادعیه و همچنین سیره ائمه متوجه می شویم که اوقات در دین ما دارای ویژگی هایی هستند. اطلاع از این امر می تواند برای ما جهت بره مندی از انجام اعمال در این اوقات مفید باشد. امام صادق (ع)می‌فرمایند: دعا در چهار وقت به اجابت می‌رسد: «قبل از اذان صبح، بعد از طلوع فجر، بعدازظهر و بعد از مغرب» بنا بر گفته ایشان دعا در هر یک از این چهار وقت در امر خاصی تاثیر بیشتری دارد. ایشان در ای باره فرموده اند: « بعد از طلوع فجر تا طلوع خورشید مخصوص تقسیم رزق و روزی است.» (شیخ کلینی، کافی، ج 2)

پیشنهاد: افرادی هستند که سعی می کنند یکی از نمازها یه همه آن را در حرم مطهر و جوار علی ابن موسی الرضا (ع) بخوانند، شما هم به این فرصت بیندیشید و سعی کنید توی برنامه روزانه یا هفتگی تان جایی برایش باز کنید.

روزهای مخصوص را از دست ندهید

روز جمعه در دین ما یکی از روزهای مخصوصی است که انگار خدا برای دوست داشتن ما انتخابش کرده است. حضرت علی (ع) می‌فرمایند: «روز جمعه بر درگاه خدا تضرع و بسیار دعا کنید و از خداوند طلب بخشش و رحمت کنید. خداوند در این روز دعای هر مومنی را اجابت می‌کند.»( قطب راوندی، الدعوات) همچنین امام باقر (ع) د رروایتی در این خصوص می‌فرمایند: «گاهی بنده مومن از خداوند حاجتی طلب می‌کند و خداوند برآوردن حاجت او را تا روز جمعه به تاخیری می‌اندازد.»( شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج 7)

پیشنهاد: روزهای جمعه را می توانید در جوار آستان علی ابن موسی الرضا بگذرانید و برای فرج امام زمان (عج) نیز دعا کنید.

این روزها نشانه دار هستند

بنا به گفته بزرگان دین کسی که در همه سال حواسش به عبادت و گفت و گو با خداوند است بهتر از ایام خاص می تواند بهره ببرد. با این وجود خوب است که بنا به توصیه ائمه اطهار اگر در سایر اوقات حواستان چندان جمع عبادت نیست ایام مهم را از دست ندهید. امیر مومنان (ع) در این خصوص می‌فرمایند:  من تعجب می‌کنم از کسی که در چهار شب از سال، فارغ از عبادت باشد: شب عید فطر، شب عید قربان، شب نیمه شعبان و شب اول رجب(علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 88،) همچنین از امام رضا (ع)  روایت است در سه شب روزی ها و مرگ ها و مقدرات یک سال تقسیم می‌شود. شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان، نیمه شعبان و شب عید فطر(علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 93،) بهتر است در تقویمتان علامت بگذارید تا این ایام را از دست ندهید.

پیشنهاد: مشهدی ها بیشتر روزهای خاص سال را مهمان علی ابن موسی الرضا (ع) هستند. خوب است که از همین فصل بهار تا پایان سال مشخص کنیم چه روزهای به نفعمان است که حتما به زیارت ایشان برویم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.