شهردار مشهد در هفتاد و نهمین جلسه علنی شورای شهر گفت: پروژه‌ها باید با سریع‌ترین زمان و کمترین قیمت انجام شود. در یک سال گذشته در حوزه مطالعات عملکرد مناسبی نداشتیم و اکثر پروژه‌ها در  بودجه دارای مطالعات مناسب نیست.

شهردار مشهد: اکثر پروژه‌ها در بودجه مصوب ۱۴۰۲ دارای مطالعات مناسب نیست/ احداث پل سوم دو  تقاطع غیر همسطح فهمیده و خیام

به گزارش قدس خراسان، هفتاد و نهمین جلسه علنی شورای شهر مشهد روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه در تالار شهر مشهد برگزار  شد.
در ابتدای جلسه،  رییس شورای اسلامی شهر مشهد ضمن تسلیت شهادت امام جعفر صادق (ع) گفت: جامعه اسلامی در زمان امام صادق از نظر سیاسی و اجتماعی فراز و نشیب‌ها تحولات مهمی روبه رو بود که و امام از این فرصت آشفتگی استفاده کردند و برنامه اصلاحی و نهضت فرهنگی خود را آغاز کردند.

حسن موحدیان افزود: ایشان با توجه به فرصت مناسب سیاسی و نیاز شدید جامعه نهضت علمی و فرهنگی پدر بزرگوارشان را با جدیت دنبال کردند و توانستند ۴ هزار شاگرد را تربیت کنند که منابع مهمی برای آیات و احادیث شد.

خواهرخواندگی مشهد و کربلا به فراموشی سپرده نشود!

وی با اشاره به سفر استاندار خراسان رضوی به کربلا بیان کرد: تفاهم‌نامه خواهرخواندگی که قبلا در شورا تصویب شده بود، نوشته و کار بسیار بزرگی انجام شد. طرف عراقی نیز بسیار علاقه‌مند بودند که ارتباطات فرهنگی و اجتماعی خوبی را با مشهد برقرار کنند.

رییس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه استاندار کربلا بسیار مشتاق و با شوق به دنبال امضای تفاهم‌نامه بودند، گفت: با آقای گنابادی‌نژاد، معاون زیارت استانداری و شهردار جلسه داشتیم که قرار شد عملیاتی شود و مانند سایر خواهرخواندگی‌ها به فراموشی سپرده نشود!

موحدیان با بیان اینکه شهردار به صورت رسمی و با حکم وزیر کشور فعالیت خود را از صبح روز گذشته آغاز کرده اظهار  امیدواری کرد: قلندر با سرعت بر اوضاع شهری، برنامه‌ها و انتظارت شورا مسلط شود و امور را به پیش ببرد. انرژی نو در شهرداری دمیده خواهد شد. امیدواریم در ۲ سال باقیمانده پروژه‌های مد نظر شورا عملیاتی شود.
وی در ادامه به روز ملی جمعیت اشاره و عنوان کرد: مقام معظم رهبری مدت‌هاست در ارتباط با سالمندی جامعه دغدغه‌مند هستند، تذکرات شدیدی دادند و همیشه نیز نسبت به آن هشدار دادند. امیدواریم دستگاه‌های فرهنگی به این مساله ورود جدی داشته باشند تا جامعه سالمند نداشته باشیم و مجبور شویم نیازهای خود را از جامعه دیگر تامین کنیم.

محوریت برنامه های شهرداری حل مشکلات حاشیه شهر است 

شهردار مشهد در هفتاد و نهمین جلسه علنی شورا حضور یافت تا نظر موافق شورایی ها را برای لایحه  دو فوریتی  پروژه‌های احداث پل سوم تقاطع غیر همسطح شهید فهمیده و احداث پل سوم تقاطع غیر همسطح خیام جلب کند.

محمدرضا قلندر شریف گفت: سه پروژه میدان خیام، میدان شهید فهمیده و تکمیل دسترسی میدان انقلاب به سمت بولوار نماز جزو پروژه‌های اساسی بوده که این پروژه‌ها در بودجه شهرداری در سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی شده است.

او در خصوص دوفوریتی بودن این لایحه عنوان کرد: با توجه به موضوعاتی که مطرح کردیم و دیدگاه شورا نیز تسریع در پروژه‌ها است، برای تسریع در انجام کار درخواست دوفوریتی دادیم.

شهردار مشهد درباره ضرورت این پروژه اینطور گفت: دو پروژه اول را به قرارگاه خاتم واگذار خواهیم کرد که تمکن مالی دارند. پروژه‌ها باید با سریع‌ترین زمان و کمترین قیمت انجام شود. در یک سال گذشته در حوزه مطالعات عملکرد مناسبی نداشتیم و اکثر پروژه‌ها در  بودجه دارای مطالعات مناسب نیست.

قلندر شریف در پاسخ به ایراد برخی اعضای شورا مبنی بر اولویت حاشیه شهر بر اجرای این پروژه ها تصریح کرد: برنامه‌هایی را که ارائه کرده ایم با محوریت اجرای پروژه‌های خاص، کلان‌پروژه‌ها و حل مشکلات به خصوص مشکلات مرتبط با حاشیه شهر است.

در ادامه جلسه لایحه دو فوریتی پروژه‌های احداث پل سوم تقاطع غیر همسطح شهید فهمیده و احداث پل سوم تقاطع غیر همسطح خیام نیز تصویب شد.

بر اساس این لایحه، در راستای حل معضل ترافیک بزرگراه شهید چراغچی در تقاطع با بلوار توس و بلوار خیام که باعث اتلاف وقت و تاخیر زیاد در سفرهای شهروندان می‌شود شهرداری مشهد مقدس در نظر دارد با استفاده از توان فنی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و روش اجرای سگمنتال بدون انسداد ترافیکی معابر نسبت به احداث سطح سوم تقاطع‌های غیر همسطح شهید فهمیده و خیام توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء مطابق لایحه زیر اقدام کند.

این لایحه دو فوریتی، شهرداری مشهد را مکلف کرد نسبت به اجرای پروژه‌های احداث پل سوم تقاطع غیر همسطح شهید فهمیده و احداث پل سوم تقاطع غیر همسطح خیام به روش طرح و ساخت (ETC) با برآورد تقریبی مبلغ ۸۵۰ میلیارد تومان به صورت ۵۰ درصد نقد و ۵٠ درصد غیر نقد با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء اقدام کند.

نامگذاری ۲۶ معبر تاریخی در محله سرشور

یکی دیگر از مصوبات جلسه علنی امروز، تصویب نامگذاری ۲۶ معبر در بافت تاریخی سرشور بود.
بر این اساس شهرداری مشهد مکلف شد نسبت به نامگذاری تعدادی از معابر بافت تاریخی سرشور، با حفظ شماره به شرح ذیل اقدام کند:
۱- نامگذاری معبر سرشور ۲ به نام "فراش باشی"
۲- نامگذاری معبر سرشور ۳ به نام "دربان باشی"
۳- نامگذاری معبر سرشور ۵ به نام "آیت الله فقیه سبزواری"
۴- نامگذاری معبر سرشور ۷ به نام "خدابخش"
۵- نامگذاری معبر سرشور ۸ به نام "شهید محمد جواد قنادان"
۶- نامگذاری معبر سرشور ۱۰ به نام "ذوالفقار"
۷- نامگذاری معبر سرشور ۱۲ به نام "مشیر"
۸- نامگذاری معبر سرشور ۱۳ به نام "خمسه"
۹- نامگذاری معبر سرشور ۱۴ به نام "مکتب دار"
۱۰- نامگذاری معبر سرشور ۱۵ به نام "شهید مهدی رفیعی"
۱۱- نامگذاری معبر سرشور ۱۸ به نام "شیخ رمضان"
۱۲- نامگذاری معبر سرشور ۲۰ به نام "کتیبه دوز"
۱۳- نامگذاری معبر سرشور ۲۱ به نام "شهید محمود اسلامی"
۱۴- نامگذاری معبر سرشور ۲۳ به نام "حسینیه"
۱۵- نامگذاری معبر فرعی سرشور ۲۴ به نام "چهنو"
۱۶- نامگذاری معبر سرشور ۲۵ به نام "فروغ آذرخشی"
۱۷- نامگذاری معبر سرشور ۲۵ فرعی اول دست چپ به نام "فریدون"
۱۸- نامگذاری معبر سرشور ۲۶ به نام "چراغچی باشی"
۱۹- نامگذاری معبر سرشور ۲۷ به نام "علماء"
۲۰- نامگذاری معبر سرشور ۲۹ به نام "شهید خلیل جوانمرد قصاب"
۲۱- نامگذاری معبر سرشور ۳۱ به نام "کفش دار باشی"
۲۲- نامگذاری معبر سرشور ۳۲ به نام "بخشایش"
۲۳- نامگذاری معبر سرشور ۳۳ به نام "مؤذن باشی"
۲۴- نامگذاری معبر سرشور ۳۴ به نام "شهید سید حسین شهرستانی"
۲۵- نامگذاری معبر سرشور ۳۵ به نام "شریف زاده"
۲۶- نامگذاری معبر سرشور ۳۸ به نام "صحاف باشی"
تبصره- شهرداری مشهد مقدس مکلف است، در هر یک از محل‌های مزبور، نسبت به نصب کتیبه معرفی اقدام کند.

 احداث مراکز فرهنگی، هنری، رسانه، ورزشی و تربیتی در مجاورت مساجد سطح شهر

تصویب طرح احداث مراکز فرهنگی، هنری، رسانه، ورزشی و تربیتی در مجاورت مساجد سطح شهر، شهرداری مشهد را مکلف کرد به‌منظور تثبیت و تقویت طرح ایجاد مراکز فرهنگی مجاور مساجد، ارتقای جایگاه مساجد به‌عنوان اصلی ترین پایگاه‌های عبادی، تربیتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و مردم‌سپاری فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، با همکاری نهادهای ذی‌ربط، ظرف مدت ۶ سال نسبت به مشارکت در احداث مراکز فرهنگی، هنری، ورزشی و تربیتی در مجاورت ۶۰ مسجد شهر با رعایت تبصره های  زیر اقدام کند:
تبصره ۱) تعیین مساجد موضوع ماده‌ واحده با هماهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد و مساجدی است که زمین مورد نیاز را صرفاً در مجاورت خود داشته و یا در بنای موجود مسجد امکان احداث مرکز وجود داشته باشد.
تبصره ۲) مراکز مذکور از طریق مشارکت در ساخت و تأمین زمین مورد نیاز در مجاورت مساجد توسط خیرین و یا سایر دستگاه‌ها اقدام کند.
تبصره ۳)مشارکت در احداث ساختمان مراکز می‌بایست متناسب با نیازها و مسائل و اقتضائات محلات و طی مراحل قانونی اقدام شود.
تبصره۴)مدیریت مراکز در قالب تفاهم‌نامه، فی مابین شهرداری و هیأت امنای مساجد و صرفاً برای بهره‌برداری فرهنگی، هنری، رسانه، ورزشی و تربیتی و به‌صورت عام‌المنفعه خواهد بود.
تبصره ۵)شهرداری مشهد مکلف است، به گونه‌ای اقدام کند که هر سال حداقل ۱۰ مرکز را مورد بهره‌برداری قرار دهد.
تبصره ۶) شهرداری مشهد مقدس مکلف است، آیین‌نامه مربوطه را ظرف مدت ۲ ماه تهیه و جهت تصویب به شورای اسلامی شهر ارائه دهد.
تبصره ۷) شهرداری مشهد مقدس مکلف است، اعتبار مورد نیاز این مصوبه را در اصلاح بودجه سال ۱۴۰۲ و بودجه سنواتی خود لحاظ کند.
تبصره ۸) شهرداری مشهد مقدس مکلف است، گزارش اقدامات اجرای این مصوبه را هر ۶ ماه یکبار ارائه کند.

تصویب لایحه پروژه اتصال تقاطع انقلاب اسلامی به بلوار نماز با قید دوفوریت

به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می‌شود، به منظور اجرای پروژه اتصال تقاطع انقلاب اسلامی به بلوار نماز و اجرای مقاوم سازی پل انقلاب اسلامی، نسبت به انعقاد قرارداد به مبلغ ۲.۱۸۰.۰۰۳.۱۷۳.۹۰۱ ریال با سازمان عمران شهرداری مشهد مقدس(مطابق قرارداد پیوست مهر شده توسط شورای اسلامی شهر) اقدام کند.

اصلاح یک مصوبه به نفع آتش نشان‌ها

یک ماده و ۲ تبصره از دستورالعمل اعطای تسهیلات به جانباختگان و حادثه‌دیدگان آتش‌نشانی (مصوبه شماره ۱۸۹۵۵/۹۹/۵/ش مورخ ۰۴/۱۱/۱۳۹۹) به شرح ذیل اصلاح شد.
تبصره۲-۴-۵ اصلاحی- سازمان به‌منظور تأمین سایر هزینه‌های ضروری و قدردانی از فداکاری جانباختگان و حادثه‌دیدگان راه خدمت (حادثه دیده ۶۶ درصد به بالا)، معادل یک دیه کامل انسان (درماه غیر حرام) و در خصوص حادثه‌دیدگان راه خدمت (کمتر از ۶۶ درصد)، معادل دیه متعلقه (برمبنای دیه کامل در ماه غیر حرام) و بر مبنای نرخ دیه زمان پرداخت، اقدام خواهد کرد.
تبصره ۵-۴-۵ اصلاحی- در صورتی که جانباخته یا حادثه دیده راه خدمت بالای ۶۶ درصد فاقد مسکن باشد و این موضوع به تأیید سازمان برسد، برای یک نوبت، تا سقف مبلغ سه برابر معاملات جز، به افراد تحت تکفل جانباخته و تا سقف مبلغ دو برابر معاملات جز به حادثه دیدگان راه خدمت (بالای ۶۶ درصد) کمک هزینه تأمین مسکن بلاعوض پرداخت گردد.
ماده ۶ اصلاحی- کلیه مبالغ مندرج در این دستورالعمل هرساله (به نسبت سال پایه ۹۹)، به تفکیک موارد ناشی از ارتقاء گروه و مزایای حقوق با افزایش ضریب حقوقی کارکنان و الباقی مقادیر شامل کمک هزینه‌ها، کمک‌های ضروری، هزینه معالجه، حق پرستاری و ... نیز با توجه به نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی افزایش خواهد یافت و نیز در صورت عدم اعلام نرخ توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بر مبنای نرخ تورم اعلامی مرکز آمار ایران ملاک عمل قرار  گیرد.

تصویب لایحه مجوز انعقاد قرارداد خرید ۹۹ دستگاه کمپرسی و کشنده

بر اساس این مصوبه به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده شد به‌منظور تأمین خودروهای سنگین مورد نیاز جهت اجرای پروژه‌ها و خدمات شهری، نسبت به انعقاد قرارداد خرید ۹۹ دستگاه کمپرسی و کشنده با گروه خودروسازی بهمن لیزینگ به قیمت تابلوی بورس در روز انعقاد قرارداد اقدام کند. ضمناً قرارداد مذکور قبل از انعقاد به تایید شورای اسلامی شهر مشهد  برسد.

خبرنگار: معصومه مومنیان 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.