به گزارش قدس آنلاین، عباس حلوایی زاده با اشاره به عزم جدی شهرداری قم در اجرای پروژه شهید اوسطی اظهار داشت: تملک املاک در مسیر این پروژه با جدیت در مناطق یک و هفت شهرداری قم دنبال می شود و تنها در سال گذشته ۶۲ پلاک از حدفاصل خیابان معلم تا خیابان شهید فاطمی (دورشهر) به ارزش ۳۲۰ میلیارد تومان تملک شد.
وی افزود : عملیات عمرانی تونل این پروژه توسط سازمان توسعه و عمران شهرداری قم پیگیری میشود و پس از آن امتداد مسیر تا خیابان شهید فاطمی (دورشهر) به صورت روگذر و بلوار اجرا خواهد شد.
وی با تاکید بر عزم جدی شهرداری قم برای اتمام پروژه تا پایان شهریورماه افزود: امید ما این است که بتوانیم امتداد تونل غدیر و اتصال عمار یاسر به خیابان دورشهر را تا پایان شهریورماه به اتمام برسانیم ، البته حجم سنگینی از عملیات در این پروژه از قبیل سازه سقف تونل، عملیات خاکبرداری و دیوارهسازیها و عملیات اجرایی بلوار رو سطحی منتهی به خیابان شهید فاطمی باقی مانده است که انشالله در موعد مقرر به انجام برسد.
وی در رابطه با علیات اجرایی تونل غدیر افزود: امتداد تونل غدیر تا خیابان ممتاز ، به پایان رسیده است و رمپ تونل که تا خیابان بیگدلی ادامه دارد، در حال انجام است و باقی طرح به صورت روسطحی اجرایی میشود.
حلوایی زاده در رابطه با هزینه های تونل غدیر اظهار داشت: مبلغ کل پروژه در قسمت عملیات عمرانی ۷۳ میلیارد تومان اجرای اولیه آن بوده که بدلیل افزایش قیمتها، هزینه اتمام این تونل فارغ از هزینههای جابجایی تاسیسات الکترونیکی و مکانیکی، حدودا به ۱۵۰ میلیارد تومان می رسد.
گفتنی است پروژه شهید اوسطی یا فاز پنجم پروژه عمار یاسر یکی از پروژههای اولویتدار شهری قم بوده که روند اجرایی آن تا به امروز بیش از ۴۰ سال به طول انجامیده است و تا به امروز با چالشهای زیادی روبرو بوده است. پروژه ای که با گذر از بافت فرستوده قم، مسیر شمال به جنوب قم را تا حدودی متصل می کند و یکی از گره های بزرگ ترافیکی این شهر را به نسبت رفع می نماید.
این پروژه با چالش های بسیاری روبرو بود که مهمترین آن تملک ۱۸۶ پلاک منزل یا واحد تجاری بود و همین امر سبب شد تا چند دهه، اتمام این گذرگاه به تعویق بیافتد.
براساس اعلام شهرداری قم، تعداد کل املاک فاز ۵ عمار یاسر ۱۸۶ پلاک بوده که تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۰۲ پلاک و در سال ۱۴۰۱ تعداد ۶۲ پلاک به ارزش ۳۲۰ میلیارد تومان تملک گردید. ۲۲ پلاک نیز تا پایان سال گذشته باقی مانده بود که در حدفاصل خیابان شهید فاطمی تا ریل راهآهن قرار دارد.
در سال ۱۴۰۱ برای تملک پلاک های داخل این پروژه، حدودا ۶۲ درصد از «اراضی ۴۸ هکتاری» بهعنوان معوض و تهاتر استفاده و حدودا ۳۸ درصد بهصورت نقدی به مالکان پرداختشد و شهرداری قم در تلاش است تا پلاکهای باقیمانده با کمترین تنش و مشکل تملک شود و همین مذاکرات و رفت و آمدهها باعث طولانی شدن پروسه تملک و آزادسازی عرصه شده است.
دومین چالش اصلی این گذرگاه، عبور این پروژه از بافت قدیمی قم و قرار گرفتن تأسیسات زیربنایی مانند آب، گاز، برق و شبکه فیبر نوری در طول مسیر بود که باید بهصورت فاز به فاز و بدون هیچ خسارتی جابهجا می شد.
براساس پیش بینی های معاونت فنی و عمرانی شهردار قم اتمام کامل این پروژه یعنی اتصال خیابان عماریاسر به میدان سپاه در بلوار جمهوری تا پایان سال جاری محقق می شود و این کلان پروژه شهری قم بعد از دهه ها خاک خوردن یکی از اصلی ترین گره های ترافیکی قم را باز می کند.
نظر شما