آیتالله جوادی آملی در این دیدار بیان کرد: خداوند در اولین آیاتی که بر پیامبر گرامی اسلامی نازل کرده است میفرماید: ﴿اقْرأْ و ربّک الْأکْرم﴾؛ در اولین آیات وقتی خود را میخواهد معرفی کند میگوید: من خدای اکرم هستم نه خدای اعلم یا افقه! شما وقتی ببینید در فلان مدرس، فقیه هست، می فهمید درس فقه میدهد، طبیب درس طب و مهندس درس هندسه می دهد، یعنی از وصف مدرس، مشخص میشود که درس چیست، خداوند در اولین آیات که خود را معرفی میکند میفرماید: من خدای اکرم هستم و شما هم در کلاس درس کرامت شرکت کنید و درس کرامت بخوانید.
وی ادامه داد: در آیات پایانی همین سوره علق نیز، با لحنی که متمم کرامت است میفرماید:﴿ألمۡ یعلم بأنّ ٱللّه یریٰ﴾؛ نمیفرماید گناه نکنید که از بهشت محروم میشوید یا گناه نکنید که جهنم می روید و خدا عذاب میکند، بلکه گناه نکنید مگر نمیدانید که «اکرم» میبیند، این سوره خیلی لطیف است. بنابراین اولین سورهای که نازل شده است سخن از بگیر و ببند نیست، سخن از فرشته شدن است، یعنی اساس بر کرامت است و این کرامت وصف فرشتههاست؛ دین میخواهد که انسان، کریم باشد.
آیتالله العظمی جوادی آملی ادامه داد: دنیای بیآخرت یعنی حرکت بدون هدف، یعنی لغو، یعنی بازی و ما بازیگر نیستیم! باید همواره به فکر آخرت بود در حالی که حرف کانت و فلاسفه غربی همین بود که می گفتند زندگی ما همین نشئه دنیا و مرگ و حیات طبیعت است و جز طبیعت کسی ما را نمی میراند، این حرف جدید نیست، خداوند در قرآن کریم به آن اشاره کرده است که کفار میگفتند:﴿ما هی إلّا حیاتنا الدّنْیا نموت ونحْیا وما یهْلکنا إلّا الدّهْر﴾، این حرف فلاسفه غرب هم هست و همین هم در دانشگاههای ما آمده است! آنچه در فضاهای علمی و دانشگاهها باید بحث شود این است که ما با مرگ می پوسیم یا از پوست به در می آییم؟! قرآن کریم میفرماید شما مثل درخت نیستید که پس از ثمردهی، هیزم شوید و تمام! بلکه مانند پرنده ای هستید که بعد از مرگ از قفس آزاد میشوید، مرگ پوسیدن نیست، بلکه از پوست به در آمدن است.
آیتالله العظمی جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تدوین کتاب معرفی اسلام شیعی، بیان کرد: حوزه اگر بخواهد کاری انجام دهد، می تواند! همین تفسیر تسنیم که به ۸۰ جلد رسیده است، کار حوزه است! چرا که ما در ابتداء که تفسیر قرآن را شروع کردیم پیش بینی نمی کردیم که کتاب تفسیر تسنیم به ۸۰ جلد برسد، اما ورود به تفسیر آیات در اختیار ما بود ولی خروج از آن مبحث در اختیار ما نبود و آن هم به خاطر وجود فضلاء و اساتیدی فراوانی بود که در پای درس حضور داشتند و اشکالات و سوالات خودشان را مطرح میکردند تا مباحث به صورت کامل تبیین شود! پس حوزه اگر بخواهد کاری انجام دهد، میتواند عالمانه و محققانه انجام دهد.این کار شما که میخواهید کتابی درباره معرفی اسلام شیعی بنویسید، کار خوبی است، اما نگویید شیعه مطلق! چرا که شیعه نیز دارای نحلههای گوناگونی است، بلکه از همان اول بگویید شیعه دوازده امامی و شیعه اثناعشری، و بدانید که شیعه اثناعشری، حرفی غیر از اسلام ندارد، حرفی غیر از قرآن و اهلبیت ندارد، حرف شیعه همان حرف اسلام است و لا غیر و منابع ما هم قرآن و اهلبیت هستند. لذا اگر ما با قرآن تشخیص دادیم که این حکم، اسلامی هست، یقینا حرف شیعه هم همین است!
آیتالله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه اهلبیت عصمت و طهارت، عدل قرآن هستند، اظهار کرد: با توجه به منابع اصیلی که داریم نباید به دنبال منابع دست چندم برویم، لذا همواره باید ببینیم که قرآن چه گفته، نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه چه گفتهاند! ایشان اظهار داش: اول از همه باید در مورد نهجالبلاغه که محور تشیع هست، با کمک محققین و اساتید موضوعات نهجالبلاغه بررسی و کار علمی و تحقیقی در این باره صورت بگیرد، همچنین درباره موضوعات مورد بحث در صحیفه سجادیه و ادعیهها که منابع ما هستند، باید کار تحقیقی صورت بگیرد.
وی با بیان اینکه قلمرو دین، همه امور زمینی و آسمانی را شامل میشود، بیان داشتند: ما در همین کتاب مفاتیح الحیات درباره سه اصل جهان بینی و جهانداری و جهانآرایی صحبت کردهایم، یعنی از عرش تا فرش، قلمرو دین ماست، یعنی مسائل زمینشناسی و آسمانشناسی همه زیر مجموعه شیعهشناسی است، اول از همه معرفت شناسی که معیار و ترازوی ما چیست و سپس اینکه جهان ساخته کیست باید مورد تحقیق قرار گیرد، و در این صورت دیگر لازم نیست که حتما چند جلد کتاب بنویسید، اگر حرف پخته و علمی باشد یک رساله کوچک نیز کافی است!
آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: وجود سوالات علمی، کتاب را علمی و ماندگار می کند، همچنان که در قرآن کریم در آیات مختلف واژه ﴿یسألونک﴾ چندین بار آمده است، لذا کار را با توکل بر خدا و اهلبیت عصمت و طهارت و با همت بالا آغاز کنید، کار را به صورت لجنهای جلو ببرید، حتما سوالات مورد نظر، سوالات علمی و دقیق باشد و منحصرا هم درباره شیعه دوازده امامی بحث کنید و از اهلبیت عصمت و طهارت هم مدد بخواهید و بگویید «انی محقق لما حققتم» ما آمدهایم تا محققانه برگردیم، «و محتمل لعلمکم» آمده ایم تا شاگردی کنیم و علم شما را حمل کنیم، این جملات اگر چه به صورت خبر بیان شده است اما به داعی انشاء میباشد، یعنی از آنها میخواهیم تا این ظرفیت به ما عطا شود.
در ابتدای این دیدار، حجتالاسلام ایمانیپور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گزارشی درباره پروژه معرفی اسلام شیعی ارائه داد و از ایشان اجازه خواست تا این جلسات علمی در محضر ایشان ادامه پیدا کند.
نظر شما