به گزارش قدس آنلاین همزمان با ایجاد آرامش نسبی در بازار خودرو و کاهش محسوس قیمت بازار خودروها نسبت به اسفند سال گذشته و در آغاز مرحله دوم اجرای طرح فروش یکپارچه محصولات و حذف قرعه کشی، یکی از شرکتهای خودروسازی در تلاش برای ایجاد التهاب در بازار خودرو و افزایش مجدد قیمتها است.
بررسیهای خبرنگار فارس نشان میدهد ایران خودرو در چند هفته اخیر ظرفیت فعالیت و تولید خود را در برخی سایتهای استانی کاهش داده است؛ از سوی دیگر این خودروساز مجددا اقدام به دپوی 3 محصول پرطرفدار خود کرده است تا خارج از طرح یکپارچه با نرخهای آزاد در بازار به صورت قطره چکانی عرضه کرده و با این روش بازار را ملتهب و قیمتها را مجددا افزایش دهد.
شرکت مذکور در توجیه کاهش تولید و همچنین دپوی محصولات خود، کمبود و کسری قطعه، عدم دریافت ارز و عدم ترخیص قطعه توسط گمرک را به عنوان علل اصلی اعلام کرده است.
این خودروساز مدعی شده است به دلیل کمبود قطعه و نرسیدن قطعه از چین، این خودروها امکان تزریق به سامانه یکپارچه را ندارد این در حالی است که به نظر می رسد این خودروساز قصد دارد این خودروها را خارج از سامانه و با نرخ های غیرواقعی به بازار تزریق کند.
با توجه به اینکه در یک سال گذشته عملا مشکل کسری قطعه خودرو رفع شده است و بحرانی هم در این خصوص گزارش نشده بود، بررسی علت توقف تولید توسط مراجع نظارتی ضروری است.
* خودروهای پارس و هایما در بینالود انبار شد
ایران خودرو پیش از آغاز نوبت دوم طرح یکپارچه خودرو اعلام کرد که در نوبت دوم طرح نیز حضور خواهد داشت و حتی هایما هم عرضه می کند، اما پس از مصوبه شورای رقابت و عدم تغییر قیمت این خودرو، این شرکت با توجیهاتی قابل تأمل، عرضه هایم را در سامانه یکپارچه متوقف کرد.
پیگیری خبرنگار فارس حاکی از آن است که تعداد زیادی هایما و پارس تولیدی ایران خودرو در بینالود خراسان رضوی دپو شده است، تا در آینده خارج از نرخ های شورای رقابت در بازار سوداگری عرضه کند.
دپو محصولات ایران خودرو در بینالود به بهانه نبود قطعه
دپو هایما در بینالود
دپو هایما در بینالود
همچنین فیلم گرفته شده از کف پارکینگ سایت بینالود این خودروساز گواه این مطلب است:
خبرگزاری فارس منتظر دریافت توضیحات ایران خودرو درباره علت دپوی این خودروها است.
پایان پیام/
نظر شما