به گزارش قدس انلاین، سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیطزیست مجلس در جلسه بررسی صید ترال در دانشگاه علوم و تحقیقات در جمع دانشجویان با بیان این که مداخلات در حوزه محیطزیست سریع خود را نشان نمیدهد گفت: باید فعالیتهای اقتصادی با ظرفیت سرزمینی کشور متناسب باشد تا شاهد تخریب و نابودی محیط زیست نباشیم.
وی با اشاره به این که پیش از ممنوعیت صید ترال در کشور شاهد نارضایتی بسیاری از سوی جامعه صیادی محلی بودیم گفت: متأسفانه جارو کردن کل منابع آبزی دریا توسط کشتیهای صید ترال موجب شده بود که ضمن نابودی ذخایر آبزیان کشور، شاهد نارضایتی صیادان محلی باشیم به شکلی که بسیاری از آنها در تماسهای مکرر با فراکسیون محیطزیست مجلس اعلام میکردند که شغل و معیشت آنها عملا از بین رفته است.
رئیس فراکسیون محیطزیست مجلس با بیان این که سازمان متولی امر یعنی سازمان شیلات عملاً سیاستگذار، ناظر و پیمانکار صید ترال شده بود گفت: متأسفانه کشتیهای صید ترال صنعتی علیرغم مخالفتهای مردم و بعضاً مسؤولان همچنان به کار خود ادامه میدادند و در آخرین دستور، مقامات مسوول تنها ۴۸ ساعت توانستند جلو فعالیتهای آنها را بگیرند.
به گفته وی کشتیهای صید ترال تخریب محیطزیست را طوری به اسم اشتغالزایی و نیاز کشور جلوه میدادند که حتی دولت سوخت یارانهای هم میگرفتند، این در حالیست که صیادان محلی به دلیل نابودی ذخایر ماهیان مجبور بودند سوخت آزاد بزنند و فرسنگها داخل دریا بروند و سرآخر هم دست خالی برگردند. رئیس فراکسیون محیطزیست مجلس با اشاره به این که فراکسیون محیطزیست مجلس در میان تمام فشارها با تکیه بر بنیه کارشناسی و استدلالهای علمی توانست سرانجام ممنوعیت ۲ سالهای از آذر ۹۹ بر فعالیت کشتیهای صنعتی صید ترال اعمال کند افزود: این در حالیست که فشارهای فراوانی از سوی مافیای صید ترال در این مدت به ما وارد شد ولی فراکسیون محیطزیست زیر این فشارها سر خم نکرد و موفق شدیم همچنان این ممنوعیت را حفظ کنیم.
وی تصریح کرد: تماسهای فراوان و تقدیر و تشکرهای متعدد صیادان محلی مبنی بر افزایش صید و بهبود وضعیت دریا در این مدت نشان داد که توقف صید ترال کاملا بجا و درست بوده و ذخایر آبزیان در حال احیا است. رفیعی با بیان این که موسسه تحقیقات شیلات مکلف بود در این مدت نسبت به پایش وضعیت ذخایر آبزیان خلیج فارس و دریای عمان اقدام کرده و گزارش خود را برای تصمیمگیریهای بعدی ارایه کند گفت: متأسفانه تا کنون هیچ گزارشی در این خصوص واصل نشده است.
وی با تأکید بر این که منفعت مافیای ترال قطع شده و حالش اصلا خوب نیست و به هر دری میزند تا صید ترال را دوباره احیا کند ادامه داد: بر اساس توافق انجام شده قرار بود کشتیهای صید ترال صبد میان آبی در آبهای دور دریای عمان را با نظارت کامل سازمان شیلات آغاز کنند که علیرغم تامین ۷۰ میلیارد تومان برای پرداخت حق عضویت کنوانسیونهای بینالمللی برای دریافت مجوز صیادی در آبهای اقیانوس هند، حتی یک کشتی از این کشتیها این فعالیت را آغاز نکردند و همچنان به دنبال این هستند که مجوز مجدد صید صنعتی ترال را در آبهای سرزمینی بگیرند.
رفیعی خطاب به مافیای صید ترال گفت: این پنبه را از گوش خود بیرون کنید که فراکسیون محیطزیست مجلس مجددا ًاجازه چپاول و غارت ذخایر آبزیان کشور را به شما بدهند.
به گفته رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس علیرغم ادعاهای کذب مافیای ترال مبنی بر تأمین بخش اعظمی از خوراک طیور توسط فانوس ماهیان صید شده توسط آنها، آمارهای مستند ما نشان میدهد تنها حدود ۱۰ درصد خوراک طیور کشور از فانوس ماهیان تأمین میشود.
وی از جامعه دانشگاهی بخصوص دانشجویان خواست با استدلالهای علمی به کمک فراکسیون محیطزیست مجلس بیایند و تصریح کرد: حضور جامعه دانشگاهیان و دانشجویان میتواند در حوزههای مختلف محیطزیست برای قوه مقننه راگشا باشد. مافیای صید ترال سالانه هزاران میلیارد تومان درآمد داشته است.
امید صدیقی مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگیهای دریایی سازمان حفاظت محیطزیست هم در این جلسه با بیان این که برای مقابله با شبکههای مافیایی محیطزیست، افزایش آگاهی جامعه بخصوص جوامع محلی، تودههای مردم و متخصصان ضروری است گفت: متأسفانه سازمان شیلات طی سالهای اخیر مدیریت منابع آبزی را رها کرده است و در بکارگیری اولویتهای صید، میزان، ممنوعیت و مدیریت ذخایر آبزی در این مدت مدیریت مناسبی نداشته است.
وی تأکید کرد: جامعه محلی وقتی تخلفات را میبیند و هیچ برخوردی نمیبیند خودش هم رو به تخلف میآورد.سازمان حفاظت محیطزیست با راهاندازی صید ترال صنعتی به شدت مخالف است. مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگیهای دریایی سازمان حفاظت محیطزیست افزود: متأسفانه ذخایر ماهیان تجاری ما به شدت کاهش یافته است و در شرایط بحرانی قرار گرفته است به شکلی هم میزان و هم سایز ماهیان تجاری کاهش یافته است.
وی به صید ترال اشاره کرد وگفت: ۱۱۲ کشتی صید ترال که مجوز داشتند و قرار بود ۲۰۰ کشتی دیگر هم به آنها اضافه شوند، هر روز ۱۰ تن ماهی صید میکردند و در سال ۱۸۰ روز مجوز صید داشتند که عملاً سالی ۱۸۰۰ تن ماهی صید میکردند و در مجموع این کشتیها سالانه ۲۰۰ هزار تن صید داشتند که بررسیهای انجام شده نشان داد ۸۰ درصد در نوع ماهیانی که باید صید می کردند تخلف داشتند و ۹۰ درصد هم خارج از محدودههای تعیین شده فعالیت میکردند.
به گفته صدیقی مافیای صید ترال سالانه هزاران میلیارد تومان درامد داشته است و همین چرخه مالی بالا موجب فشارهای متعدد برای راهاندازی مجدد این صید در کشور شده است.
وی خاطرنشان کرد: راهاندازی مجدد صید ترال موجب کاهش ذخایر آبزیان، کاهش قابل توجه درآمد مردم و صیادان محلی و ایجاد بحرانهای اجتماعی و امنیتی خواهد شد و سازمان حفاظت محیطزیست هم با راهاندازی مجدد این صید به شدت مخالف است. کشورهای پیشرفته ۳۰ سال است صید ترال کف روب را حذف کردهاند.
مهدی شمسایی، مدیر گروه شیلات دانشگاه علوم و تحقیقات نیز در این جلسه با برشمردن مزایا و معایب صید ترال گفت: چهار پنجم هر صید ترال به دلیل ناهمخوان بودن ماهیان صید شده با اهداف تعیین شده دور ریخته میشود.
وی گفت: کشورهای پیشرفته ۳۰ سال است صید ترال کف روب را با توجه به تخریبها و اثرات سوء زیست محیطی آن، حذف کردهاند در حالی که کشتیهای صید ترال صنعتی که در کشور وجود دارد تنها همین مدل صید را تا پیش از ممنوعیت فعالیت انجام میدادند.
نظر شما