به گزارش قدسآنلاین، روحالله خزایی چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پس از استقرار منطقه آزاد اروند و تحویل گرفتن مرز شلمچه، اولین بارانداز توسط سازمان منطقه آزاد اروند ایجاد شد، افزود: در ۱۳ سال گذشته تمام مسیر شلمچه تا نقطه صفر مرزی از محیطهای ۳۰ سانتیمتری تا یک متری، وجب به وجب مینزدایی شد و باراندازهای موجود احداث شد.
معاون سرمایهگذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۷۰ هکتار بارانداز تخصصی توسط سازمان منطقه آزاد اروند در مرز شلمچه ایجادشده است، بیان کرد: این میزان بارانداز در هیچ یک از مرزهای غربی مشترک با عراق وجود ندارد.
خزایی با اشاره به اینکه غالب این باراندازها توسط سازمان منطقه آزاد اروند ایجاد شده و برخی نیز توسط سرمایهگذاران، احداث شده است.اظهار داشت: در حال حاضر قرار بر این است که بیش از ۳۰ هکتار بارانداز جدید نیز به این حجم افزوده شود که قرارداد احداث آن در حال نهایی شدن است.
وی افزود: به رغم مشکلاتی که در این مرز وجود دارد، شلمچه دارای مؤلفههایی از جمله دسترسی آسان به بندر بصره، وجود خط ریلی تا نقطه صفر مرزی و مسیر سهلالوصول تردد زمینی است که این مرز را از سایر مرزهای غربی کشور متمایز ساخته است.
معاون سرمایهگذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند، در خصوص تاخیر در استقرار ایکس ری در مرز شلمچه و میزان تعامل میانبخشی بین دستگاههایی مانند مرزبانی، گمرک، اتاق بازرگانی و سازمان منطقه آزاد اروند در این مرز، گفت: اگر همه دستگاهها همکاری نکنند کاری پیش نخواهد رفت، تمام اقدامات لازم در خصوص استقرار ایکس ری در مرز شلمچه انجام گرفته و امورات ابتدایی در جهت تحویل آن نیز در حال صورت گرفتن است و تمامی هزینههای آن نیز به طور کامل پرداخت شده است.
خزایی، بیان کرد: عمده کالایی که در مرز شلمچه مراوده میشود، عمدتا در بارانداز ۱۳ و هفت هکتاری صورت میپذیرد که غالبا شامل صیفیجات است.
وی افزود: تخلیه بارگیری این کالا روش دیگری ندارد و به همین روش صورت میپذیرد، اما در بخش مربوط به صادرات تولیدات که توسط خط ریلی به نقطه صفر مرزی منتقل میشود، با ماشینآلات تخصصی خود بارگیری شده و وجود ایکس ری نمیتواند نقش عمدهای در صادرات از مرز شلمچه ایفا کند.
او با اشاره به مشکلاتی که در مسیر ترانزیت کالا وجود دارد، افزود: بر روی اصلاح و ایجاد جاده ترانزیتی تمرکز لازم ایجاد و پیمانکار آن نیز به کار گمارده شده تا هرچه زودتر از مشکلات در این حیطه نیز کاسته شود.
وی افزود: در خصوص روشنایی بخشهای دیگر نیز، در تمام باراندازها تا نقطه صفر مرزی، مسئله روشنایی حل شده است.
معاون سرمایهگذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند، در خصوص استقرار پاسگاه نیروی انتظامی برای تامین امنیت مسیر ترانزیتی مرز شلمچه، گفت: سازمان منطقه آزاد اروند تفاهمنامهای را با فراجا منعقد کرده که بر اساس آن، پاسگاهی در روزهای آینده در دو نقطه به صورت ۲۴ ساعته در ورودی ۵۵ هکتاری و بارانداز تجاری مستقر خواهد شد و امنیت این منطقه را تامین میکند.
خزایی با اشاره به مشکلات کارگران بخش تخلیه بارگیری فعال در پایانه مرزی شلمچه، بیان کرد: طرف قرارداد حیطه تخلیه و بارگیری با سازمان منطقه آزاد اروند نیست و موضوع مربوط به کارگران در اتحادیههای مربوطه پیگیری میشود.
منطقه آزاد اروند با مساحت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) است.
این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت با داشتن ظرفیتهای مناسب نظیر حمل و نقل جادهای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
مرز بینالمللی شلمچه در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر و ۲۰ کیلومتری بصره عراق قرار دارد.
نظر شما